Blir lite trött av att se

FUBAR skrev:
Tycker inte det e fel att fråga om lite info från diverse modeller som man e intresserad av, men det e väl bara att ge fan i att svara på frågor om ämnet om man stör ihjäl sig på det, eller :va
Jo men eftersom jag skulle säga vad JAG tyckte så skrev jag just det.

mamartin skrev:
Vart drar man och provkör hojar??? Ringer gärna inte till folk som har ute sina hojar till salu för att provköra, skall man gå till en handlare och fråga om man kan provköra??? Det är väl inte direkt så man gör affärer?

Man kan kanske testa kompisars hojar om dom har någon man är intresserad men hur annars provkör man olika hojar???

Jag är med intresserad av en ny men vet ej hur eller vart jag skall vända mig för att provköra, någon som vet???

Vad är du ute efter när du provkör en hoj? Enligt mig så är många av dagens hojar väldigt lika i effekt,vikt osv. Jag tror inte det är många av oss som kan under en provkörning bedömma hojen korrekt!. Det blir mer än magkänsla om man gillar den eller inte. Sedan tillkommer ju utseende osv. Dom gånger jag provkört hojar på firmor så ligger jag knappast o tokkör som en galning, dels för att det är dyrt om man klotar plus att man känner ju faktiskt inte hojen. Så det är återigen en personlig magkänsla, eller?. Känner du att du vet vad du vill ha?

ZXRMANNEN skrev:
Det är klart att vi alla är det ngn gång. Men jag visste vad jag ville ha trots att jag var nybörjare! Och är fortfarande i mina ögon. Jag tror och hoppas att alla vet vilken hoj dom allra helst vill ha, allt handlar om pengar o intresse igentligen.

Det blir en fjantig tråd det är bara det jag vill säga, man vet ju vad man är ute efter hoppas jag!.

Jag visste nästan 100% att jag ville ha en r6 eller zx6r som min första hoj, tror t.o.m att jag la ut en tråd här för att få lite info och feedback från rutinerat folk.
Kan ju tillägga att jag suttit o läst alla liknande trådar om ämnet innan jag frågade här.

Sen har man ju sett ett par jävligt omogna trådar om folk som ska ha den snabbaste hojen innan dom ens har suttit på en moppe. Dom orkar jag inte ens läsa igenom.

Poacher skrev:
Jo men eftersom jag skulle säga vad JAG tyckte så skrev jag just det.
Ja men det var ju inte i denna tråden jag syftade på. Jag menade i "vilken hoj passar mig bäst" tråden såklart.

FUBAR skrev:
Jag visste nästan 100% att jag ville ha en r6 eller zx6r som min första hoj, tror t.o.m att jag la ut en tråd här för att få lite info och feedback från rutinerat folk.
Kan ju tillägga att jag suttit o läst alla liknande trådar om ämnet innan jag frågade här.

Sen har man ju sett ett par jävligt omogna trådar om folk som ska ha den snabbaste hojen innan dom ens har suttit på en moppe. Dom orkar jag inte ens läsa igenom.

Då blir det en annan sak direkt enligt mig! Har man lite info i ryggen o bara vill ha det där sista så är ju det helt Ok!. :tummenupp

Men som du skrev, jobbigt med fjanttrådar

Blir bara så satans trött på alla-vilken hoj ska jag ha -trådar.Kan inte moderatorn stänga dom.. finns hundra trådar om r1:an är en bra hoj eller inte,använd sökfunktionen och hittar man inte det man vill där så kan man ju lägga in en ny tråd.
Varför bryr jag mig, är ju bara att skita i att läsa dom trådarna iofs.........

Manne skrev:
Blir bara så satans trött på alla-vilken hoj ska jag ha -trådar.
Varför bryr jag mig, är ju bara att skita i att läsa dom trådarna iofs.........

Är det inte för att få lite medhåll och få utlopp för sin diskussionsiver folk frågar? Om de nu inte har så många att diskutera hoj med så gör det väl inget om det slängs upp en tråd om "vilken hoj ska jag ha.." De som vill läsa gör ju det, resten skiter i det. Själv köpte jag hoj efter (liten) plånbok, inte efter så mycket annat. Men det är klart att det skulle vara kul att veta vad andra tycker om den, man är ju lite stolt över vad man har, även om det är skräp i vissas ögon. Förstår att man blir trött över den 13:e likadana tråden, men om någon nu vill fråga så är det väl fritt? Bara att ignorera om man inte vill läsa...

