Blir av med lappen nu...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Utan att veta något om TS eller det specifika fallet så vet jag däremot att man nyligen började uppmärksamma att det inte var helt ovanligt att folk tog livet av sig medelst bil... Det är väl en sissådär två veckor sedan det rapporterades en del om det i media. Skulle ju kunna vara så att detta är en konsekvens av denna rapportering, alltså så att ansvarig läkare påverkats av nyhetsrapporteringen.. Vad vet jag, en SH-tråd som denna kan mest leda till spekulationer..

"Vart tionde dödsfall i trafikolyckor på vägen kan vara ett maskerat självmord."
"Mörkertal
Men självmorden i vägtrafiken har varit svårare att bedöma. Därför har det skapats en nationell expertgrupp där bland annat Trafikverket ingår.

– Vi har genom en särskild klassificeringsmetod kommit fram till att andelen suicid varit 6-7 procent de senaste två åren. Men det finns ett mörkertal och totalt kan det röra sig om upp mot tio procent, säger Kenneth Svensson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket till TT."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5261273
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har faktiskt funderat på att engagera mig politiskt för hejda myndigheternas rena okynesindragningar av körkort i tid och otid. Din historia historia hjälper till att motivera mig att gå från ord till handling.

1. Jag börjar bli trött på att se hur folk får närningsförbud i två månader eller mer för att en enstaka skitförseelse, trots att de dessutom blir bestraffade med böter. Körkortsindragning betyder i praktiken näringsförbud för många svenskar.

2. I ditt fall blir du 'bestraffad' för något som du inte ens gjort. På obestämmd tid om jag fattat det rätt. P.g.a. deppresion säger de. Hur många depprimerade människor har vi i Sverige varje år. 20000? 200000? Något sådant borde det vara. Av dessa bestämmer sig tydligen 23 stycken att begå självmord i trafiken. Jag undrar faktiskt på vilken grund man kan anse att dessa siffror räcker för att regelmässigt dra in körkort. Det här känns bara som en absurd tillämpning av försiktighetspricipen i ett land där säkerhet och trygghet kan motivera vilka åtgrder som helst.


Det centrala i min ståndpunkt är att man måste kunna bevisa att det finns antingen:

1. Ett dokumenterat repetitivt trafikbrotsligt betende.

eller

2. Ett fysiskt mätbart handikap som begränsar förarförmågan, t.ex. kraftigt nedsatt syn eller kraftigt nedsatt reaktionsförmåga. Det får inte handla om ängsligt 'kvackartyckande' när det handlar om så här alvarliga saker.

Vad som sedan är viktigt:

Bevisad körförmåga skall väga tyngre än 'befarad olämplighet'. Med detta menar jag att ett godkännt förarprov hos Trafikverket skall väga tyngre än läkarutlåtande. Detta skall vara individens sätt att snabbt kunna få rätt mot systemet.

Vi har redan ett straffsystem för att motverka förseelser(böter eller rent av fängelse). Körkortsindragning får inte änvändas som ett tilläggsstraffsystem. Att dessutom slentrianmässigt dra in körkort från en trafikant, bara för att de råkar tillhöra en viss grupp, trots att trafikanten inte begått någon förseelse är MYCKET tveksamt.

Om jag skall börja bearbeta politiker och tjänstemän vill jag veta att jag inte är ensam om sin åsikt.

Tycker ni att jag har fel? Berätta gärna varför.

P.S Det kan vara värt att nämna att jag har aldrig fått mitt körkort indraget.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har i ett något sammanhang hört att indragning av körkort inte är ett "straff". Det är en "administrativ skyddsåtgärd" och som sådan oerhört svår att angripa.
Hade det varit just ett "straff för en förseelse" hade man kommit åt det på ett helt annat plan.

Källa på detta: Ingen - "någon" har berättat det för mig bakåt i tiden och som jag då uppfattade som lite insatt i frågan ivf.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Road -Ragge.
Först o främst vill jag poängtera att jag inte vill förorätta TS, utan mer diskutera körkortsindragning mer allmänt

Jag håller inte med dig i frågan. Det är inte bara fysiska handikapp som kan göra dig till en farlig förare, även psysiskt handikapp kan göra dig till en minst lika farlig förare.

