Blir inte turbomotorn varm ??

miksu

Medlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
Yamaha r1 2001
En tanke som slog mig. Blir inte motorn varm när man har turbo?:gnissla
Oljan borde bli varmare då den paserar turbon. Intercoolern sitter framför oljekylaren. Då borde väl oljekylaren bli varmare? Allt detta en het sommardag borde ge motorn en värmetopp eller???

Mera som jag undrar!! Vilken typ av olja ska jag använda när turbon sitter på plats?? Kan jag använda den olja som rekommenderas från början till motorcykeln??:)

Last edited:
miksu skrev:
2671397 En tanke som slog mig. Blir inte motorn varm när man har turbo?:gnissla
Oljan borde bli varmare då den paserar turbon. Intercoolern sitter framför oljekylaren. Då borde väl oljekylaren bli varmare? Allt detta en het sommardag borde ge motorn en värmetopp eller???

Japp den blir varm, vid landsvägskörning inga problem oljetemp på 85-90grader. Men en varm sommardag (20grader och varmare) i stan så blir den varm när man står still i trafikljusen 95-105grader.

gixxer_1255 skrev:
2671789 Japp den blir varm, vid landsvägskörning inga problem oljetemp på 85-90grader. Men en varm sommardag (20grader och varmare) i stan så blir den varm när man står still i trafikljusen 95-105grader.

Men hur varm får motorns olja bli ? :confused: Innan det blir skadligt för motorn.
Måste vara bra att ha en oljetempmätare

miksu skrev:
2672898 Men hur varm får motorns olja bli ? :confused: Innan det blir skadligt för motorn.
Måste vara bra att ha en oljetempmätare

Upp emot 130grader skall väl funka men det känns som om man åker omkring med ett värmeverk när oljetempen passsare 100grader. Det enda problemet jag haft med oljetempen är min egen oro, när jag har funderat på att monter större oljekylare eller fler kylare fick jag tipset att slänga tempmätaren istället.

gixxer_1255 skrev:
2672926 Upp emot 130grader skall väl funka men det känns som om man åker omkring med ett värmeverk när oljetempen passsare 100grader. Det enda problemet jag haft med oljetempen är min egen oro, när jag har funderat på att monter större oljekylare eller fler kylare fick jag tipset att slänga tempmätaren istället.

Då kanske det är bättre att strunta i tempmätaren !
Standardolja?? Kan man använda det när man har turbo? Vilken olja skulle du rekomendera?:gnissla

Vill minnas att färddatorn på bilen inte
varnade förren oljetempen passerade 150 grader...?

Oljan tål hög temp kanske uppåt 200 gr, men den åldras mycket fortare vid höga temperaturer.
Sen ska man ju komma ihåg att man mäter inte högsta tempen, utan vanligen i tråget.
Beroende på var man mäter oljetemp resp. var oljekylaren sitter i systemet kan det vara
svalaste stället för oljan i kretsloppet; eller inte.
Den olja som passerat nära t.ex. en avgasventil hade högre temp än resten.
Borde även gälla olja som passerat turbon.

Runt 100 gr är inget att oroa sig för, uppåt 130 hela tiden så kanske man bör fundera på
att byta olja oftare, eller bättra på kylningen.
/u

Vet att man när det gäller turbo konverterade motorer rekommenderar ett tätare olje bytes intervall, typ 2/3 av miltalet gentemot original, så har jag gjort med mina turbo cyklar, jag byter tom olja varje vår även om oljan endast gått ett fåtal mil innan vinter uppehållet, även fast jag har varm garage. Kanske lite överkurs men vafaan....det känns bra. Sedan beror det ju som sagt på hur effektiv kylning du har, hur ofta motorn går ordentligt varm, om du tex kör mycket stadstrafik varma dagar. eller dylikt. Får du plats med en större eller rentav kanske en extra olje kylare, montera dit direkt. Inget att snacka om.

Turbo skrev:
2676080 Vet att man när det gäller turbo konverterade motorer rekommenderar ett tätare olje bytes intervall, typ 2/3 av miltalet gentemot original, så har jag gjort med mina turbo cyklar, jag byter tom olja varje vår även om oljan endast gått ett fåtal mil innan vinter uppehållet, även fast jag har varm garage. Kanske lite överkurs men vafaan....det känns bra. Sedan beror det ju som sagt på hur effektiv kylning du har, hur ofta motorn går ordentligt varm, om du tex kör mycket stadstrafik varma dagar. eller dylikt. Får du plats med en större eller rentav kanske en extra olje kylare, montera dit direkt. Inget att snacka om.

Tackar :)
Ska bli kul när allt faller på plats. Det är mycket att tänka på.

Själva tempen i sig är inte så farlig men motorn spikar lättare om den är lite "het" och det är INTE bra.

Jag tackar alla som har svarat.
Roligt med människor som delar med sig av sina kunskaper.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back