Blir jag besviken??

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Drz 400sm 07
Vet att det finns tusen trådar eng detta. Jag har idag en cbr 900rr -98 som ska säljas. Har ett par spekulanter nu och funderar jag på en r6 -00.
Kommer jag bli besviken????
Det är ju ingen monstermaskin det jag har idag. 136hk, 92nm och 180 kilo.
Skilljer ju inte jätte mycket mot r6:ans 120hk, 68nm och 170 kilo.
Jag vet vad jag ger mig in på så det där med passagerare och sånt spelar ingen roll. Finns ju lite smaskiga saker att kasta på en r6:a och mekvana finns :hihi

En av anledningarna till att jag vill byta är att få ner hastigheten lite men ändå lite bakhjulskörning. Och viljan går mot lite mera banåka ,(men det är bara en vilja ännu). Man kanske bara försöker lura sig själv genom att ha dessa resonemang. Ska man få ner hastigheten så ska man nog ha en kawasaki z400 R1 så har man ju ialla fall en "cool" betäckning :)

Sen så har jag bara ca 50 000 att röra mig med. Visst får väl en svettig retta med 4000 + mil för dessa pengar. Men det känns ändå som om jag kan få en fin r6:a för dessa pengar + - någon tusenlapp.

Enlig en del polare blir jag besviken.. Säger dom som inte kan hantera en hoj och i stället behöver kubik :D
Så släng in era spontana svar/funderingar. Blir jag besviken?

Last edited:
Besviken eller inte har jag ingen aning om,
men om du vill få ner hastigheten och kunna wheela så kanske motard är ett alternativ du kan fundera på?

Massa mera växla (oavsett aftermarket prylar du kastar på), mycket kvickare chassi.

"Få ned farten" funkar inte som anledning: Spelar det någon roll om det går 230 eller 250?

Har bara en blade från -92 (på väg) och den jag har nu (på bana) att jämföra med och i den jämförelsen vinner R6:an alla dagar i veckan.

R6 efter väg kan nog ge ett annat resultat dock, så jag kan inte ge en riktigt schysst jämförelse.

Svår fråga...hur anpassningsbar är du? Från 136 kusar till 120 kanske inte känns men 92 nm mot 68 känns garanterat, iaf vid "vanlig" körning. 300 kubik är ändå 300 kubik....Missförstå mig rätt, R6an är kul och välförtjänt populär, men jag tycker det är för mycket varvande och för lite mos i de register jag brukar befinna mig.

Och det där med att ned farten.... med en R6?? :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi

Om du gillar fördelarna med Hondan, JA, DÅ BLIR DU BESVIKEN

Men om du kan tänka dig att omvända dig till en mycket kvickare hoj och vill bli en duktigare förare så är R6 en mycket fin kurvhoj, en bra knäskrapare för bra pengar, tänkte köpa en också, men känner mig så stor på den (183 cm, 95 kg) så det ser ut som en 125:a...

VaRvStopPEt skrev:
2268033 Vet att det finns tusen trådar eng detta. Jag har idag en cbr 900rr -98 som ska säljas. Har ett par spekulanter nu och funderar jag på en r6 -00.
Kommer jag bli besviken????
Det är ju ingen monstermaskin det jag har idag. 136hk, 92nm och 180 kilo.
Skilljer ju inte jätte mycket mot r6:ans 120hk, 68nm och 170 kilo.
Jag vet vad jag ger mig in på så det där med passagerare och sånt spelar ingen roll. Finns ju lite smaskiga saker att kasta på en r6:a och mekvana finns :hihi

En av anledningarna till att jag vill byta är att få ner hastigheten lite men ändå lite bakhjulskörning. Och viljan går mot lite mera banåka ,(men det är bara en vilja ännu). Man kanske bara försöker lura sig själv genom att ha dessa resonemang. Ska man få ner hastigheten så ska man nog ha en kawasaki z400 R1 så har man ju ialla fall en "cool" betäckning :)

Sen så har jag bara ca 50 000 att röra mig med. Visst får väl en svettig retta med 4000 + mil för dessa pengar. Men det känns ändå som om jag kan få en fin r6:a för dessa pengar + - någon tusenlapp.

Enlig en del polare blir jag besviken.. Säger dom som inte kan hantera en hoj och i stället behöver kubik :D
Så släng in era spontana svar/funderingar. Blir jag besviken?

Slanga o 600cc hör inte ihop tycker jag personligen. Hade hellre köpt en R1 för 50k o haft orket o motorn! :tummenupp

Oddjob skrev:
2268045 Besviken eller inte har jag ingen aning om,
men om du vill få ner hastigheten och kunna wheela så kanske motard är ett alternativ du kan fundera på?

Har haft den tanken men kom fram till att jag bor lite fel för det. Och känner ingen annan som kör motard. Kanske blir lite tråkigt i längden.

rfb skrev:
2268064 Om du gillar fördelarna med Hondan, JA, DÅ BLIR DU BESVIKEN

Men om du kan tänka dig att omvända dig till en mycket kvickare hoj och vill bli en duktigare förare så är R6 en mycket fin kurvhoj, en bra knäskrapare för bra pengar, tänkte köpa en också, men känner mig så stor på den (183 cm, 95 kg) så det ser ut som en 125:a...

Hum .. 190/85kg .. så vad blir det, en moppe? :lol

fazerfun skrev:
2268057 Svår fråga...hur anpassningsbar är du? Från 136 kusar till 120 kanske inte känns men 92 nm mot 68 känns garanterat, iaf vid "vanlig" körning. 300 kubik är ändå 300 kubik....Missförstå mig rätt, R6an är kul och välförtjänt populär, men jag tycker det är för mycket varvande och för lite mos i de register jag brukar befinna mig.

