Blir förbannad!

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
haj.. det är jag igen. jag hämtade 12 framdrevet innan idag till min CRM. sen nu innan monertade jag på det. innan var det drevning: 14/38 och av marcus_136 här på sporthoj har jag fått reda på att han har 12/38 och hans gör 140km/h.

jag monterade på 12 drevet. sen startade jag den och drog en runda den kom upp 110km/h vad är fel!?

jag har den 100% ostrypt (CDI, effektavgas, halvmåne i luftburk borta)

men den gör fan i maj bara 110 ännu.
jag har satt på 160 munstycke. men det är för stort den blöddrar en del. men har beställt: 148,150,154,156.
kan det vara fel på munstycket? den kanske får för mycket bensin och för lite luft? :huvet :gnissla :argpådato
 
Kronen skrev:
haj.. det är jag igen. jag hämtade 12 framdrevet innan idag till min CRM. sen nu innan monertade jag på det. innan var det drevning: 14/38 och av marcus_136 här på sporthoj har jag fått reda på att han har 12/38 och hans gör 140km/h.

jag monterade på 12 drevet. sen startade jag den och drog en runda den kom upp 110km/h vad är fel!?

jag har den 100% ostrypt (CDI, effektavgas, halvmåne i luftburk borta)

men den gör fan i maj bara 110 ännu.
jag har satt på 160 munstycke. men det är för stort den blöddrar en del. men har beställt: 148,150,154,156.
kan det vara fel på munstycket? den kanske får för mycket bensin och för lite luft? :huvet :gnissla :argpådato

du vet att desto mindre drev fram desto starkare och långsammare?
 
jo det vet jag.. men den varavade bara till 8500rpm. och den ska varva ner till 12000rpm. det gjorde den inte med 14/38. det samma gäller nu också med 12/38. den varvar bara till 8500rpm i 6ans växel

Men har en fråga till var fan sitter Avgas porten?
 
Avgasporten sitter i utblåset (eller vad det kallas) vid motorn. Från det går det två vajrar upp till en motor som sitter under tanken som sköter styrningen av den.

Men pilla inte på den det gör varken från eller till, jag har provat :tungan
 
Jag tror jag vet vad felet är nu då. den är igen knegad den öppnas inte helt.. det var en snubbe som sa det till min styv fassa när de höll på att laga den vid cylindern. han såg att det var massa skit där vis så att den öppnades inte redit.. Eller vänta lite.. utblåset vid motorn? menar du Cylindern?
 
Last edited:
Kronen skrev:
Jag tror jag vet vad felet är nu då. den är igen knegad den öppnas inte helt.. det var en snubbe som sa det till min styv fassa när de höll på att laga den vid cylindern. han såg att det var massa skit där vis så att den öppnades inte redit.. Eller vänta lite.. utblåset vid motorn? menar du Cylindern?


Haha.. skrev lite luddigt, men du ser var den sitter. Den sitter typ inne i cylindern. Mellan kolven och kröken.
 
då kan jag säga att då byter jag kolven och kolvringar o allt iså fall.. den är nog inte bytt på länge skulle jag tro..
men jag är lite skraj. jag har aldrig pillat bort en cylinder och sånt innan :3freak
har hört att det inte är så jocksit ma, ska bara se till och inte sätta kolven på fel håll har jag hört.

men fassan har gjort sånt innan så han får väl vara me och se så allt går fint till.. :hihi
 
Last edited:
Har du aldrig mekat moppe? ;)


Säkerligen fel på avgasportarna, det kan hända att du behöver ta isär och smörja upp dom ibland!
 
Det är nog änna garanterat det som är felet, annars är det en väldigt märklig hoj du har. Men som du redan har listat ut kan det ju även vara en sliten kolv. Hade typ samma problem med min moped, men när jag hade bytt kolv och kolvringar gick den som fan sen, så.
 
Det later som en igenkletead avgasport eller kass kolv/ringar.

Att ta av cylinder mm ar inga problem, ta det lugnt bara och ha ett rent och ljust stalle att meka pa sa ska det nog ga bra.

Inga prickar pga utlandet.
 
om de inte är så.. så kan de väll kanske vara nåt lager som kan behövas bytas? :va min polare hade ett sånt problem på sin moppe när han körde på 6an så vid ett vist varvtal så sakta den ner tills man drog in kopplingen o växla ner :confused:
 
Kronen: Som jag har skrivit lite överallt så går min CRM precis likadant som din.

Jag ska göra ett kolvbyte, är ganska säker på att det kan vara felet. Om kolven/kolvringarna är slitna så sticker en del av effekten förbi och därför blir hojen inte lika stark.

/Robin
 
då ska vi göra samma sak då.. ska byta kolven och kolvringarna snart.. förra ägaren hade inte bytt och inte heller ägaren före honom . Så att byta det pakket ska nog göra susen.. Jag mena, kolven och kolvringarna lär ju va rätt sletna vid det här laget.
 
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top