Blinkersen lyser

Nu gjorde jag såhär: Satte på orginalblinkersen (21W) på ena sidan. Tog bort en lampa från en orginal, satte dit en lampa från miniserna (23W), bara höll den fast. Och då lyste det bara. Dvs: Jag har inte kopplat fel! Lampan käkar för mycket ström? Ska jag köpa sånna små 21Ws lampor och sätta i eller kan man lösa det på nåt annat sätt?
 
Med en dåres envishet..

.., jag upprepar .. lamporna kan inte vara problemet 21 eller 23W ligger i stort sett inom normala variationer , om alternativen varit 10W eller 21W DÅ hade det varit ett problem..
Om du nu som du hävdar INTE kopplat fel :rolleyes: (hm....) så kan du ha ryckt i nån tåt som lossnat eller liknande???
Lyser med fast ljus det BÅDE fram och bak??
Pröva att koppla in en 5W-lampa parallellt och se om det funkar, det borde inte göra nån skillnad.. men fetrsom nån expert (jag t ex :p) inte finns på plats så får vi pröva ett par variationer..

:hej
 
cRoC skrev:
Japp allt sitter kanon. Har testat flera gånger att byta till dom gamla blinkersen och dom blinkar så fint. Vad ska jag göra?! Ett motstånd har man ju om dom nya blinkersen har lägre watt. Nu har dom högre, ska jag byta till 21Wlampor? Säkert svindyra :|

Alltså, det är ju skillnad på om du kopplar i SERIE eller PARALLELLT
Jag skrev i SERIE, då får du NER strömmen.
en 5W lampa drar för LITE ström, därför måste du få upp strömmen, det gör du genom att PARALLELLKOPPLA ett motstånd med din lampa.
Låt oss säga att du haft en 35W lampa, då hade det i vilket fall som helst spelat roll att den hade för hög effekt. Då drar den för MYCKET ström och du vill ha NER strömmen, det gör du genom att koppla ett motstånd i SERIE med lampan.

Men nu borde det som sagt inte spela nån roll.
Är du säker på att reläet inte fått spelet? Eller att det är ännu högre effekt på lampan. Kanske specad för annan spänning?

//Anders.
 
Jag gissar på dåligt batteri!
Om du har tillgång till ett bilbatteri och ett par startkablar
så testa om det funkar med det.
Jag har monterat minis på grabbens TZR och dom fungerar
utan motstånd, tror jag köpte dom från Lelles
 
Ovanstående kan stämma. Jag upptäckte för någon vecka sedan att mitt batteri var i väldigt dåligt skick, urladdades nästan jämt. Hade man blinkern på 2-3 min så lös den också med ett fast sken. Men nu efter att jag köpte ett nytt batteri så har detta aldrig uppstått.
 
Väldigt lätt att glömma kolla det mest elementära o dyka ner i avancerade lösningar......
Du borde mäta spänningen över batteriet m motorn i gång o lyse på för att se att den laddar som den ska.
/u
 
Batteriet är friskt, kan mäta när jag kommer hem. Alltså: Det funkade med den gamla socken, och en gammal lampa. Men inte med den gamla socken och en NY lampa. Dvs lampan är problemet, inte nån felkoppling. Nej relät är fint, har testat många gånger att byta tillbaka till dom gamla blinekrsern och det funkar prima.
 
Lyser BÅDA lamporna när du har nya miniblinkersarna ditsatta??

Lamporna ska inte vara problemet.. som det redn sagts..

testa att köra igång med nya bilkersarna och knacka lite på relät.

kan vara det som inte vill som du vill :)
 
Ja båda lamporna lyser med miniblinkers. Kör jag 1 mini, och en orginal lyser dom båda två. Jag har ett relä till yamaha DT 50 hemma, det funkar inte va? På mopparna är det ju 6v, right?
 
Efter en massa tester kan jag säga: Min hoj pallar ej lampor med 2W mer effekt. Nu är frågan: Varför? Dåligt batteri? Dålig generator? När jag har 1 orginallampa i och har blinkersen på. Så lyser den, sätter jag i en till orginallampa där bak så börjar dom blinka. Konstigt :/
 
Jag vet inte VARFÖR, men testa att göra som jag sa, eller försök hitta utbytes som har 21W.

//Anders.
 
Aha, startade upp den.. Dom lyste, varvade till: Det blinkade till. Är batteriet kass alltså? Batteriet verkar vara bra laddat, det lyser bra när den är av..
 
cRoC skrev:
Aha, startade upp den.. Dom lyste, varvade till: Det blinkade till. Är batteriet kass alltså? Batteriet verkar vara bra laddat, det lyser bra när den är av..

Testa att ladda det ordentligt och sätt sedan tillbaka det och testa. Har du instrument till det så mät batteriet och se om det fungerar. Mitt var helt slut i princip, men det märktes inte när man körde.
 
cRoC skrev:
Aha, startade upp den.. Dom lyste, varvade till: Det blinkade till. Är batteriet kass alltså? Batteriet verkar vara bra laddat, det lyser bra när den är av..

Borde du inte testat det först av allt.
 
Testade även att koppla mcladdare > batteri > hoj (igång) och jag behöver ungefär 4000 varv för att dom ska blinka.. :/
 
Hum, hade som sagt ett dtmoppe-relä hemma på 6,4V. Satte dit det och vipps så funkade det. Kan jag använda det relät ?;)
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top