Och det där med att ned farten.... med en R6?? :hihi :hihi :hihi :hihi :hihi

Om man tycker det är roligare att svänga lite mera så gör jag ju hellre det i 100-150. Än som det är nu så tar jag mer än gärna e22:an när jag ska någon stans och maxar på istället, dagligen höga farter.

Så det är faktiskt ganska stor chans att min medelfart sänks på en kul hoj

VaRvStopPEt skrev:
2268093 Har haft den tanken men kom fram till att jag bor lite fel för det. Och känner ingen annan som kör motard. Kanske blir lite tråkigt i längden.

Ingen som kör Motard????? Jag känner 10-15st i Karlshamn som kör Motard!. Besök South Coast Motards forum här på SH så får du säkert svar till varför du skall ha Motard!

Var ute o körde polarens Husa 650 o fy fan va det är roligt, så är det slanga o busa du vill göra så finns det inget som slår Motard punkt slut!. O så slipper du att bekymmra dig om vad som händer om du klotar, du bara köper ny plast för 350 spänn o kör vidare :tummenupp

Allt om Mc kommer och gör reportage ikväll om Motard så har du inget för dig så kom in till karlshamn så får du säkert inspiration till ditt hojköp :yoparty

Jag ska ta min gamla harv o köra dit nämligen så säg till om du vill haka!

Last edited:
Skitskoj på bana får du iaf !!
Kommer inte att gå långsammare på vanlig väg, garanterat.
Går bra att slanga på 1 o 2:an, men man får ha duktiga varv då!
Provkör !!!!!!!

MILKY skrev:
2268105 Ingen som kör Motard????? Jag känner 10-15st i Karlshamn som kör Motard!. Besök South Coast Motards forum här på SH så får du säkert svar till varför du skall ha Motard!

Var ute o körde polarens Husa 650 o fy fan va det är roligt, så är det slanga o busa du vill göra så finns det inget som slår Motard punkt slut!. O så slipper du att bekymmra dig om vad som händer om du klotar, du bara köper ny plast för 350 spänn o kör vidare :tummenupp

Allt om Mc kommer och gör reportage ikväll om Motard så har du inget för dig så kom in till karlshamn så får du säkert inspiration till ditt hojköp :yoparty

Skulle ju kunna vara nåt då i alla fall. Vet bara en i ronneby och han känner jag inte.
Hade varit kul att haka på men kan inte ikväll. Minnesstund i Ettebro

VaRvStopPEt skrev:
2268118 Skulle ju kunna vara nåt då i alla fall. Vet bara en i ronneby och han känner jag inte

Det är ju det som är det fina med Mc. Dom du inte känner kommer du att lära känna! Inna jag började med Motard så kände jag knappt någon av dom, men nu är vi ett jävla gott gäng som håller ihop! :tummenupp

kanske inte svaret du vill höra , men har du aldrig tänkt på att dreva ner CBR'en lite så att den inte går så fort men Slangar bättre än någonsin ?
Toppfarten på r6'an ligger på 252 medans cbr har 265 ? tror du kör saktare på bladen iochmed att är lite lugnare i temperamentet.hade jag vart du hade jag köpt er6 :yoparty

VaRvStopPEt skrev:
2268118 Skulle ju kunna vara nåt då i alla fall. Vet bara en i ronneby och han känner jag inte.
Hade varit kul att haka på men kan inte ikväll. Minnesstund i Ettebro

Aha jag förstår precis!.

yterliggare en orsak till varför man bör ha Motard!

Automan99 skrev:
2268127 kanske inte svaret du vill höra , men har du aldrig tänkt på att dreva ner CBR'en lite så att den inte går så fort men Slangar bättre än någonsin ?
Toppfarten på r6'an ligger på 252 medans cbr har 265 ? tror du kör saktare på bladen iochmed att är lite lugnare i temperamentet.hade jag vart du hade jag köpt er6 :yoparty

Den är redan hyffsat nerdrevad ska du veta :yoparty
Nej jag veti fan vad jag ska ha för hoj. Kanske få lägga ner detta har svårt att hålla igen på rullen...

MILKY skrev:
2268128 Aha jag förstår precis!.

yterliggare en orsak till varför man bör ha Motard!

En motard gör väl 80 den också :confused:

VaRvStopPEt skrev:
2268136 Den är redan hyffsat nerdrevad ska du veta :yoparty
Nej jag veti fan vad jag ska ha för hoj. Kanske få lägga ner detta har svårt att hålla igen på rullen...

En motard gör väl 80 den också :confused:

Självfallet, men jag tror du förstår vad jag menar. med all respekt såklart!.

Skaffa en R6:a, och ta dig ut på banan, där får du gasa hur mycket du vill.. och det finns alltid någon jäkel som är snabbare än dig. :)

Lätt att hittabeg. delar till R6 med.

Nä det tror jag inte att du blir, jag gick från en R1-02 till en R6-02 och det tyckte jag var helt ok. Visst saknar man vridet dom få ggr man skjutsar men annars helt ok.

Jag tycker iof att R1:an var stabilare att slanga med men det är en vanesak, R6:an har en tendens att vilja wobbla lite lite och är känsligare när det blåser och när det börjar gå fort på 1 hjul......men jag körde lika långt med R6:an som på R1:an....

På bana tycker jag R6:an är mycke roligare än R1:an!!! Det är ju bara att slänga ner knät i backen och gasa :yoparty

Skulle jag välja idag så skulle det bli en R6:a igen :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back