Blir man dum i huvudet av racing?

~ "Jag älskar henne inte för att hon är vacker utan jag älskar henne vacker". .. Betyder iaf att den man älskar tycker man blir vacker.
Kul översättning... Sv till Sv... :D

Jag tror merparten av oss andra dödliga utan gudastatus, nog får vara glada om VI blir valda av en dam... Inte många som kan peka o säga, dig väljer jag..

Men, how ever... Brain before beauty... :D

Kul översättning... Sv till Sv... :D

Jag tror merparten av oss andra dödliga utan gudastatus, nog får vara glada om VI blir valda av en dam... Inte många som kan peka o säga, dig väljer jag..

Men, how ever... Brain before beauty... :D

I ett förhållande är det ju två som väljer, sen att en del väljer vad som helst är en annan femma :hihi

Att köra fortare är väl problemlösning om nåt??? Och att sen att kunna göra det, samtidigt som man brottas med skäck och panik är väl än mer imponerande (Fast det senare kanske bara gäller en medelmåtta som jag???)

Att inte vara/välja att inte vara intellektuell är ju inte lika med att vara "dum i huvudet"...snarare en intressefråga.
Jo, det är sant. Vilken tillvaro som helst innebär ju problemlösning. Cancerforskaren löser sina problem, den som sitter vid ett löpande band löser sina. Frågan är om analytiskt tänkande, i något slags intellektuell mening, står i motsatsförhållande till att kunna köra motorcykel riktigt fort. Som sagt: det måste ju bli förbannat trist att tillbringa dagarna i sätet på en motorcykel, om man kan och tycker om att reflektera över annat än hur man ska kunna köra ännu fortare. Frågan är om de flesta racingförare på VM-nivå ens reflekterar över detta, eller om de mer eller mindre intuitivt lär sig hur de ska bli snabbare.

Tror mer på att idrottsstjärnor inom vissa sporter har en tendens att verka dumma pga av att dom kanske inte behöver använda huvudet så mkt!

Har man varit duktig genom större delen av sitt liv i idrott har man också antagligen fått ganska mkt serverat! Detta tror jag kan leda till intellektuell svält ibland då man sällan behöver göra något själv.

Jag vet att en av våra större fotbollsstjärnor när han spelade i allsvenskan typ ringde klubben när det var stopp i avloppet och dylikt så fick dom fixa det...

Sen är ju den ekonomiska aspekten en faktor att ta med då många idrottsstjärnor knappast behöver oroa sig för försörjningen och därav aldrig befatta sig med de bryderier "verkliga livet" kan ge! Kan du ägna fritiden endast åt att spela ps3 med polarna eller spela golf osv osv tror jag du inte tränar huvudet tillräckligt!

Sen har ju långt ifrån alla idrottsstjärnor gått klart skolan vilket måste ses som ett incitament till deras ibalnd dåliga kunskaper!

Att sen alla killar om dom kan väljer den snygga tjejen är väl knappast konstigt så länge hon kan använda huvudet någorlunda...

Roadracing handlar mer om känsla än att tänka. Tror väldigt få tänkare ens skulle tänka tanken att ligga i 230 km/h med knäet i backen. Men är man mindre smart om man tänker mindre? Troligtvis.. :)

\Masonit

Festlig tråd - då jag skall ta licens 4-5 april...
- Kommer alla dessa unga, snygga, sexiga paraplytjejer "på köpet" när man kvitterar ut sin licens ???:D

Har hört att gränsen mellan geni och idiot är hårfin, så själv ligger jag långt från den änden :dummer

Gissar att om man kör "bulten" med en snittfart på 150km/h :hojraket samtidigt som man löser andragradsekvationer i huvudet :mattias - då är man nog både idiot och geni !!!
Följdakligen kan man antagligen även välja och vraka bland :tuttar !!!

Jag har en bit kvar...
Å andra sidan har jag :kär världens bästa tjej redan - så jag blir nog aldrig något riktigt hot på racerbanorna...:tungan

Jo, det är sant. Vilken tillvaro som helst innebär ju problemlösning. Cancerforskaren löser sina problem, den som sitter vid ett löpande band löser sina. Frågan är om analytiskt tänkande, i något slags intellektuell mening, står i motsatsförhållande till att kunna köra motorcykel riktigt fort. Som sagt: det måste ju bli förbannat trist att tillbringa dagarna i sätet på en motorcykel, om man kan och tycker om att reflektera över annat än hur man ska kunna köra ännu fortare. Frågan är om de flesta racingförare på VM-nivå ens reflekterar över detta, eller om de mer eller mindre intuitivt lär sig hur de ska bli snabbare.

