Blir & köpa en kawa zr7 -01, köpråd

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Nu har jag säkert skapat 100st andra trådar om andra cyklar som jag ska
köpa men denna verkar jag nästan 100 på eftersom ekonomin blev lite
bättre med hjälp av annat håll.

Skönheten har rullat ca 650mil & är utagen -02 för ca 44 loppor & väl dokumenterad service häfte, får även med 2 abuslås

http://hem.passagen.se/stranden/zr7/mc1.jpg
http://hem.passagen.se/stranden/zr7/mc2.jpg
http://hem.passagen.se/stranden/zr7/mc3.jpg
http://hem.passagen.se/stranden/zr7/mc4.jpg
(kopiera klistra in i nytt fönster eller mellanslag efter .jpg)

Har kört syrrans kawa er-5:a & farsgubbens kawa 1200s & vad jag "vet" så ska 750 vara storebrorsan till er-5:an? Köregenskaperna är perfekta för mig som är nybörjare med mellankort vad jag har upplevt med er-5:an. Tyvärr så ska den strypas ned till 25kw men den är nog rapp i statstraffic.

Har ni något annat att tillägga?

Last edited:
Hmm... ZR7 ska vara en ålderdomlig, fantastiskt tråkig hoj enligt vad jag läst. Vore jag i dina kläder skulle jag leta vidare. För 44000:- borde du kunna hitta en Fazer 600, en vida överlägsen hoj.

Mattias skrev:
Hmm... ZR7 ska vara en ålderdomlig, fantastiskt tråkig hoj enligt vad jag läst. Vore jag i dina kläder skulle jag leta vidare. För 44000:- borde du kunna hitta en Fazer 600, en vida överlägsen hoj.

Är de därför man ser bra många -01,02 till salu? Har sett ett par stycken
nästan helt nya till salu efter ca 5-600 mil bara ..

Sen har man påtryckningar att skaffa kawa från syrran & farsgubben :rolleyes: :7peta

Last edited:
Köpte en ny ZR-7 för ett par år sedan.. Tröttnade dock efter 140 mil... Skön att köra i lägre hastigheter, säkert en kanon nybörjarhoj.. Över 140km/h så är fartvinden fruktansvärd (jaja de é en naken hoj ju)... Det jobbigaste är att det känns som om det saknas en 6:e växel.. Man ligger i 5:ans växel och kör.. Och det känns hela tiden och man vill bara växla upp ett steg för att slippa "surret" från motorn... Men motorn är en väl beprövad slitvarg där grunden funnits i MÅNGA år...
Läs mer på: http://www.zr-7.com/

//Remus

Remus skrev:
Köpte en ny ZR-7 för ett par år sedan.. Tröttnade dock efter 140 mil... Skön att köra i lägre hastigheter, säkert en kanon nybörjarhoj.. Över 140km/h så är fartvinden fruktansvärd (jaja de é en naken hoj ju)... Det jobbigaste är att det känns som om det saknas en 6:e växel.. Man ligger i 5:ans växel och kör.. Och det känns hela tiden och man vill bara växla upp ett steg för att slippa "surret" från motorn... Men motorn är en väl beprövad slitvarg där grunden funnits i MÅNGA år...
Läs mer på: http://www.zr-7.com/

//Remus

Men du kanske hade också andra erfaranheter från andra cyklar innan du
köpte din zr7? Jag menar jag som nybörjare får en helt annan känsla av
cykeln? De blir nog affär eftersom priset verkar rätt & den är i de skicket
De måste också finnas en anledning till varför körskolorna använder just
zr7, motorn som du säger är en slitvarg & tål "mycke"

Det är ju ingen cykel man vill åka i några högre hastigheter med, och ska man göra en långresa tror jag man ångrar sig djupt att man köpt en naken hoj !
Men kör du mest inne i stan och inte "behöver" köra snabbt är det nog en bra hoj !!