UrbanTiger skrev:

Intressant det här. För ett halvår sen satt jag i samma situation då jag skulle köpa mig min första R-hoj. Jag ställde ungefär samma frågor jag med och anledning till att jag gjorde det är att, som "ny" så märker man kanske inte så stor skillnad på Yamaha, Honda, Kawasaki osv. Jag vågar nog fan påstå att många knappt märker någon större skillnad på 600 vs 1000 kubik. Spelar ingen roll om man har provkört hojar någon enstaka gång.

Är man rutinerad så är det lätt att tycka att vissa frågor är dumma och onödiga.
Kom ihåg att det finns inga dumma frågor utan endast dumma svar :).

mamartin skrev:
Jag är med intresserad av en ny men vet ej hur eller vart jag skall vända mig för att provköra, någon som vet???

Eh, va? :va

Det brukar väl bara vara att gå till en firma som säljer hojar och be att få prova den du är intresserad av? Eller?

Det har då funkat för mig...

Budo skrev:
Intressant det här. För ett halvår sen satt jag i samma situation då jag skulle köpa mig min första R-hoj. Jag ställde ungefär samma frågor jag med och anledning till att jag gjorde det är att, som "ny" så märker man kanske inte så stor skillnad på Yamaha, Honda, Kawasaki osv. Jag vågar nog fan påstå att många knappt märker någon större skillnad på 600 vs 1000 kubik. Spelar ingen roll om man har provkört hojar någon enstaka gång.

Är man rutinerad så är det lätt att tycka att vissa frågor är dumma och onödiga.
Kom ihåg att det finns inga dumma frågor utan endast dumma svar :).
Det hela bottnar väl, som jag fattat det, att alla dessa "skaffa hoj"-trådar handlar om de värsta hojjarna? Måste ju ha en Retta! annars tröttnar man så fort ...

Och det är väl DET som trådskaparen irriterar sig på? :va

UrbanTiger skrev:
Jo, det är helt okej. Det var bara så jobbigt att läsa och förstå vad du skrev.
Du menar att för en nybörjare spelar det inte så stor roll vad dom väljer för dom märker ingen skillnad, typ.
På den punkten kan jag klart säga att du har fel. Hur lättkörd en hoj är skiljer sig väldigt från en nybörjare till en som är van förare. En hoj som en van förare tycker är bra kan vara olämplig för en nybörjare och en nybörjarhoj kan vara tråkig för en van förare. Att gå från nybörjare till van förare kan ta tre dagar för vissa och en del lär sig aldrig (jag till exempel :rofl )

Märker att jag kanske utryckte mig något fel då ja syftade på R hojar när jag sa att en nybörjare inte märker någon större skillnad. Jag menar, inga R-hojar är direkt lättkörda eller? Utan mer eller mindre likadana ur en nybörjarens synvinkel.

morlock skrev:
Det hela bottnar väl, som jag fattat det, att alla dessa "skaffa hoj"-trådar handlar om de värsta hojjarna? Måste ju ha en Retta! annars tröttnar man så fort ...

Och det är väl DET som trådskaparen irriterar sig på? :va

Beror kanske på att det här är ett sporthoj forum :).

Klart folk ska fråga här! Här finns ju hur mycket folk som helst som har alla möjliga hojar och erfarenhet av dem. Hur ska man lära sig om man bara får gå in hos handlare och provköra och *kanske* på sin höjd söka i forumet.

Jag tror att du får göra en klassiker och strunta i att läsa de trådarna. Om du håller pekaren över rubriken så får du dessutom en vink om vad som står i tråden. Tycker att det är väl hårt att klaga då.

ZXRMANNEN skrev:
...
När jag köpte min hoj så visste jag att det var den jag ville ha, punkt slut! ...
Visst är det underbart att vi är beslutsamma du och jag!?
Men tyvärr är inte större delen av resten av världen det.
Ska du leva på samma planet som oss andra så får du nog lära dig att leva med det och låta bli att läsa de trådarna, även om jag håller med dig om att det kan var tjatigt med såna trådar.
tycker man att frågan är jobbig så behöver man ju inte svara. Alla kanske inte vet allt om allt. Frågar man inget så får man ingenting veta.

Firefly skrev:
Eh, va? :va

Det brukar väl bara vara att gå till en firma som säljer hojar och be att få prova den du är intresserad av? Eller?

Det har då funkat för mig...

Jovisst om man nu vill köpa av mc handlare. Om man bara är ute efter att provköra så tror jag dom har bättre saker att göra än stå och försöka sälja en hoj till mig som bara ska provköra.

Du e bättre på att hugga än att köra :tuttar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...