Har någon fått diagnosen svårt deprimerad och även blivit sjukpensionerad, så är garanterat inte "kvackartyckande" som ligger bakom beslutet. Det krävs betydligt mer än att gå ner till vårdcentralen för att bli sjukpensionär och få en körkortsindragning.

Som det redan tidigare nämnts i tråden så finns risken att svårt deprimerade människor faktiskt inte planerar att begå självmord, däremot så kan det vara en impulsiv handling. Det kan vara så enkelt att man skiter i att stanna vid rödljusen för det spelar ändå ingen roll om jag krockar eller inte, livet kan inte bli sämre ändå. Konsekvensen av det kan innebära att flera andra människor dör eller skadar sig. Jag tror att skulle det hända någon av våra nära o kära så skulle alla garanterat fråga sig hur den personen kunde få köra omkring på våra vägar fast läkarna visste att han led av svår depresion.

Jag tror inte att vi ska underskatta psykiska sjukdomar, dom syns inte men dom är minst lika farliga i trafiken som fysiska. Jämförelsen du gör med hur många deprimerade personer det finns mot hur många självmordförsök som vi vet om, är inte heller riktig, här finns ett stort mörkeltal. Först o främst så är skalan för deprimerade människor ganska stor. Du kan må dåligt ocj känna dig deppig en period eller så kan du må extremt dålig under en jättelång period och även bli mer eller mindre självmordsbenägen. I mitt tycke är det viktigaste att få dom att må bättre, och då självklart få tillbaks sitt körkort igen.
Åter igen inget illa ment mot TS, jag tror inte du skulle göra något dumt i trafiken, baserat på vad jag läst i dina inlägg
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Har i ett något sammanhang hört att indragning av körkort inte är ett "straff". Det är en "administrativ skyddsåtgärd" och som sådan oerhört svår att angripa.
Hade det varit just ett "straff för en förseelse" hade man kommit åt det på ett helt annat plan.

Sävitt jag förstår så gäller detta fortfarande. Det är därför du får böter och blir av med kk när du blir lagförd för 30+ för fort t.ex. Boten är straffet. Kk indragningen görs för att du anses olämplig som förare.

Jag anser att myndighetsutövningen har tappat perspektivet, om man anser att en trafikant är så farlig att körkortet bör dras in, bara för att man har kört 141 km/h på en motorväg, eller inte har stannat helt vid en stopplikt, vid ett enstaka tillfälle.

I synnerhet bör inte polisen kunna dra kk på plats utan domstolsprövning, när trafikanten väljer att överklaga. Det handlar om elementär rätssäkerhet anser jag. Jag kan tänka mig undantag från detta vid onykterhet och drogpåverkan.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Låter som ett väldigt ogenomtänkt argument till att återkalla ett körkort.

Låt oss ponera att en person som har svår depression skulle vara självmordbenägen, inte fan skulle ett inkallat körkort hindra honom/henne.

"Hmm helvete, nu kan jag inte åka ut till Bogesund och köra ihjäl mig, dom har ju tagit mitt körkort. Kan bli allvarliga konsekvenser som olovlig körning etc."

Har inte läst hela tråden men det var det första som slog mig.. :7peta
Läs hela tråden.

Bidare vet vi faktiskt inget om TS sjukdomshistorik, ett mynt har två sidor.

Jag har faktiskt funderat på att engagera mig politiskt för hejda myndigheternas rena okynesindragningar av körkort i tid och otid. Din historia historia hjälper till att motivera mig att gå från ord till handling.

1. Jag börjar bli trött på att se hur folk får närningsförbud i två månader eller mer för att en enstaka skitförseelse, trots att de dessutom blir bestraffade med böter. Körkortsindragning betyder i praktiken näringsförbud för många svenskar.

