Blir aldrig av med bilen

Thundercat skrev:
Så det finns inget specifikt service intervall? Så du kan åka på oljebyte sen 2 månader senare är det dags för årskontroll och sen 4 månader senare kommer inspektion?
:va

Nej, så funkar det inte.
Tror att normalintervallen är 2500 mil - men det beror på körstil.

korvgubbe skrev:
Fixxxer har en klar poäng

Nej
korvgubbe skrev:
Snordyr service när gratisservandet är slut.... Höga försäkringar, dyra reservdelar...

Nej, och varför tror alla det? Är det nån vet vad det kostar att serva Sveriges vanligaste bil, V70......

korvgubbe skrev:
Men ingen kan på riktigt hävda att de står sig bra när det gäller driftskostnader utslaget på ett par år...

Jo, Vi Bilägare kan

korvgubbe skrev:
Jag har sett ett par XC90 i trafik men aldrig en BMW...
Jag har sett ett antal, både bensin och diesel, även åkt med en dylik tingest.

Diskussionen angående taxi eller inte och huruvida det bevisar något om driftskostnader är märklig då det i så fall skulle krylla av t.ex. Toyota Avensis som både är driftsäkrare och billigare att äga och köpa än V70.
Tror taxibilarna rullar mycket beroende på vad de får för specialdeals med handlarna.

Thundercat skrev:
Så det finns inget specifikt service intervall? Så du kan åka på oljebyte sen 2 månader senare är det dags för årskontroll och sen 4 månader senare kommer inspektion?
:va

Nej.

Nej. Alltså efter oljebyte så har du en viss tid kvar tills nästa service vilket mekanikern ställer in. Eftersom jag inte jobbar som BMW-mekaniker kan jag inte deras rutiner så jag kan tyvärr inte svara för hur dom jobbar.

På Inspektion I finns det vissa punkter man går igenom. Däremot på Inspektion II går man igenom i princip hela bilen och kollar av alla delar.

Oljekyld kanske kan svara bättre på dessa frågor...?

M.G.F skrev:
Nej.

Nej. Alltså efter oljebyte så har du en viss tid kvar tills nästa service vilket mekanikern ställer in. Eftersom jag inte jobbar som BMW-mekaniker kan jag inte deras rutiner så jag kan tyvärr inte svara för hur dom jobbar.

På Inspektion I finns det vissa punkter man går igenom. Däremot på Inspektion II går man igenom i princip hela bilen och kollar av alla delar.

Oljekyld kanske kan svara bättre på dessa frågor...?

Njä, jag är ju inte heller meck:) Men serviceindikatorn på nyare BMW gör ju en kalkyl på hur du kör och justerar tiden mellan inspektionerna efter det. Det går ju på ett rullande schema med Oljeservice, Inspection 1 och Inspection 2. Dvs när du har varit inne på Oljeservice så nollar man serviceindikatorn som börjar räkna ner milen till Inspection 1 eller 2.

Tack! Nu slipper jag förklara det här närmare hoppas jag... :tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...