Blinkers som bara lyser

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det här är förmodligen den miljonte tråden om diodblinkersar, jag sökte igår men hittade inget direkt svar på just den här frågan.

Kan montering av diodblinkers både fram och bak utan att montera extra motstånd resultera i att blinkerserna bara lyser med fast sken istället för att blinka? De lyser bara på ena sidan åt gången, det vill säga blinkar jag åt vänster så lyser vänster blinkers och vice versa.

Tidigare hade jag miniblinkers med glödlampor fram och diodblinkers bak, då blinkade det snabbare än vanligt men den blinkade i alla fall. Sedan körde jag lite utan instrumentering pga att jag höll på att fixa ett nytt fäste till den och då funkar inte blinkerserna alls på 954:an. Under tiden jag körde utan instrumentering passade jag på att byta ut även blinkerserna fram mot diodblinkers eftersom den ena var lite glapp. Nu när jag igår monterade instrumenteringen så lyser bara blinkerserna med ett fast sken istället för att blinka. Jag har provat att koppla om sladdarna till blinkerserna men då lös de inte alls.

Eller är det mitt relä som brunnit? På 954:an sitter det i instrumenteringen tror jag så jag antar att det är lite bökigare att byta. Borde inte säkringen gå innan relät brinner om man minskar motståndet i kretsen genom att montera diodblinkers? Jag är som ni kanske förstått vid det här laget en novis inom området elektronik.

//Eric
 
Blinkreläet ligger konstant draget (kontakten sluten) hela tiden i stälet för att växla. När du växlar mellan höger och vänster blinkeromkopplare så lyser bara resp. sidas blinkrar pga av att det är samma blinkreläkontakt som används i båda kretsarna.

Tänkbar orsak till problemet:

För lite motstånd i kretsen har gjort att reläkontakten bränt fast eller inte orkar växla pga av för stor ström som går i kretsen.
Prova att temporärt koppla in de gamla blinkrarna för att se om blinkreläet växlar . Annars är det bara att byta blinkrelä och koppla in motstånd till LED-blinkrarna.
LED:ar går bara att koppla in åt ett håll (Dioder = "strömledare med backspärr").
 
Last edited:
Är det någon idé att prova sätta in en Load Equalizer innan jag byter blinkrelä för att utesluta att det inte är motståndet som är för litet eller kan något mer brinna då? Reläet sitter som sagt inuti instrumenteringen på 954:an och jag var inte så sugen på att ta isär den i onödan, om det ens går. Ännu mindre sugen på att köpa ny instrumentering.

Jag vet inte heller riktigt vart jag har de gamla blinkerserna.

//Eric
 
Sitter blinkreläet verkligen i instrumenteringen och inte i bakkutsen?
Det är inte ett konventionellet blinkrelä då i så fall antar jag (?)
Sätter du in samma (effekt-)motstånd som motsvarar originalblinkerslamporna i kretsen så ska inte något (mer) kunna gå sönder oavsett om det är ett konventionellt blinkrelä med spole och kontakt eller någon elektronisk historia, förutsatt att du kopplar rätt.
 
Eldstorm skrev:
2132351 Sitter blinkreläet verkligen i instrumenteringen och inte i bakkutsen?
Det är inte ett konventionellet blinkrelä då i så fall antar jag (?)
Sätter du in samma (effekt-)motstånd som motsvarar originalblinkerslamporna i kretsen så ska inte något (mer) kunna gå sönder oavsett om det är ett konventionellt blinkrelä med spole och kontakt eller någon elektronisk historia, förutsatt att du kopplar rätt.

Jag blir inte riktigt klok på vart reläet sitter. På kopplingsschemat finns det en ruta som förestället instrumenteringen med LCD-display, varvräknare, varningslampor osv och i den rutan finns även blinkersreläet. Jag var uppe på vår lokale Honda-handlare idag och de sa att det är ingen omöjlighet att reläet sitter i instrumenteringen men de verkade inte veta säkert heller.

Deras tips var att prova sig fram med motstånd och prova med ett motstånd för varje sida, dvs ett för högersidan och ett för vänstersidan, eftersom ingen visste riktigt vart reläet satt så var det svårt att sätta motståndet i anknytning till reläet.

Blir till att använda diodblinkers-tråden för att räkna ut motstånden jag behöver, fortsättning följer där!

//Eric
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top