Blir inte varm!

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Är lite orolig för min mc som är en kawa zx-6r -95! Kvittar hur hårt jag kör den så blir den inte varm! Nålen kommer som allra högst upp imellan botten och mittläget! Däremot om jag krypkör och håller på att få upp den på bakan som blitr den varm! Min kompis hade en thundercat var lika dant med hans hoj. Är det något fel eller oroar jag mig i onödan! Förstår ju att den kyler bättre när man håller hög fart. Men varför är där isåfall ett mittläge på tempmätarn? Kanske är det oljetempen som är det viktigast? tacksam för svar!

Last edited:
svårt att säga men det låter som allt är ok, vet dock inte hur din tempmätare ser ut.

Är det inte givaren som fungerar korrekt, så kan det vara en trasig termostat som har fastnat i öppet läge. Verkar dock konstigt för hojjar brukar gå varma oavsett.

/a

NiklasRR skrev:
Är lite orolig för min mc som är en kawa zx-6r -95! Kvittar hur hårt jag kör den så blir den inte varm! Nålen kommer som allra högst upp imellan botten och mittläget! Däremot om jag krypkör och håller på att få upp den på bakan som blitr den varm! Min kompis hade en thundercat var lika dant med hans hoj. Är det något fel eller oroar jag mig i onödan! Förstår ju att den kyler bättre när man håller hög fart. Men varför är där isåfall ett mittläge på tempmätarn? Kanske är det oljetempen som är det viktigast? tacksam för svar!

Testa och tejpa delar av kylet och se om tempen stiger,
inte bra om motorn går för kallt... :tummenupp

Sätt handen på motorn o känn om den är varm. :)

Nä men vissa går ju lite kyligare än andra, speciellt på kalla dagar.

Hur kan man vara orolig utan att veta vad skalan innebär i grader räknat? För den är väl inte graderat med siffror vad jag minns. Kommer i alla fall ihåg att min då helt nya inte heller gick till mitten. Jämför med någon som har likadan hoj och var inte orolig om de visar samma. :tummenupp

Last edited:
Låter absolut som det är termostaten som är trasig. Om du säger att den går upp om du har kört en stund och stannar, för att sedan gå ner igen när du kör på lite. Prova att byta termostat, brukar vara ganska både enkelt och billigt. För kall motor är aldrig bra.

Edit: Har du en snäll mamma eller en händig flickvän kanske ungstermometern kan komma till användning för att mäta temperaturen på kylaren? Hur vet jag inte riktigt, det är ju inte att rekomendera att skruva av kylarlocket med varm motor. Någon kanske har något användbart förslag?

// Wip

Last edited:
Jag vet inte hur det är på din hoj, vet bara att jag ha en som har samma beteende, och i det fallet är det helt normalt. Tempmätaren sitter efter kylaren, dvs tempen visas på det avkylda vattnet, och går aldrig över 65 grader så länge man rullar med lite fart. står man still ett tag så stiger tempen och fläktar och annat drar igång. Kolla med någon som har en likadan hoj, eller kika var tempmätaren sitter i förhållande till kylarvätskans flöde, det kan vara "rätt" att den beter sig på detta sätt.

Om inte, så är det inte kalasbra om motorn går för kall, men ingen katastrof heller. I så fall beror det troligen på att termostaten hängt sig i öppet läge, enkel åtgärd att byta den. Byter du i vilket fall som helst, så är det enkelt att testa om du gjort rätt, lägg den i en kastrull med vatten, koka upp och kolla vid vilken temp den öppnar, bör öppna runt ca 90 grader, give and take some.

Kan säkert vara helt normalt. Min hoj har sin arbetstemperatur 1/5 upp på mätaren. Så det kan vara likadant med din hoj, den ska visa under halva när den går på normal temp.

Jag har en likadan hoj som din och min blir inte heller varm enligt mätaren.
Var inne på en hoj verkstad å dom sa att det va lugnt...kawor brukade kyla bra sa dom! Känner du vid motorn så ÄR den varm.

Va lugn.

Ha d

NiklasRR skrev:

Inga problem.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...