Blinkers problem

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Hej alla glada


Var ute och körde lite tidigare i veckan och såg att jag bara hade blinkers på höger sida av hojen, åkte snällt upp till biltema och inhandlade ett nytt relä, efter montering av det så fick jag åtminstone tre fungerande blinkers.

Så ännu en gång åkte jag snällt till biltema och inhandlade ett par nya mini-blinkers (led, har likadana fram).
Efter monteringen av dessa så blinkar alla fyra blinkers samtidigt oavsett vilket håll jag blinkar åt. (Har ej kopplat fel)

Någon som kan peka mig i rätt riktning för nästa steg?
Motstånd till blinkers, nytt relä?


Mvh
 
Haha, "har ej kopplat fel" klart som fan du har om alla blinkar samtidigt. ;D
(du har inte varningsblinkerknappen intryck? ;)
 
Känns då inte som jag kopplat fel då jag bara att koppla ihop 4 kablar som de satt innan hehe. (provat byta plats på +/- också, men beter sig likadant ändå)
Men nått spökar i alla fall, fungerade när jag satte nytt relä men inte efter montering av nya bak blinkers.

Varningsblinkers har jag ingen ;D

Haha, "har ej kopplat fel" klart som fan du har om alla blinkar samtidigt. ;D
(du har inte varningsblinkerknappen intryck? ;)
 
Hade du "led" tidigare? Har du köpt lastOBEROENDE relä?

Antingen har du bytt till en annan typ av blinkers eller så har du kopplat fel.
Har du bytt till led eller en annan typ av led ber jag dig läsa den långa tråden om detta och kopplar in ett lastoberoende relä...

det mest långsökta felet är att det är något vajsing på kablarna som går vidare till blinkers från relät... Tror jag inte i detta fall.



Känns då inte som jag kopplat fel då jag bara att koppla ihop 4 kablar som de satt innan hehe. (provat byta plats på +/- också, men beter sig likadant ändå)
Men nått spökar i alla fall, fungerade när jag satte nytt relä men inte efter montering av nya bak blinkers.

Varningsblinkers har jag ingen ;D
 
Har du miniblinkers (diod) både fram och bak nu, men inte tidigare? Isåfall måste du koppla in ett extra motstånd per sida..
Funkar inte med bara ett lastoberoende relä.. Det kom jag iaf fram till efter diverse svordomar. Du kan ju alltid prova så att det fungerar om du pluggar in en orginalblinkers på ena sidan igen..
 
ööö och varför fungerade inte det med lastoberoende relä?
Det enda bekräftade felet jag hört är att det kan bli fel på körriktningsvisaren eller dylikt med det finns fixar för det också om du läser vår långa och fina tråd...

Har du miniblinkers (diod) både fram och bak nu, men inte tidigare? Isåfall måste du koppla in ett extra motstånd per sida..
Funkar inte med bara ett lastoberoende relä.. Det kom jag iaf fram till efter diverse svordomar. Du kan ju alltid prova så att det fungerar om du pluggar in en orginalblinkers på ena sidan igen..
 
Nu har det löst sig, satte ett motstånd på varje blinkers bak och sen fungerade allt som det skulle.

Tack för hjälpen
 
Nu har det löst sig, satte ett motstånd på varje blinkers bak och sen fungerade allt som det skulle.
Tack för hjälpen
För 94645654 gången, LED-ar är inte glödlampor och bär sig inte åt som glödlampor och har inte glödlampors egenskaper..:huvet
Vad man gör med vid montering av motstånd är att "paketet" LED+motstånd efterliknar glödlampornas egenskaper, därför fungerar det nu..

(Ska nog fixa en minicrashkurs i enkel el-lära på min hemsida här, ännu bara planerad men tycks bli tvingad att GÖRA nåt..)
 
Ja så är det säkert, men eftersom jag satt led fram tidigare i sommar utan motstånd och det fungerade felfritt så trodde jag att det skulle vara lika när jag bytte bak.
Men så enkelt var det inte, så nu har jag lärt mig något nytt.

För 94645654 gången, LED-ar är inte glödlampor och bär sig inte åt som glödlampor och har inte glödlampors egenskaper..:huvet
Vad man gör med vid montering av motstånd är att "paketet" LED+motstånd efterliknar glödlampornas egenskaper, därför fungerar det nu..

(Ska nog fixa en minicrashkurs i enkel el-lära på min hemsida här, ännu bara planerad men tycks bli tvingad att GÖRA nåt..)
 
Blinkers

Ja så är det säkert, men eftersom jag satt led fram tidigare i sommar utan motstånd och det fungerade felfritt så trodde jag att det skulle vara lika när jag bytte bak.
Men så enkelt var det inte, så nu har jag lärt mig något nytt.

Hejsan
Hoppar in lite i denna fråga och hoppas det är ok istället för att starta en ny tråd.
Jag köpte också Biltemas svarta triangelformade LED-blinkers universal;

http://www.biltema.se/ (skriv blinkers i sök och rulla ner) och där står att man kanske behöver ett x-tra relä. När jag kopplade in mina 2 st bak så stod alla blinkers stilla och sken (2 orginal fram+led bak). Kollade med biltema och de hade ett relä som hette LED RELÄ med 3 st stiftuttag på men motstånden som man skulle ha till kom ej förräns i början på november. Kan man köpa bara motstånden, 4 st, från t ex ELFA och sätta på med hojens orginal relä eller man måste ha biltemas komplett, dvs LED RELÄ:t och deras motstånd? Såg en uträkning här på forumet där man räknade ut vilken storlek på motståndet man skall ha.
mvh
 
Vi har redan en lång blinkerstråd där de flesta sådana här saker är avhandlade. Varför inte använda den?

Hejsan
Hoppar in lite i denna fråga och hoppas det är ok istället för att starta en ny tråd.
Jag köpte också Biltemas svarta triangelformade LED-blinkers universal;

http://www.biltema.se/ (skriv blinkers i sök och rulla ner) och där står att man kanske behöver ett x-tra relä. När jag kopplade in mina 2 st bak så stod alla blinkers stilla och sken (2 orginal fram+led bak). Kollade med biltema och de hade ett relä som hette LED RELÄ med 3 st stiftuttag på men motstånden som man skulle ha till kom ej förräns i början på november. Kan man köpa bara motstånden, 4 st, från t ex ELFA och sätta på med hojens orginal relä eller man måste ha biltemas komplett, dvs LED RELÄ:t och deras motstånd? Såg en uträkning här på forumet där man räknade ut vilken storlek på motståndet man skall ha.
mvh
 
blinkers

Vi har redan en lång blinkerstråd där de flesta sådana här saker är avhandlade. Varför inte använda den?

Ja, varför inte?
Sorry (om det var mitt inlägg som du menade) men misstag görs och kan rättas till vid ett annat tillfälle. Kan bara tillägga, att mina bliners är fixade med Biltemas motstånd (35:-/stx4). Inget relä behövdes.
Tack för mig

mvh
 
Nej använder du motstånd får dina leds samma egenskaper som en "glödlampa" och därmed behövs inget annat. Om du hade slängt dit ett lastoberoende relä så slipper du bry dig om motstånd... och kan använda i princip vilka blinkers som helst i olika kombos. Allt står i tråden...

Ja, varför inte?
Sorry (om det var mitt inlägg som du menade) men misstag görs och kan rättas till vid ett annat tillfälle. Kan bara tillägga, att mina bliners är fixade med Biltemas motstånd (35:-/stx4). Inget relä behövdes.
Tack för mig

mvh
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top