2. I ditt fall blir du 'bestraffad' för något som du inte ens gjort. På obestämmd tid om jag fattat det rätt. P.g.a. deppresion säger de. Hur många depprimerade människor har vi i Sverige varje år. 20000? 200000? Något sådant borde det vara. Av dessa bestämmer sig tydligen 23 stycken att begå självmord i trafiken. Jag undrar faktiskt på vilken grund man kan anse att dessa siffror räcker för att regelmässigt dra in körkort. Det här känns bara som en absurd tillämpning av försiktighetspricipen i ett land där säkerhet och trygghet kan motivera vilka åtgrder som helst.


Det centrala i min ståndpunkt är att man måste kunna bevisa att det finns antingen:

1. Ett dokumenterat repetitivt trafikbrotsligt betende.

eller

2. Ett fysiskt mätbart handikap som begränsar förarförmågan, t.ex. kraftigt nedsatt syn eller kraftigt nedsatt reaktionsförmåga. Det får inte handla om ängsligt 'kvackartyckande' när det handlar om så här alvarliga saker.

Vad som sedan är viktigt:

Bevisad körförmåga skall väga tyngre än 'befarad olämplighet'. Med detta menar jag att ett godkännt förarprov hos Trafikverket skall väga tyngre än läkarutlåtande. Detta skall vara individens sätt att snabbt kunna få rätt mot systemet.

Vi har redan ett straffsystem för att motverka förseelser(böter eller rent av fängelse). Körkortsindragning får inte änvändas som ett tilläggsstraffsystem. Att dessutom slentrianmässigt dra in körkort från en trafikant, bara för att de råkar tillhöra en viss grupp, trots att trafikanten inte begått någon förseelse är MYCKET tveksamt.

Om jag skall börja bearbeta politiker och tjänstemän vill jag veta att jag inte är ensam om sin åsikt.

Tycker ni att jag har fel? Berätta gärna varför.

P.S Det kan vara värt att nämna att jag har aldrig fått mitt körkort indraget.
jag tycker du bör dela upp frågan. Är du mot att läkare anmäler patienter som olämpliga eller polisens befogenheter?
Det senare bryr jag mig inte om.

Men till det första. Det krävs läkarkontroll innan du får ta ditt körkort. Har du lastbilskort så måste du förnya det efter ny läkarundersökning. Varför tror du det är så? För att få ut olämpliga förare och minska riskerna för andra.
Det är exakt samma princip. För att framföra fordon krävs att du uppfyller vissa krav. Om en läkare anser att du inte uppfyller sådana kravskickas en anmälan in, sen är inte det likställt med beslut till dennes favör.

Att ha körkort är på inget vis en rättighet, det är en möjlighet.
Om vi bortser från ruppen som använder fordon för att begå självmord så har vi en annan, lika ovanlig men förekommande grupp, som lider av vanföreställningar och som anväder bilen som vapen. Glömt mannen som mejade ner fotgängare på gågatan i sthlm för ett par år sen?
Fysiskt frisk men psykiskt kaos. Uppenbarligen tycker trafikverket att människan kunde köra bil, men verkligheten var en annan. Där faller din tanke om att bevisad förarförmåga ska väga tyngre än befarad lämplighet.

Dina ambitioner må vara goda, men desto värre inte helt genomtänkta. Du måste skilja på när läkare anmäler olämpliga förare och när polisen ger både böter och drar in kortet, två helt olika och vitt skilda diskussioner.
Om något måste läkare öka anmälningarna så att vi övriga trafikanter blir av med dem som löper högre risk att skada oss i trafiken.
Och då är det både psykiska och fysiska men som gäller, och det är inte alltid möjligt att mäta graden av lämplighet.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Nu har jag inte läst hela tråden men:

Du har ju licens för att jaga gris :crash ut o skjut :D
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Har i ett något sammanhang hört att indragning av körkort inte är ett "straff". Det är en "administrativ skyddsåtgärd" och som sådan oerhört svår att angripa.
Hade det varit just ett "straff för en förseelse" hade man kommit åt det på ett helt annat plan.

Källa på detta: Ingen - "någon" har berättat det för mig bakåt i tiden och som jag då uppfattade som lite insatt i frågan ivf.