// TOK :fyllisar

Mattias skrev:
En "fantastiskt tråkig" hoj låter idealisk som nybörjarhoj.
Oblic, jag är övertygad om att du kan ha mycket kul och lära dig en hel del på en sådan. :tummenupp

de är väl så när man kan hantera cykeln efter ett tag så vill man
ha lite mera pulver att ge & lite högre fart vilket inte denna har att ge
om man jämnför mot dom andra "sportcyklarna"

Men man måste börja nånstans :yoparty

Köp en hornet likväl istället, mycket snyggare och lär väl gå något bättre?

Mitt tips är ändå att skaffa en hållbar förstahoj utan dyra kåpor som ligger bra till i försäkringskostnad. Det är inte roligt att ha en hoj man inte har råd att åka på.
Hänger du inte med polarna när ni är ute på tur är det inte din hojs fel utan dina polares. Hitta några att åka med som har vett att vänta in dig.
Väldigt många singelolyckor sker helt i onödan för att folk försöker hänga på över sin förmåga.

Det finns "ganska" mycket tillbehör också till ZR-7án.. Köpte tex ett snyggt "kylargaller" i aluminium från "Métisse" i U.K. Diskret men snyggt.. Självklart finns det även hugger´s & små toppkåpor etc...
Sam sagt - säkert en kanon nybörjarhoj... Hepp

Oblic, nakna hojar har mer motorljud och vinden blir mer påtaglig. Men vet du vad, det är en känsla i sig! Köp köp köp om du känner att den är vad du vill ha utseendemässigt. Som nybörjare har du valt rätt och inte börjat på den mest kraftfulla hojen där finns. Lär dig köra och köp en större bättre snabbare hoj efter ett par år!

TokJohan skrev:
Det är ju ingen cykel man vill åka i några högre hastigheter med, och ska man göra en långresa tror jag man ångrar sig djupt att man köpt en naken hoj !
Äh, jag körde en långresa på 300 mil i somras med den längsta etappen på över 70 mil med en naken hoj och jag ångrade mig inte djupt.

ja de här tjafset om att utan kåpor blir ett "Helvete" ... hahah! Inte en chans. Jag har kört mååånga mil med min R1a som streetfighter o då äre verkligen bara vind i fejjat, inte på nått sätt undanstyrd av en "vindblockare". Jag fick endast ont i nacken över 220km/h. då vart det ansträngande då man fick spänna nacken rätt hårt hela tiden. = inte bra. Men i laglig motorvägshastighet går det bara bra så länge du inte är klen just i de musklerna (om inte annat bygger du upp nack/hals muskler).

Swedie skrev:
ja de här tjafset om att utan kåpor blir ett "Helvete" ... hahah! Inte en chans. Jag har kört mååånga mil med min R1a som streetfighter o då äre verkligen bara vind i fejjat, inte på nått sätt undanstyrd av en "vindblockare". Jag fick endast ont i nacken över 220km/h. då vart det ansträngande då man fick spänna nacken rätt hårt hela tiden. = inte bra.

Sant, jag hade en gsxr 750 -00 föra sommaren utan några som helst kåpor.
Kan säga att vid farter över 260 mätarfart kändes det som ögonen skulle tryckas in i huvudet å nacken skulle gå av men det va ju kul :banana

nakna hojar e fina hojar!
Men hade jag varit dig hade jag köpt en ducati monster 600. -såklart eftersom jag har en själv. Har oxå mellankort. Kolla in några annonser på´:
http://www.ducceklubben.org/

Dom e inte så dyra som man kan tro!!!

Last edited:
yonsson skrev:
nakna hojar e fina hojar!
Men hade jag varit dig hade jag köpt en ducati monster 600. -såklart eftersom jag har en själv. Har oxå mellankort.

Tyvärr så har jag bara hört dåligt om just monster :7peta
torrkoppling & seg cykel :tungan

Ska titta på den på måndag & se hur den ser ut & klämma lite
Något specielt jag ska titta på? Iof har den bara gått ca 650mil !

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park