Blir dyrt med hoj nu då pågrund av maktskiftet?

mb skrev:
2472134 Jag är tveksam till den här förändringen. Med samma matematik skulle man kunna höja priset på en 75:a till tusen spänn eller ett paket cigg till 200 spänn. Det ska kosta för individen att utsätta sig själv och andra för risker som är förknippade med samhällskostnader, men samtidigt måste det finnas någon slags rimlighet. Konkurrenten till tusenlappen på 75:an heter hembränning eller import, konkurrenten till ciggpriser på hundratals kronor heter smuggling och konkurrenten till tiotusentals kronor i månadspremie för hojen heter skenförsäkring eller olovlig körning.

Så du är för en dumpning av bensinpriset?

då borde det vara "olovlig körning" för ex. cigaretter och sprit också, fast det är klart att det är lättare sätta fast en fordonsförare för olovlig körning än en rökare

Last edited:
Angående ciggaretter.
Enligt ekonomiska studier så tjänar faktiskt staten på en rökare, detta inkluderar sjukvårdskostnaderna vid eventuella sjukdommar. 39.2% av ett paket cigg är skatt.

Klart som fan att trafikförsäkringen ska bära sig själv. Jag vill inte ha ett samhälle där alla lämpar över sina kostnader på någon annan.

Last edited:
det var intressant, ska väl vara efter mängden passiva rökare minskat då med mängden rökförbud, då tjänar tobaksbolagen och staten på det, fler jobb? :)

hur många röker egentligen, generar dom verkligen så mycket skatt?

från 2001

http://www.fhi.se/templates/page____1445.aspx

tobaksrökningen kostar minst 26 miljarder kronor om året i sjukvårdskostnader och produktionsbortfall visar en ny rapport från Statens folkhälsoinstitut om kostnaderna för tobaksrökning år 2001. Kostnaden är sju gånger större än landstingens samlade underskott på 3,5 miljarder samma år.

Kostnaderna på 26 miljarder kronor fördelar sig på följande sätt:

* 2,2 miljarder kronor är rena sjukvårdskostnader, alltså öppenvård 408 miljoner kronor, slutenvård 1.591 miljoner kronor och läkemedel 175 miljoner kronor.
* 6 miljarder kronor är produktionsbortfall på grund av dödsfall och förtidspensioner
* 18 miljarder kronor är kostnader för sjukskrivningar.

Last edited:
KGK skrev:
2472250 det var intressant, ska väl vara efter mängden passiva rökare minskat då med mängden rökförbud, då tjänar tobaksbolagen och staten på det, fler jobb? :)
Räknar man sedan med all utebliven pension (sällan en stor-rökare blir äldre än 65) så är det ingen dålig peng staten tjänar..

Det skulle vara intressant att se hur mkt skatt som kommer in... som sagt sktten på cigg är sjukt hög, så dom kostanderna bär sig säkert...

KGK skrev:
2472277 det var ju inte så positivt:brynad
när vi snackar pengar och staten så är det kanon.. ingen pension att betala ut efter 45 års arbete :tummenupp

Angående rökarna så får la skylla sig själva, det är väl knappast någon som missat att det är farligt att röka... röker själv, har dock trappat ner till 5 cigg om dagen, får la skylla på ett stressigt jobb :rolleyes:

Last edited:
Jessan skrev:
2472104 Ja!
Jag vill gärna ha råd att köra hoj och än så länge har jag inte utnyttjat försäkringen så då vill jag inte betala mer än vad jag redan gör!

Men hur kan det fungera i Finland då? Där ledde det ju till premiesänkningar efter en tid.

Jag vill inte betala någons hundförsäkring, och inte tycker jag hundägaren ska betala min hojförsäkring.

Vi får väl börja köra som folk då! Fram med en debatt om hur vi minskar olyckorna, och därmed den totala försäkringspremien.

KGK skrev:
2472250 det var intressant, ska väl vara efter mängden passiva rökare minskat då med mängden rökförbud, då tjänar tobaksbolagen och staten på det, fler jobb? :)

hur många röker egentligen, generar dom verkligen så mycket skatt?

från 2001

http://www.fhi.se/templates/page____1445.aspx

tobaksrökningen kostar minst 26 miljarder kronor om året i sjukvårdskostnader och produktionsbortfall visar en ny rapport från Statens folkhälsoinstitut om kostnaderna för tobaksrökning år 2001. Kostnaden är sju gånger större än landstingens samlade underskott på 3,5 miljarder samma år.

Kostnaderna på 26 miljarder kronor fördelar sig på följande sätt:

* 2,2 miljarder kronor är rena sjukvårdskostnader, alltså öppenvård 408 miljoner kronor, slutenvård 1.591 miljoner kronor och läkemedel 175 miljoner kronor.
* 6 miljarder kronor är produktionsbortfall på grund av dödsfall och förtidspensioner
* 18 miljarder kronor är kostnader för sjukskrivningar.

Det som jag saknar i den rapporten är att dom glömt att "plussa" på alla kostnader som dom sparar iom att folk dör i förtid. Då tänker jag på tex pensioner osv.

Man måste ju räkna med att folk skulle ha levt x antal år till utan rökningen, och kostat x antal kronor i vårdkostnader ändå. Det slipper man ju om nån kolar.

Last edited:
Man får väl instifta en universell försäkring som gäller hela livet och som täcker alla möjliga utsvävningar.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul