Jo, det är sant. Vilken tillvaro som helst innebär ju problemlösning. Cancerforskaren löser sina problem, den som sitter vid ett löpande band löser sina. Frågan är om analytiskt tänkande, i något slags intellektuell mening, står i motsatsförhållande till att kunna köra motorcykel riktigt fort. Som sagt: det måste ju bli förbannat trist att tillbringa dagarna i sätet på en motorcykel, om man kan och tycker om att reflektera över annat än hur man ska kunna köra ännu fortare. Frågan är om de flesta racingförare på VM-nivå ens reflekterar över detta, eller om de mer eller mindre intuitivt lär sig hur de ska bli snabbare.
NU börjar det bli intressant T!
Jag trodde inledningsvis att du bara på ett onödigt krångligt sätt försökte säga att max var en stor manschauvinist!

Men pudelns kärna - om tänkare verkligen kör hoj... ptjaa, eller i förlängningen, om bara korkade kör hoj, är en bra fråga.
Väldigt intelligenta personer håller sig troligen ifrån alla former av "dödslängtan-sporter" och allt vad risktagning heter.
Det har man ju bevisat gång på gång, och även i teve har det ju vsats att det är de rena ADHD-barnen, risktagarna, som antingen blir adrenalinkickare med basejump, fallskärm, hojåka, och alla andra högrisksporter, eller så blir de antagligen kriminellla!
Skämt å sido. man blir väl inte antingen eller, även om vissa personer såklart är ytterskott.
Det finns antagligen en glidande skala.
Jag vågar ju puttra fram med en hoj, t.ex men vill helst inte base-jumpa, som exempel.
Men ju större trygghetsbehov en person har, desto mindre risk är det väl att hitta just denna individ med bakhjulet en dec över marken i en hårig inbromsning jämsides med nån annan dåre som vill in i samma kurva samtidigt...
Och detta trygghetsbehov var då oxå enligt forskarna kopplat till intelligens på så sätt att individen gjorde fler, mer omfattande, och oftast oxå mer korrekta riskanalyser avseende sin omgivnig och verksamheter.
(det är väl så evolution i ett nötskal går till antar jag?)
Dvs de dummaste dör först, och de smarta överlever.
Så svaret på din fråga, om än lite inlindat, är väl:
- Nej man BLIR inte dum i huvet av racing. Men kanske är det så, att de allra smartaste aldrig BÖRJAR med racing...
Aryey uttryckte detta oxå på ett bra sätt.
Tycker jag.