Blir jag snabbare med ny hoj (600cc)?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag hade först tänkt att nästa år ta ett "mellanår" och bara köra ERF och bygga upp ekonomi för at köpa en nyare hoj men nu kommer det ju ut så mycket skönheter till salu så jag börjar bli sugen :)

Har idag en r6 02 men man hänger ju inte riktigt med på rakorna (eller ibland i kurvorna). Är sugen på en Honda cbr 600 rr 05-06 eller r6 05-06 för runt 50-60 k.

Ni som kört dessa hojar eller annan likvärdig (kawwa,zuzuki), vilken föredrar ni?

Kommer jag bli snabbare och lyckligare med en nyare hoj? :D , skiljer det mycket mot min nuvarande chassimässigt (har öhlins bak, och öhlinsfjädrar fram)

Flugan har ju köpt ny hoj och det gick fortare trots att han läste tidningen samtidigt påstår han :gnissla

// V. Elig

Givetvis du kapar 2sek direckt....

Kan väl vara rätt skönt att ha en fräsch cykel och inte oroa sig för ventilsallad och trasiga vevlager konstant. Lite snabbare blir du säkert de som vet säger ju att nya 600 är betydligt trevligare i chassit så har du pengarna finns där ingen anledning att inte slå till.

Racing skall kosta :fakta

Jag tror på att du kan bli snabbare.. Men sen finns det ju fler som köpt nytt och inte varit snabbare i början, men det är väl rätt logistk att man behöver tid att vänja in sig.. Men -02 börjar bli gammalt skit, så -05 eller senare borde göra en avsevärd skillnad! Köp nytt för fan! :tummenupp

R6

Jag tror absolut att du kan bli snabbare med ny motorcykel.

Det är ju väldigt individuellt hur man trivs med en hoj(stlk,uppförande,sittposition...). Det är nog det som avgör vilken man är snabbast med. De är väldigt likvärdiga, men av R6 05 och CBR 05 så är R6 kaaanske liiite kvickare. Det finns ju tester gjorda på detta under -05 och där vinner nog R6:an om jag minns rätt.

Jag har haft R6 05 och CBR 07. CBR:en känns bättre än min gamla R6:a men det är ju också en helt ny modell så den ska ju jämföras mot R6 06 och framåt.

Enda egentliga problemet blir när du vurpar och slår sönder hela hojen ( den nyare ) det blir mycket dyrare att få ihop den igen eftersom det finns betydligt mkt mindre begagnat delar att få tag på.

Jag bytte för nån månad sedan lite drygt min R6 -01 mot en CBR -05. Mest för att jag var så sugen på något nyare men också för att jag ville ha en bättre frambroms. Bromsverkan var tillräcklig på R6:an men det krävdes för mycket kraft i handtaget.

Jag har ännu inte kört fortare med Hondan än min R6:a. Jo på Gelleråsen, men det var för att jag kört så lite där med R6:an så efter rookie racet där senast kapades nästan 4 sekunder :) Däremot har jag inte kört lika fort på Sviesta, där jag kört en hel del. Jag tror inte du blir snabbare med en nyare hoj, däremot är det roligare att köra! Och det är ju minst lika viktigt. Hondan:

- Mycket smidigare och lättsvängd.
- Fantastiska bromsar.
- Effektmässigt lite vassare men inte mycket. Standard är den slöare men med helsystem och powercommander går den värre än R6:an.

Faktum är dock att anledningen till att jag kört snabbare med R6:an är att jag var beredd att lägga den. Hondan känns så fin att jag tar det säkra före det osäkra hela tiden, kör med marginal....till våren kommer det gå fortare :)

Kort sammanfattat: nyare hoj = roligare. Du kommer dock inte få bättre varvtider. I början kommer det t.o.m gå långsammare tills du lärt dig hojen.

Jag bytte för nån månad sedan lite drygt min R6 -01 mot en CBR -05. Mest för att jag var så sugen på något nyare men också för att jag ville ha en bättre frambroms. Bromsverkan var tillräcklig på R6:an men det krävdes för mycket kraft i handtaget.

Jag har ännu inte kört fortare med Hondan än min R6:a. Jo på Gelleråsen, men det var för att jag kört så lite där med R6:an så efter rookie racet där senast kapades nästan 4 sekunder :) Däremot har jag inte kört lika fort på Sviesta, där jag kört en hel del. Jag tror inte du blir snabbare med en nyare hoj, däremot är det roligare att köra! Och det är ju minst lika viktigt. Hondan:

- Mycket smidigare och lättsvängd.
- Fantastiska bromsar.
- Effektmässigt lite vassare men inte mycket. Standard är den slöare men med helsystem och powercommander går den värre än R6:an.

Faktum är dock att anledningen till att jag kört snabbare med R6:an är att jag var beredd att lägga den. Hondan känns så fin att jag tar det säkra före det osäkra hela tiden, kör med marginal....till våren kommer det gå fortare :)

Kort sammanfattat: nyare hoj = roligare. Du kommer dock inte få bättre varvtider. I början kommer det t.o.m gå långsammare tills du lärt dig hojen.

Tack för infon. man borde ju dock köra fortare med en hoj som har bättre bromsar,kurvegenskaper och effekt men det kan ju vara som du säger att man istället blir lite försiktigare.

Jag tror att du blir absolut snabbast med en pôrrig 1000cc!

Det tror jag med, snabbast i byn :tummenupp

Last edited:
Såklart du blir snabbare med en bättre hoj! (förutsatt att DU har mer tempo i kroppen kvar att ösa av)

@BorisJr: Töm din brevlåda!

Kul med nytt men många rookisar blir inte snabbare pga materialet.
Skulle behålla och satsa på fräscha fjädrings komponenter och däck.

Dvs klarar du inte under 1,11 på KGA med en nyare 600 skulle jag spara pengarna satsa på nya däck vilket är mer avgörande för snabbhet.

Men som sagt det mesta sitter i huvudet.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...