Blir galen på min kedja Yamaha R6

Det lönar sig alltid att köpa beprövade kvalitet saker. Speciellt på så viktig sak som drivpaket.
Har sett bilder på sönderslagna motorblock efter lågpris kedja gått av.
Eller ännu värre när den låst bakhjulet på motorvägen.....

När du bytt och fått på nya fräscha grejer så slipper du sitta och tänka på det hela tiden och slipper titta på kedjan varje gång du stannar.


Precis nu har jag bara 35mil hem idag som det bara är att hålla tummar och tår för att skiten håller ihop.

Men kedjan verkade däremot inte alltför sträckt när jag mätte den igår.

Har aldrig gillat den där kedjan i alla fall smörjer den rätt ofta men känns som den kärvar emellan länkarna i alla fall så skönt att bli av med den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Idag har jag knuffat hojen runt halva gården här och måttat ifrån sidostödet på säkert 15 ställen och fått fram alla mått mellan 40-60mm folk måste tro jag varit tokig XD
Nu har jag i alla fall beställt ett nytt drivpaket så vet jag åtminstone att jag har monterade saker av bra kvalitet Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jämför man inlägg #21 med 40mm på tajtaste stället med depåstöd så blev det ingen skillnad med sidostöd, 40 - 60mm.

Vad som händer med hojen på sidostöd är att framhjul och bakhjul avlastas lite jämfört när hojen står rätt upp ner dvs svingen viker sig lite mer och avständet framdrev - bakdrev blir lite kortare.
Ställer man hojen på depåstöd bak och stödet är långt bak på svingen , nära hjulaxeln, ja då blir svingen lite "rakare" och avståndet lite större än på sidostöd. Och ställer man för samma slack som med sidostöd.
Så blir kedjan lite slackare. Än om hojen stått på sidostöd.
BRA lite för mycket slack bättre än lite för tajt kedja.

Men ställer man hojen på depåstöd bak och stödet är långt fram på svingen , nära svingaxeln, ja då fjädrar svingen ner för "mer vinkel" och avståndet mellan dreven blir mindre än med hojen på sidostöd. Och ställer man för samma slack som med sidostöd.
Så blir kedjan tajtare. Än om hojen stått på sidostöd.
Så depåstödet ska stödja nära hjulaxeln.
Annars får man ställa in större slack än med hojen på sidostöd.

Så jag ställer hojen på depåstöd. Och stödet så långt bak på svingen som möjligt på Sprint RS.
Och sista kontrollen härom dagen, 3 varv på bakhjulet , två mätningar / varv gav 6 mätningarna, alla 35mm.
Dvs samma som för 200 mil sedan. Inget behov att sträcka kedjan.
Som nu rullat 2600 mil. Sedan den lämnade Addemoto.
 
Last edited:
Jämför man inlägg #21 med 40mm på tajtaste stället med depåstöd så blev det ingen skillnad med sidostöd, 40 - 60mm.

Vad som händer med hojen på sidostöd är att framhjul och bakhjul avlastas lite jämfört när hojen står rätt upp ner dvs svingen viker sig lite mer och avständet framdrev - bakdrev blir lite kortare.
Ställer man hojen på depåstöd bak och stödet är långt bak på svingen , nära hjulaxeln, ja då blir svingen lite "rakare" och avståndet lite större än på sidostöd. Och ställer man för samma slack som med sidostöd.
Så blir kedjan lite slackare. Än om hojen stått på sidostöd.
BRA lite för mycket slack bättre än lite för tajt kedja.

Men ställer man hojen på depåstöd bak och stödet är långt fram på svingen , nära svingaxeln, ja då fjädrar svingen ner för "mer vinkel" och avståndet mellan dreven blir mindre än med hojen på sidostöd. Och ställer man för samma slack som med sidostöd.
Så blir kedjan tajtare. Än om hojen stått på sidostöd.
Så depåstödet ska stödja nära hjulaxeln.
Annars får man ställa in större slack än med hojen på sidostöd.

Så jag ställer hojen på depåstöd. Och stödet så långt bak på svingen som möjligt på Sprint RS.
Och sista kontrollen härom dagen, 3 varv på bakhjulet , två mätningar / varv gav 6 mätningarna, alla 35mm.
Dvs samma som för 200 mil sedan. Inget behov att sträcka kedjan.
Som nu rullat 2600 mil. Sedan den lämnade Addemoto.

Verkar som addemoto har bra prylar då tur att man köpte nya drivpaketet därifrån.

Körde mina 35 mil hem och ser den jävla kedjan hängandes som en banan på sina värsta ställen, ca 45-50mm på tightaste stället.
Så nu blir här inget mer åka förs drivpaketet kommer.
Lyckades komma fram till att det var en D.I.D kedja som sitter på i alla fall.
Som tur är kan man ju alltid putsa och vaxa på sina ställen i väntan på att prylarna kommer :D



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Du beställde väl guldfärgad kedja, dom är snabbast....:D

Hade det i tankarna eftersom hojen är svart och guld så hade smält in rätt bra.

Men kände att det kanske är svårt att låta den behålla son fina färg över tid så fick bli en vanlig faktiskt.

Kostade ju lite extra dessutom och fan ska veta att det är nog med utgifter för denna hobby XD.

Denna månad drivpaket, Sen har man ögonen på nya stövlar ett par tusen lappar till. Och när man hämtat sig lite från den smällen är det nog dags för nya däck. Så kan ju lika gärna trycka ner hela plånboken i tanken på maskinen så är den säkert nöjd sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hade det i tankarna eftersom hojen är svart och guld så hade smält in rätt bra.

Men kände att det kanske är svårt att låta den behålla son fina färg över tid så fick bli en vanlig faktiskt.

Kostade ju lite extra dessutom och fan ska veta att det är nog med utgifter för denna hobby XD.

Denna månad drivpaket, Sen har man ögonen på nya stövlar ett par tusen lappar till. Och när man hämtat sig lite från den smällen är det nog dags för nya däck. Så kan ju lika gärna trycka ner hela plånboken i tanken på maskinen så är den säkert nöjd sen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ha ha ha ha, detta är bara början. :hihi
Farsan sa alltid at man inte blev rik på de stora inkomsterna, man blev rik på de små utgifterna.....han ägde ingen sporhoj! :D:D
 
Ha ha ha ha, detta är bara början. :hihi
Farsan sa alltid at man inte blev rik på de stora inkomsterna, man blev rik på de små utgifterna.....han ägde ingen sporhoj! :D:D

Tro fan det! XD ser inte slutet på saker man skulle kunna köpa på sig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
glöm inte skruvmejslen.......kolla på tuben oxo om hur man justerar sin mc kedja.
en skruvmejsel mellan kedja och drev som tar upp slacket och "drar" in hjulaxeln mot justerskruvarna så det blir rätt.

//jj
 
Nu är hela drivpaketet bytt så får provåka lite i morgon och se hur det känns.
Stort tack till alla som hjälpt till!

Stor skillnad på nya kedjans "styvhet" i sidleds och även om det nu är 40mm slack på kedjan känns den mycket bättre och rejälare.
Största skillnaden är att det nu inte skiljer så mycket när man snurrar hjulet. Förut kunde den vara 35mm på ett ställe och 65mm på ett annat.
Så den förra kedjan var nog rätt slut.
Kan även jag rekommendera addemoto till drivpaket lite udda sett att beställa på via mejl. Men beställde i söndags och hade prylarna idag, väldigt uppskattat såhär under hojsäsong :D


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top