Blinkers

MJE

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
-
Hoj
-
Hallå

Undrar om det är nån som vet varför blinkersena tänds då man byter ut orginalen mot några mindre.
Fungerar hur bra som helst med orginal men bytte ut dom bakre till mindre och har orginal fram det flyter bara på. men sen skulle jag byta ut dom främmre med men det visade sig att dom inte ville blinka utan bara tändes. :confused:

Är det någon som har enaning om va det kan vara för mysko?
Kan det va blinkreläet som inte orkar att driva?
 
löste så här på min hojj,
1.Slängde ur innehållet ur dom gammla blinkersen som funkade kanon.
2.Slänge ur innehållet ur dom nya som bara lös
3. satte i innehållet från mina gammla i dom nya sedan var det bara att tuta o köra...

Nu var det så att mina gammla blinkers var bara skräp så det spelade inte så stor roll att jag hade sönder dem...
 
j0h4nss0n skrev:
Hallå

Undrar om det är nån som vet varför blinkersena tänds då man byter ut orginalen mot några mindre.
Fungerar hur bra som helst med orginal men bytte ut dom bakre till mindre och har orginal fram det flyter bara på. men sen skulle jag byta ut dom främmre med men det visade sig att dom inte ville blinka utan bara tändes. :confused:

Är det någon som har enaning om va det kan vara för mysko?
Kan det va blinkreläet som inte orkar att driva?
det låter ju lite märkligt. Vad har du för blinkers? Diod eller vanliga glödlampor?
 
Min hoj hade bara blinkers bak då ja köpte den, då lös dom bara då man skulle blinka. Men då jag satte blinkers fram så löste det sig :tummenupp
Måste väll vara något me motståndet att göra :va
 
Lundgren skrev:
det låter ju lite märkligt. Vad har du för blinkers? Diod eller vanliga glödlampor?


Det är ett par vanliga med glödlampor. tror dom va på 18 eller 21w minns inte exakt.

NSR_MAN skrev:
Min hoj hade bara blinkers bak då ja köpte den, då lös dom bara då man skulle blinka. Men då jag satte blinkers fram så löste det sig :tummenupp
Måste väll vara något me motståndet att göra :va


ok. jo det kan ju va nått med motståndet men man har ju inte en aning om va det kan vara för motstånd :S
 
Det är för att motståndet är olika. Ändrar du motståndet lite bara så blinkar de snabbare eller saktare men vid en viss punkt så kommer de lysa konstant. Byt blinkrelä eller lampor i blinkerserna. Alternativt kan du montera resistorer för att få det att fungera så att du uppnår samma motstånd som du hade tidigare. :tummenupp
 
philsson skrev:
2041038 Det är för att motståndet är olika. Ändrar du motståndet lite bara så blinkar de snabbare eller saktare men vid en viss punkt så kommer de lysa konstant. Byt blinkrelä eller lampor i blinkerserna. Alternativt kan du montera resistorer för att få det att fungera så att du uppnår samma motstånd som du hade tidigare. :tummenupp


Okey tack för svaret men är det för högt motstånd då det tänds helatiden eller? Vart kan man få tag i ett blinkrelä?
 
j0h4nss0n skrev:
2041960 Okey tack för svaret men är det för högt motstånd då det tänds helatiden eller? Vart kan man få tag i ett blinkrelä?
lågt motstånd. Högt W antal = lågt motstånd. Tror jag. :va
 
En låg resistans drar mera ström, eftersom spänningen är konstant och strömmen ökar, ökar också effekten.

Detta ses bra med formeln P = U²/R.

Rätt många blinkersrelän har en bimetall i sig. Bimetallen kräver att en viss ström går denom den för att den skall bli varm, böja sig (lampan slocknar), kylas och igen få kontakt = lampan tändas. Sedan börjar allt om...

Lägger du en för stor resistans (t.ex. lysdiodsblinkers på 1W istället för original på ca 21W) går det för liten ström genom bimetallen. Det betyder att den antingen inte böjs alls, eller så tar det länge före den gör det.

Lägger man för liten resistans (t.ex. mycket större lampa än original) värms bimetallen snabbare vilket resulterar i snabbare blinkningar. Detta är dock inte att rekommendera, då relät kan gå sönder.

Lättast att få längre blinkhastighet är som sagt ett effektmotstånd parallellt med en blinkers.
Ett annat, rätt billigt, alternativ är att göra ett eget blinkersrelä som är oberoende av lasten, t.ex. med en NE555 i astabilt läge och en fälteffekttransistor på utgången. Detta är dock lite överkurs hit.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top