Blir det vingligt med Crossstyre?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Äntligen har jag varit ut på en provtur med FZRen efter ombyggnad med crossstyre. Men jag blev lite besviken på stadigheten. Den kändes inte alls som förut, tror jag....
Nu var det i och försig ganska blåsigt och fleectröjan fladdrade ganska hårt. :va

Men körställningen var helt perfekt i normal fart.

Det var i acc den vevade runt lite på styret. Men det kanske är en vanesak bara. Det var länge sedan jag körde med den sist. Har bara kört (host) Bumse GS och cross det senaste året.

Hur har ni upplevt era "Fighters" i början? :corn

Jag upplevde min som mer stabil. Lättare att köra.
Enklare att svänga pga att man hade mer hävstångseffekt tack vare längre styre.
Upplevde den inte vingligare efter konverteringen.

Mats757 skrev:
Det var i acc den vevade runt lite på styret.
Det är inte hojen som vevar runt med styret under acc, det är faktiskt du. Om du inte är tillräckligt avslappnad utan håller för hårt i styret märks det mer än med smalt styre...speciellt vid acc, då det är väldigt lätt att "hänga" i det breda styret.

Ett helvete när det blåser... I "låg" fart blir det däremot bättre kontroll :tummenupp

var det du som var på gelleråsen i går ,, ? på mc-parkeringen ,,

Mats757 skrev:
Äntligen har jag varit ut på en provtur med FZRen efter ombyggnad med crossstyre. Men jag blev lite besviken på stadigheten. Den kändes inte alls som förut, tror jag....
Nu var det i och försig ganska blåsigt och fleectröjan fladdrade ganska hårt. :va

Det var i acc den vevade runt lite på styret. Men det kanske är en vanesak bara. Det var länge sedan jag körde med den sist. Har bara kört (host) Bumse GS och cross det senaste året.

Min TL blev kanske lite nervösare, men det var för att styrdämparen skickades på tippen och stötdämparen sänktes 1cm i styrkronan.

-PLM- skrev:
Min TL blev kanske lite nervösare, men det var för att styrdämparen skickades på tippen och stötdämparen sänktes 1cm i styrkronan.

:skrämd men jisses..tl fick styrdämpare för att det var för brant gaffelvinkel o du ta bort dämparn o sen sänker du den i gaffeln för ännu mer nervöst beteende :rolleyes:

jocke i köping skrev:
var det du som var på gelleråsen i går ,, ? på mc-parkeringen ,,

Nepp,
Inte besiktat ännu. Men ett par timmars eljobb till så ska det bara vara att åka in till stationen.

OK, då slappnar jag väl av lite tills nästa gång då. Och klär mig lite mindre vindkänsligt.

Jåke skrev:
Det är inte hojen som vevar runt med styret under acc, det är faktiskt du. Om du inte är tillräckligt avslappnad utan håller för hårt i styret märks det mer än med smalt styre...speciellt vid acc, då det är väldigt lätt att "hänga" i det breda styret.

Ett helvete när det blåser... I "låg" fart blir det däremot bättre kontroll :tummenupp
På forntiden då jag började åka så var styren breda för att dölja
dåliga vägegenskaper. Kawa 900 hade ett roder som på en crosshoj.

Mats757 skrev:

Tyckte det va en fantastisk lättnad att sitta bra utan att hänga på handlederna börjar bli gammal och knarrig :hihi
En ren vanesak tycker jag.

Hävstångseffekt. :katt

Hur var det nu.. "Med ett tillräckligt brett styre kan du flytta undan hela världen"
Eller var det ""Med ett tillräckligt brett styre kan du slå hela världen med häpnad"

ozeo skrev:
:skrämd men jisses..tl fick styrdämpare för att det var för brant gaffelvinkel o du ta bort dämparn o sen sänker du den i gaffeln för ännu mer nervöst beteende :rolleyes:

Jag kör oxå utan styrdämpare. Inget problem alls på en TLR. (Och jag har oxå sänkt min kronor, men bara ca 5mm)
Tyckte den vart för d*vla seg med styrdämaren.
Enda gången den är lite nervös är när den slår ner efter ofrivilliga wheelies.

Det är nog TL S en som du tänker på?? :hihi
De tankslappade rätt bra utan styrdämpare. Fick ju inte smeknamnet Widowmaker för inget... :(

PutteLiten skrev:
Jag kör oxå utan styrdämpare. Inget problem alls på en TLR. (Och jag har oxå sänkt min kronor, men bara ca 5mm)
Tyckte den vart för d*vla seg med styrdämaren.
Enda gången den är lite nervös är när den slår ner efter ofrivilliga wheelies.

Det är nog TL S en som du tänker på?? :hihi
De tankslappade rätt bra utan styrdämpare. Fick ju inte smeknamnet Widowmaker för inget... :(
I det här fallet så var det just en TLS som avhandlades...... :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti