Blir bara varm på ena cylindern. 2 takt.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej.

Har RDn till salu förtillfället och då ska något såklart gå sönder. Problemet är alltså till RD125an -76. 2-takt.
Den startar hur lätt som helst, men den har svårt att hålla tomgången, man får hålla på gasen, annars dör den. Bluddrar mycket. Har rensat förgasarna och munstyckena, provat att starta utan luftfilter, ingen skillnad.
Går skit segt, eller ja segare än normalt.
Får inte upp den i mer 80km/h. Går inte och varva mer än 7 tusen. Inget drag i den alls.

Jag märkte när jag kom hem och kände på ljuddämparna, vänster blir varm som vanligt, men högra blir bara ljummen, man bränner sig inte på den.

Plockade ner generator och svänghjul, och såg att det läckte olja från vevaxelpackboxen. Ska köpa ny imorrn och montera. Men trixet är att det är på en vänstra cylinderna. Det blir ju bara ljummen på den högra cylinder.

Vad är felet? Slänger in en bild på det blir lite mera spännande.

Bifogat

• P6250008.jpg
    P6250008.jpg
    117.6 KB · Visningar: 78
Nu vet jag inget om just den hojen men helt uppenbart så går den bara på typ 1,5 cylindrar, har den bara en förgasare så är det inte det som är problemet då har du tjall på tänderiet. Har du kollat gnistan på den kalla cyllen?

gör ett komptest innan du river av topp och cylindrar!

Nu vet jag inget om just den hojen men helt uppenbart så går den bara på typ 1,5 cylindrar, har den bara en förgasare så är det inte det som är problemet då har du tjall på tänderiet. Har du kollat gnistan på den kalla cyllen?

Nope, den har två förgasare. Japp jag har kollat gnistan på den kalla, helt okej. Prövade att ta bort tändhatten när den var igång, det blev skillnad. Så gnista får den.

gör ett komptest innan du river av topp och cylindrar!

Okej, får låna en sån från jobbet. Hur gör man det på en motor med bara kick?

Nope, den har två förgasare. Japp jag har kollat gnistan på den kalla, helt okej. Prövade att ta bort tändhatten när den var igång, det blev skillnad. Så gnista får den.

bara att kicka....................

Glöm inte att du ska hålla full gas under kompprovningen!

Lånade hem kompprovaren och glad i hågen gick jag ut till garaget. Nej då har jag glömt en liten liten detaj till den, tog inte hela väskan till den, för att jag körde hoj till jobbet och inte får plats med väskan. Så drygt.
Bara att invänta måndagen då.

Funderar på att dra en jävel, åka till biltema och köpa en kompprovare och kolla och lämna tillbaka :hihi

Hur ser stiftet ut?
Svart,sotigt och kletigt så kan det vara samma som jag hade på 500an,packboxen till vevhuset.
Läckte in olja den vägen från växellådan och det gjorde att den inte var så sugen att tända där,gäller just högersidan.

Har samma skräpfel med en 350 jag mekar med just nu,vill inte gå på vänster cylle,det ser ut som förgasaren på den,har du testat att slå på choken och sett om den tänder igång på bägge?

För övrigt så är kompmätaren på feltema så billig att man har råd att behålla den,kanske inte ger rätt värde men kan iaf få en status mellan cylindrar.

Henrik

Hur ser stiftet ut?
Svart,sotigt och kletigt så kan det vara samma som jag hade på 500an,packboxen till vevhuset.
Läckte in olja den vägen från växellådan och det gjorde att den inte var så sugen att tända där,gäller just högersidan.

Har samma skräpfel med en 350 jag mekar med just nu,vill inte gå på vänster cylle,det ser ut som förgasaren på den,har du testat att slå på choken och sett om den tänder igång på bägge?

För övrigt så är kompmätaren på feltema så billig att man har råd att behålla den,kanske inte ger rätt värde men kan iaf få en status mellan cylindrar.

Henrik

Nej stiftet ser okej ut. Oboybrunt. Har börjat misstänka kolvringar seriöst nu.
Packboxen på vänstra cylinder bytte jag idag, som sagt ingen skillnad, men jag fick inte ur den högra, nå bra tips för att få ut packboxen utan att dela motorn?

Jaja, får åka till biltema och kirra en mätare. Sånt här gillar man när man precis ska sälja den. Iofs är det bättre att den pajjar nu än efter när man har sålt den, för då blir en ju en massa krångel.

Nej stiftet ser okej ut. Oboybrunt. Har börjat misstänka kolvringar seriöst nu.
Packboxen på vänstra cylinder bytte jag idag, som sagt ingen skillnad, men jag fick inte ur den högra, nå bra tips för att få ut packboxen utan att dela motorn?

Jaja, får åka till biltema och kirra en mätare. Sånt här gillar man när man precis ska sälja den. Iofs är det bättre att den pajjar nu än efter när man har sålt den, för då blir en ju en massa krångel.

Testa att slå på choken,går han då är det troligtvis förgasaren(kolla tråden förgasarproblem?)är dock inte säker då problemet inte är löst än.

Angående att få ut packboxen så drog jag in en längre plåtskruv i min och tog en hammare,drog ut den som en spik.

Henrik

Last edited:
Har felsök en massa idag.

Eftersom det är två brytarspetsar, två kondensatorer, två tändspolar och såklart två tändhattar, prövade jag att switcha över så att vänster cylinder använde höger cylinders tändsystem, men ingen skillnad går lika som förut.
Har kollat tändinställningen, avståndet på brytarspetsarna. Och prövat startgas, ingen skillnad.

Men jag drog ner till OK och köpte 2 nya tändstift i hopp av ett mirakel. Men såklart, ingen skillnad. Men jag märkte när jag tog ur dom nya stiften att den vänstra som går som normalt, är lite halvblöt, som den ska vara när man tar bort den direkt efter gång. Men den högra som jag har problem med, dess stift var bara torrt!
Så jag ska riva ner högra förgasaren och reedventil och se om det är nå skit eller nåt och kolla avstånd och mått osv.

Har felsök en massa idag.

Eftersom det är två brytarspetsar, två kondensatorer, två tändspolar och såklart två tändhattar, prövade jag att switcha över så att vänster cylinder använde höger cylinders tändsystem, men ingen skillnad går lika som förut.
Har kollat tändinställningen, avståndet på brytarspetsarna. Och prövat startgas, ingen skillnad.

Men jag drog ner till OK och köpte 2 nya tändstift i hopp av ett mirakel. Men såklart, ingen skillnad. Men jag märkte när jag tog ur dom nya stiften att den vänstra som går som normalt, är lite halvblöt, som den ska vara när man tar bort den direkt efter gång. Men den högra som jag har problem med, dess stift var bara torrt!
Så jag ska riva ner högra förgasaren och reedventil och se om det är nå skit eller nåt och kolla avstånd och mått osv.

Där ser man nu börjar snaran dras åt runt förgaseriet...:tummenupp

Där ser man nu börjar snaran dras åt runt förgaseriet...:tummenupp

Nu går den alldeles perfekt! Kollade kompen ingen speciell skillnad mellan cylindrarna, 5,7 bar ungefär.

Men eftersom gått igenom i hela motorn, kom jag på. "Kanske pröva med fräsch soppa" Sagt och gjort, tömde tanken och förgasarna, och pumpade i ny bensin och blandade ner olja. Och den är hur pigg som helst nu ! Så jäkla skönt att höra det klassiska 2 cylindriga 2 taktsljudet :)

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda