Blinkrelä 3-pol till 2-pol??

Systray

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Hoj
Suzuki RF900 -94
Hello allesammans!

Skaffat nya blinkers och fick även med ett ställbart relä, detta är dock 2-pol och mitt gamla är 3-pol. Finns det något sätt att få det att funka? Alternativt hitta ställbart 3-pol för led?

//Systray

Det är väl bara att testa om det funkar. Skillnaden mellan 2 och 3-poliga relän är att den tredje polen är för jord.

Inget kommer alltså gå sönder av att du testar så det värsta som kan hända är att blinkersarna inte blinkar.

Gör som Bonzo skriver. Den enda skillnaden är som Bonzo skriver att tvåpoliga reläer saknar "jord / minusanslutningen" på 3-poliga.
Jag förmodar att det som är ställbart är blinkersströmmen för rätt blinkhastighet !
Utvecklingen går framåt !
Har du någon länk ?
Och jag ser fram mot resultatet !

Man kan göra ett 3-poligt relä för LED. Av ett Biltema 42-140.
Det som bestämmer blinkhastigheten på 42-140 är strömmen genom ett motstånd (nägra cm ca 1mm tjock rostfri(?) ståltråd). Spänningen över motståndet mäts och blir spänningen för låg (med LED-blinkers tex, gjort för 2 x ca 20W blinkerslampor på varje sida) eller för hög, misstänkt kortis i elen i bilen så blir det snabblink som varning.
Men byter man ut den grova rostfria mot en tunn rostfri med rätt längd så funkar reläet som det ska med LED ca 90 blink/min. (Tillåtet område 60 - 120 blink/min)
Jag tog en enda kardel från en bromsvire till trampcykel och fick rätt längd med ca 15cm av den tunna tråden. För mina LED-blinkers på Sprint RS.
Foton av mitt för LED moddade 42-140. Gul krympslang runt "motståndstråden".
De röda sladdarna hör inte hit, från ett tidigare experiment med att ändra det motstånd på 100kOhm som bestämmer blinkhastigheten. Genom att byta ut motståndet till 220kOhm blev det normal/rätt blinkhastighet med "fel" ström.

Bifogat

• 3-FinalTryLEDFlasher.jpg
    3-FinalTryLEDFlasher.jpg
    407.8 KB · Visningar: 51
  • 2-InToThe Box.jpg
    2-InToThe Box.jpg
    267.8 KB · Visningar: 36
Last edited:
Jag provade såklart igår och vid ena kopplingen så lös dom konstant och vid andra så lös dom inte alls! Det är en jäkla kabelhärva då jag misstänker att någon konverterat till LED på egen hand för några ägare sen. Vill helst inte riva ur alltihop utan mest få det att funka!

Provade lite idag igen och nu lös dom inte alls :( Har säkerligen något kabelbrott eller liknande. Får forska vidare!

Jag provade såklart igår och vid ena kopplingen så lös dom konstant och vid andra så lös dom inte alls! Det är en jäkla kabelhärva då jag misstänker att någon konverterat till LED på egen hand för några ägare sen. Vill helst inte riva ur alltihop utan mest få det att funka!

Provade lite idag igen och nu lös dom inte alls :( Har säkerligen något kabelbrott eller liknande. Får forska vidare!

Är reläsockeln 3-polig är en hona i sockeln+12 Volt, en hona är ansluten till - minus på batteriet och en hona går till blinkersomkopplaren.

Du ska ansluta ditt tvåpoliga blinkersrelä mellan
honan för +12Volt med tändningen på
och
honan för blinkersomkopplaren
Och jag misstänker att det tvåpoliga reläet måste anslutas rätt , dvs ett visst stift ska gå till honan +12Volt i sockeln. Och det andra stiftet till honan till blinkersomkopplaren.

Kortfattat så drog jag ihop skiten med gamla relät nu, det får duga. Det 2-poliga funkade inte oavsett hur jag kopplade, ett sätt så lös dom konstant å ett annat så lös dom inte alls. Helt omöjligt att få dom att blinka.

Dock funkar indikatorlampan endast när jag blinkar höger?! Hur är det ens möjligt?

Det enda jag har gjort är att klippa kablarna till gamla blinkers och lött dit dom nya kablarna så ingenting bör vara förändrat då det är LED -> LED. Det enda som är lite lurigt är att förra uppsättningen även agerade bromsljus bak.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!