Blir olja för gammal i plastförpackning?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag köpte en del olja förra året i plastförpackningar. Blev inte av att jag bytte olja innan vintern så jag tänkte ta och göra det nu innan värmen kommer.

Oljan har stått i kallgarage i plastförpackning. Finns det risk för att olja blir gammal? Jag kan väl anta att det är lite färskvara, men är det någon fara?

Det är Biltemas helsyntetiska racingolja för mc. Vi kan ju kanske skippa diskussionen om Biltemas vara eller inte vara:tummenupp

Nej

Olja oxiderar mycket långsamt i rumstemperatur, och hade mot förmodan locket varit av så är den stora risken mer att det hade kommit in föroreningar i oljan. Det skulle ta åratal för motorolja att brytas ned av syret vid rumstemperatur.

Mvh
Jörgen

Jag säger samma som Jörgen. Motorolja bryts ned mycket långsamt vid lagring i rumstemperatur.
Det är inga problem att lagra den i ganska många år tror jag. Jag skulle i vart fall inte oroa mig.

Har en följdfråga, vad är den optimala tempen för att lagra motorolja i??

Gammal fråga - gammalt svar:

NEJ

Olja åldras. Ja.
Allt oxiderar.
Även olja.
Men innan ny, oanvänd olja oxiderat så att det har en betydelse av signifikans för dig, så har även du oxiderat såpass att du nog inte kör hoj längre :hihi

Så ta´t lungnt - ta en Toy.

Spill i oljan och var happy.

Eftersom allt åldrande av all materia påskyndas av värme så blir svaret: Svalt.

Svalt och mörkt. Precis som däck och batterier.

Last edited:
Oljan har stått becksvart och kallt. Här ska hällas i olja minnsann! Tack för svaren, bra samlad kompetens som vanligt:)

Skadar inte om den står svalt och mörkt, men skulle den ha stått i rumstempratur så gör det ingen större skillnad. Smakar dock bäst lagrad tre år på ekfat. :tummenupp

Last edited:
Biltemas oljor är ekvivalent med Texacos motsvarigheter vilket alltså innebär att det är bra grejor.

Onödigt inveckat svar till en enkel fråga. hiiii hiiiii hiiiii (jag är trött, men svaret är ändock sant)

Tänk på att oljan varit utsatt för betydligt svårare påfrestningar under de första 65 miljonerna år den låg och skvalpade i underjorden än lite ljus och rumstemperatur:tummenupp

Tänk på att oljan varit utsatt för betydligt svårare påfrestningar under de första 65 miljonerna år den låg och skvalpade i underjorden än lite ljus och rumstemperatur i några tiotal år här:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back