Nej, visst är det så, det är väl allmänt känt. Detta behövs dock ändras på. Det är alldeles för mycket byråkratiskt godtycke i vårt system utan rättsäkerhet. Road-ragge har i.a.f. mitt stöd om han vill påverka politiskt. :tummenupp

Underligt nog så när det gäller f.f.a. myndighetspersoner så räknas det in i straffsatsen vid eventuell fällande dom i domstol att personen blir olämplig för sitt arbete i.o.m. den fällande domen och därmed får mildare straff! Vissa administrativa åtgärder är inte samma som andra administrativa åtgärder...
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Läs hela tråden.

texttexttexttext...

Att ha körkort är på inget vis en rättighet, det är en möjlighet.
Om vi bortser från ruppen som använder fordon för att begå självmord så har vi en annan, lika ovanlig men förekommande grupp, som lider av vanföreställningar och som anväder bilen som vapen. Glömt mannen som mejade ner fotgängare på gågatan i sthlm för ett par år sen?

Vad jag tror folk försöker säga är att om man nu vill ta livet av sig så tror jag knappast problemet att man inte äger ett körkort är problemet.

Han hade ju lika gärna kunnat meja ner alla de personerna utan körkort, det leder ju inte till att motorn inte går igång när man vrider om nycklen.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ja hur ska man se på detta. Det är ju klart något mer än en årlig höstdep.

Ingen rök utan eld lixom

Du har blivit konstaterad att inte vara i tillstånd att utföra ett arbete. Det blir man inte sådär bara först o främst. Glöm inte att framföra ett fordon bär på mer ansvar än många arbeten så finns där ute. Något som du under sjukliga själ har blivit bedömd att inte kunnat utföra.

Låter som detta var mer väntat än oväntat faktiskt.

För mig är motorcyklen ett mekaniskt glädjepiller MEN var svettig timme jag hammrar svetsa o slipar på mitt jobb är för att just kunna få min dagliga dos.

Ta och ut o motionera lite på cykel. Köp dig en gammal moped. Du har ju knappast brottom eller?

Om du nu känner att du är frisk nog för körkort ändå så ska du såklart försöka få tillbaka det. Du har ju iaf goda meriter till skillnad från många andra där ute på vägarna :crash
 

Alfredo

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2012
Ort
stockholm
Hoj
03 R1
Hej TS

Hatten av för att du vågade starta denna tråd, vidare hatten av för alla som med stort hjärta stöttat.
SportHoj brukar ju annars visa ingen medkänsla..........................alls
Så icke nu du är i gott sällskap och jag förutsätter att du har stöd eller kan driva frågan vidare! Annars måste du be om hjälp!!!!!!!!!



Underbart med snälla omtänksama sporthojare...(vi/ni som är stenhårda behöver ju bara titta åt ett annat håll...:7peta
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Återkallelse av körkort görs med stöd av körkortslagen. Om man vill fördjupa sig i ämnet eller tex inleda någon form av protestaktion börjar man lämpligen med att sätta sig in i det aktuella regelverket samt motiven och bakgrunden till reglerna. Svensk lagstiftning är en omfattande och komplicerad process och oftast är de regler som finns oerhört välmotiverade, inte minst de som handlar om tvångsåtgärder mot enskilda.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
TSFS 2012:19
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2012/TSFS 2012_19.pdf
Psykiska åkommor ligger under 14 kap. Det börjar på sidan 28 (34 i pdfen). Antar att det här ska räknas in i det.

Att ange en stor risk för självmord som orsak bara för att det tillhör någon generell risk för sjukdomsbilden är väl ganska tveksamt som anledning till att återkalla körkortet. Skulle det däremot vara så att trådstartaren haft uttalade tankar på att med hjälp av ett fordon ta livet av sig själv eller andra hade det kanske varit lite mer befogat.
 

URBAN COWBOY

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
TULLINGE
Hoj
SV650 S -01
jodå de återkallar körkort för gamlingar som inte ser ordentligt . Min far blev av med körkortet p.g.a det.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Lät inget vidare att bli av med körkortet på det viset. Men det är svårt för oss andra att egentligen bilda oss en uppfattning om det är rätt eller fel beslut.

