Blir det billigare nu?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag tecknade min försäkring på Folksam när jag inte hade MC-kort. Premien på trafikförsäkring (Vilket är allt jag har) var 8500:- per år.

Nu har jag tagit kortet, blir det billigare då? Ska jag ringa dem och informera Folksam om detta, eller kommer det automatiskt att komma en ny offert, eller blir det helt enkelt oförändrat? Sen undrar jag; hur mkt billigare blir min försäkring nästa år? Då är jag inne på mitt 5e år med B-kort och 2a år med A-kort (man räknar väl kort och gott efter nyår har jag hört, och inte när på året man tagit korten).

VA betalar du 8500 i trafik???? vart bor du i så fall?? jag har en 92:a och betalar 3200 kr/år
Påställd 7månader/år halvförsäkring 2716kr.
avställd 5 månader/år 605kr hos folksam,
och jag har inget kort än och detta är min första försäkring hos folksam.
skulle jag sen ha den påställd mindre än 7 månader så blir det ju billigare.

Jag ringde till Bilsport/MC för nån månad sen och kollade en Ninja 9 från -94... de skulle ha 24 000:- i trafikförsäkring... så jag tycker inte att det låter så oerhört dyrt!

Kan det vara möjligt? Bara för några år sen betalade jag 2 papp helåret halvförsäkrat för en zx750 -87 (första "ninjan", 74 kW).

Då var jag alltså yngre än dig Kay. Det är sanslöst hög premie du har för en sån gammal och "klen" hoj; åtgärda genast!

Lycka till i försäkringsdjungeln :tummenupp

Nacka skrev:
Jag ringde till Bilsport/MC för nån månad sen och kollade en Ninja 9 från -94... de skulle ha 24 000:- i trafikförsäkring... så jag tycker inte att det låter så oerhört dyrt!
Bilsport och mc vill inte ha sporthojar men måste erbjuda trafikförsäkring.
Jag fick en offert på 18000 för en 25kw cbr600f.

bilsport & mc ville ha 11 000 av för samma försäkring som jag har idag på folksam. så att dom inte vill ha sport hojar där håller jag med om, om man nu kan kalla min för sporthoj

Jag bor i Malmö. Må vara det... Men Folksam var altså billigast... :(
Vågar inte köpa nån hoj i f-klass 7.

Om du ställer av hojen, bryts inte försäkringen då iom att det "bara" är trafikförsäkring?

Kolla om du får trevligare premie, isf kan du väl göra så?

BlueNote skrev:
Om du ställer av hojen, bryts inte försäkringen då iom att det "bara" är trafikförsäkring?

Kolla om du får trevligare premie, isf kan du väl göra så?

Jo det avbryts. Ska testa göra det. Tack för tipset :tummenupp

Kay skrev:
Jag tecknade min försäkring på Folksam när jag inte hade MC-kort. Premien på trafikförsäkring (Vilket är allt jag har) var 8500:- per år.

Nu har jag tagit kortet, blir det billigare då? Ska jag ringa dem och informera Folksam om detta, eller kommer det automatiskt att komma en ny offert, eller blir det helt enkelt oförändrat? Sen undrar jag; hur mkt billigare blir min försäkring nästa år? Då är jag inne på mitt 5e år med B-kort och 2a år med A-kort (man räknar väl kort och gott efter nyår har jag hört, och inte när på året man tagit korten).

Helt generellt tycker jag att det verkar som en myt att det ska bli billigare när man är äldre/flera år med kort. Jag har väntat och väntat på att min försäkring ska gå ner och jag har hört med bolag om vad det skulle kostat om jag var två-tre år äldre. Och det är aldrig någon skillnad.
Det är nog DOM som har lagt sig i här oxå.

soppatorsken skrev:
Helt generellt tycker jag att det verkar som en myt att det ska bli billigare när man är äldre/flera år med kort. Jag har väntat och väntat på att min försäkring ska gå ner och jag har hört med bolag om vad det skulle kostat om jag var två-tre år äldre. Och det är aldrig någon skillnad.
Det är nog DOM som har lagt sig i här oxå.

Jag skulle försäkra en audi 80 -82 utan körkort... 5000:- för bara trafikförsäkring :fyllisar

Kay skrev:

Som jag uppfattat det blir försäkringar generellt sett billigare när man tagit körkort jämfört med innan man hade kortet, detta varierar dock mycket mellan olika bolag. Det är ju hela tiden försäkringsbolaget självt som bestämmer villkoren för försäkringen och priset, förutom vissa tvingande regler i KFL, men lagen säger inget om priserna så bolagen bestämmer själva hur de vill utforma villkoren och om det då ev. ska bli billigare med tiden osv. Däremot ska du ringa och informera försäkringsbolaget om att du nu fått körkort, det kan kanske ses som en ändring som du är skyldig att upplysa om, och i vilket fall så kan det ju inte bli sämre för dig, försäkringen blir ju förmodligen billigare. Hur mycket billigare försäkringen blir nästa år får du fråga försäkringsbolaget eftersom det återigen är de som utformat villkoren, och dessa är väldigt olika mellan olika bolag, vilket gör att det inte finns något generellt svar på frågan.

jag har mitt monster föräkrat på mig. 7900 halv/halv hos if
Ska nog byta bolag till TH eller nått... faan jävla if som inte vill att man ska på bankörningar med SMC's arangemang! Idioter! Det är ju säkraste stället att framföra hojen.

Undrar vad en BMW 750 i.al -89 kan kosta i försäkring? Funderar på att köpa en sån... har en på gång... kan redan höra v-tolvan mullra ;)

soppatorsken skrev:
Helt generellt tycker jag att det verkar som en myt att det ska bli billigare när man är äldre/flera år med kort.
Det räcker inte att vara gammal. Man måste vara vacker också :)

8 700 hel/hel (3000 kr självrisk, vagskadan gäller på bana) för min Tok-virago.

vågen skrev:
jag har mitt monster föräkrat på mig. 7900 halv/halv hos if
Ska nog byta bolag till TH eller nått... faan jävla if som inte vill att man ska på bankörningar med SMC's arangemang! Idioter! Det är ju säkraste stället att framföra hojen.

Undrar vad en BMW 750 i.al -89 kan kosta i försäkring? Funderar på att köpa en sån... har en på gång... kan redan höra v-tolvan mullra ;)

Kan redan höra plånboken eka... dom drar soppa och kostar mängder med flis att hålla rullande...

I en tidning när jag var yngre läste jag om en sån 12a som rasade. Renoveringen kostade 125´

//jaG

Ringer imorrn o informerar dem så får vi se vad som händer...

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!