NU börjar det bli intressant T!
Jag trodde inledningsvis att du bara på ett onödigt krångligt sätt försökte säga att max var en stor manschauvinist! :)
Men pudelns kärna - om tänkare verkligen kör hoj... ptjaa, eller i förlängningen, om bara korkade kör hoj, är en bra fråga.
Väldigt intelligenta personer håller sig troligen ifrån alla former av "dödslängtan-sporter" och allt vad risktagning heter.

Det har man ju bevisat gång på gång, och även i teve har det ju vsats att det är de rena ADHD-barnen, risktagarna, som antingen blir adrenalinkickare med basejump, fallskärm, hojåka, och alla andra högrisksporter, eller så blir de antagligen kriminellla! :)

Skämt å sido. man blir väl inte antingen eller, även om vissa personer såklart är ytterskott.
Det finns antagligen en glidande skala.
Jag vågar ju puttra fram med en hoj, t.ex men vill helst inte base-jumpa, som exempel.

Men ju större trygghetsbehov en person har, desto mindre risk är det väl att hitta just denna individ med bakhjulet en dec över marken i en hårig inbromsning jämsides med nån annan dåre som vill in i samma kurva samtidigt...

Och detta trygghetsbehov var då oxå enligt forskarna kopplat till intelligens på så sätt att individen gjorde fler, mer omfattande, och oftast oxå mer korrekta riskanalyser avseende sin omgivnig och verksamheter.
(det är väl så evolution i ett nötskal går till antar jag?)
Dvs de dummaste dör först, och de smarta överlever.

Så svaret på din fråga, om än lite inlindat, är väl:

- Nej man BLIR inte dum i huvet av racing. Men kanske är det så, att de allra smartaste aldrig BÖRJAR med racing...

Aryey uttryckte detta oxå på ett bra sätt.
Tycker jag.

Last edited:
Kan du ägna fritiden endast åt att spela ps3 med polarna eller spela golf osv osv tror jag du inte tränar huvudet tillräckligt
Man kan fråga sig om Biaggi hade ägnat sig åt "PS3 och golf" även om han inte hade blivit professionell racingförare. Eller blir man, som sagt, dum i huvudet av racing?

Hjärnan fungerar ju så att den under hela livet upprättar nya kopplingar mellan nervceller; om man använder den till inlärning. Professionella idrottsmän/idrottskvinnor behöver kanske inte använda sin hjärna så mycket för inlärning? Är det inte mest ständig repetition av ett beteende eller en förmåga som varit medfödd?

I så fall skulle ju en professionell racingförare "bli dum i huvudet" av sitt arbete, relativt om han hade haft ett yrke som krävde att han ständigt lärde sig nytt. Men det finns säkert professionella racingförare som är kunskapstörstiga som svampar. Var det inte Ueda som utbildade sig till optiker under sin GP-karriär? Känns dock som han inte var så representativ...

Bifogat

• 2000-Ueda 2 Japanese 00.jpg
    2000-Ueda 2 Japanese 00.jpg
    107.1 KB · Visningar: 46
Last edited:
Du kan inte varit ihop med henne så länge :va :hihi

Å andra sidan har jag :kär världens bästa tjej redan - så jag blir nog aldrig något riktigt hot på racerbanorna...:tungan[/QUOTE]

Man kan fråga sig om Biaggi hade ägnat sig åt "PS3 och golf" även om han inte hade blivit professionell racingförare. Eller blir man, som sagt, dum i huvudet av racing?

Hjärnan fungerar ju så att den under hela livet upprättar nya kopplingar mellan nervceller; om man använder den till inlärning. Professionella idrottsmän/idrottskvinnor behöver kanske inte använda sin hjärna så mycket för inlärning? Är det inte mest ständig repetition av ett beteende eller en förmåga som varit medfödd?

I så fall skulle ju en professionell racingförare "bli dum i huvudet" av sitt arbete, relativt om han hade haft ett yrke som krävde att han ständigt lärde sig nytt. Men det finns säkert professionella racingförare som är kunskapstörstiga som svampar. Var det inte Ueda som utbildade sig till optiker under sin GP-karriär? Känns dock som han inte var så representativ...

Tror det bara handlar om att många av dom inte är vana att använda huvudet bara! Det är få personer som bokstavligt talat dumma utan bara för slöa för att anstränga sig!

Mkt hänger nog ihop med hur mkt du tjänar också t.ex. är orienteringslandslaget det mest välutbildade landslaget vilket säkert har en del att göra med att man inte blir direkt rik på sporten!

Dock så finns det nog många RR förare som tänker lite mer! Vet att Johan Stigefeldt var missnöjd med att Robin Harms bara körde på känsla, gasade och var dålig på att förbereda sig samt åka taktiskt!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!