Åtminstone 35 inlägg före ditt visar precis motsatsen. Det är mycket enkelt att bilda en glasklar uppfattning om att beslutet är fel. Dessutom kan man fastställa vilka personliga brister den aktuella handläggaren har. Du glömde kanske att läsa inläggen i tråden innan du svarade?
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Lycka till med ärendet och de svåra stunderna, hör av mig när jag kmr upp till Hammarstrand. Har landställe i Lien och vi kan sjävklart ta flera turer då :)
Jag LOVAR att pma dig när jag är påväg upp från efterblivna sthlm!
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Vad jag tror folk försöker säga är att om man nu vill ta livet av sig så tror jag knappast problemet att man inte äger ett körkort är problemet.

Han hade ju lika gärna kunnat meja ner alla de personerna utan körkort, det leder ju inte till att motorn inte går igång när man vrider om nycklen.
Jo, jag vet, jag skrev det till och med i första inlägget :)

Åtminstone 35 inlägg före ditt visar precis motsatsen. Det är mycket enkelt att bilda en glasklar uppfattning om att beslutet är fel. Dessutom kan man fastställa vilka personliga brister den aktuella handläggaren har. Du glömde kanske att läsa inläggen i tråden innan du svarade?
Inget är glasklart, du vet jota om beslutsundraget som ledde till anmälan och vidare om beslutet att återkalla körkortet och du vet önnu mindre om beslutsfattarnas personliga brister.

Eller har du fått tillgång till TS journaler alt diskuterat detta med ansvarig läkare?



Nota bene, det är synd att TS fått körkortet återkallat, men vi vet inte exakt vad beslutet grundades i. Det kanske var befogat, det kanske inte var befogat.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Inget är glasklart, du vet jota om beslutsundraget som ledde till anmälan och vidare om beslutet att återkalla körkortet och du vet önnu mindre om beslutsfattarnas personliga brister.

Eller har du fått tillgång till TS journaler alt diskuterat detta med ansvarig läkare?

Mitt inlägg var sarkastiskt skrivet. Trist att det träffade dig som var en av få som inte drog en glasklar slutsats om beslutet och handläggarens personliga brister (eller myndighetssverige i övrigt). Ingen skugga över dig. Sarkasmen är svåranvänd och jag lade nog inte tillräcklig omsorg vid författandet av mitt inlägg.

För att undvika missförstånd: detta inlägg var inte sarkastiskt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mitt inlägg var sarkastiskt skrivet. Trist att det träffade dig som var en av få som inte drog en glasklar slutsats om beslutet och handläggarens personliga brister (eller myndighetssverige i övrigt). Ingen skugga över dig. Sarkasmen är svåranvänd och jag lade nog inte tillräcklig omsorg vid författandet av mitt inlägg.

För att undvika missförstånd: detta inlägg var inte sarkastiskt.

Jag förstod heller inte sarkasmen i det svaret faktiskt. Däremot noterade jag att många dragit förhastade slutsatser baserat på ofullständig information i fallet. Det är lätt gjort, men vi har bara hört en sida av historien. För egen del kan jag inte ta ställning i den här frågan. Men beklagar givetvis det inträffade. För det kan inte vara roligt att få ett sådant brev i brevlådan även om beslutet fattats på goda grunder eller ej. Känner man att beslutet är fel får man helt enkelt lägga alla korten på bordet om andra än de som varit inblandade i beslutet ska kunna bilda sig en uppfattning. Kanske krävs det även specialistkunskap i ämnet och även de kan ha fel ibland. Ingen är felfri. Som tur är går det ju att överklaga felaktiga beslut och få saken omprövad.
 

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Åtminstone 35 inlägg före ditt visar precis motsatsen. Det är mycket enkelt att bilda en glasklar uppfattning om att beslutet är fel. Dessutom kan man fastställa vilka personliga brister den aktuella handläggaren har. Du glömde kanske att läsa inläggen i tråden innan du svarade?
:va hur då? (va tamefn det virrigaste inlägget jag läst på länge, blanda inte in sarkasm om du inte kan)


/J
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top