BLINKERS? Någon som vet?

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Precis blitt på körd i 100 knyck på 50 väg då jag skulle svänga blinkade ej för jag såg ju ingen bil svängde o bang körde in i en polaren som kom i full kareta bakifrån..... nu e frågan Blinkers e väl inte lag på det e väl bara för upplysning... Blev ju lite skador..Inen personliga så det var ju bra men bilen ser lite lustig ut!

Lindén skrev:
Precis blitt på körd i 100 knyck på 50 väg då jag skulle svänga blinkade ej för jag såg ju ingen bil svängde o bang körde in i en polaren som kom i full kareta bakifrån..... nu e frågan Blinkers e väl inte lag på det e väl bara för upplysning... Blev ju lite skador..Inen personliga så det var ju bra men bilen ser lite lustig ut!

Om man svänger vänster räknas man alltid som vållande, med eller utan blinkers.

Jag har varit med om en liknande olycka i sommar och det är fortf. under utredning.
Det som jesseboy skriver är fel. Man får absolut inte köra om ett fordon som påbörjat en vänstersväng. Med påbörjad vänstersväng anses positionering, fart men FRAMFÖRALLT blinkers. Om det inte finns övriga vittnen så står ni ord mot ord. Det står även att den som svänger vänster måste göra detta på ett sätt så att ingen som färdas på vägen i samma riktning kan skadas. Försäkringsbolagen får säkert detta till ett delat vållande.

/ Hannes

Lindén skrev:

Första gången sket du i att blinka och blev påkörd, nu undrar du om du måste ha blinkers.

Man slutar aldrig att förvånas. Pucko, lärde du dig ingenting idag????

HanneZ skrev:
Jag har varit med om en liknande olycka i sommar och det är fortf. under utredning.
Det som jesseboy skriver är fel. Man får absolut inte köra om ett fordon som påbörjat en vänstersväng. Med påbörjad vänstersväng anses positionering, fart men FRAMFÖRALLT blinkers. Om det inte finns övriga vittnen så står ni ord mot ord. Det står även att den som svänger vänster måste göra detta på ett sätt så att ingen som färdas på vägen i samma riktning kan skadas. Försäkringsbolagen får säkert detta till ett delat vållande.

/ Hannes

Om jag har fel så har lagen ändrats.
Jag blev påkörd när jag gjorde en vänstersväng (tack å lov i en 4-hjuling)
Enligt vittnen och mätningar hade fanskapet som körde in i min bil och klöv den på mitten hållit mellan 220 och 240 km/h.
Den fan klarade sig oskadd medan jag dras med mitt resten av livet, men jag åkte dit eftersom jag svängde vänster. Han klarade sig utan som helst påföljder.

jesseboy skrev:
Om jag har fel så har lagen ändrats.
Jag blev påkörd när jag gjorde en vänstersväng (tack å lov i en 4-hjuling)
Enligt vittnen och mätningar hade fanskapet som körde in i min bil och klöv den på mitten hållit mellan 220 och 240 km/h.
Den fan klarade sig oskadd medan jag dras med mitt resten av livet, men jag åkte dit eftersom jag svängde vänster. Han klarade sig utan som helst påföljder.
Hade du vittne på att du blinkade? Lyckades dom bevisa att han körde i 220-240km/h och blev helt fri från åtal?????

HanneZ skrev:
Hade du vittne på att du blinkade? Lyckades dom bevisa att han körde i 220-240km/h och blev helt fri från åtal?????

Jag hade vittne med mig i bilen.
Kunde kanske ha drivit frågan om åtal mot idioten hårdare om jag inte varit i ganska dåligt skick vid tillfället. Att vakna upp 3 dygn efteråt med kroppen i paket och ansiktet halvt bortslitet utan att veta vad som hänt är inget jag ens önskar min värsta fiende. Dessutom känner man sig inte så handlingskraftig då.

Vittne i bilen hjälper inte så mycket. Jag hade ett vittne bakom mig på motorcykel men eftersom han va med i samåkningen så verkade de inte bry sig direkt mycket om vad han hade att säga.

De låter hemskt, förståligt att du inte orkar med de.

Men om du läser trafikförordningen så står det hela ganska klart och tydligt.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Vittne i bilen hjälper inte så mycket. Jag hade ett vittne bakom mig på motorcykel men eftersom han va med i samåkningen så verkade de inte bry sig direkt mycket om vad han hade att säga.

De låter hemskt, förståligt att du inte orkar med de.

Men om du läser trafikförordningen så står det hela ganska klart och tydligt.

/ Hannes

Vad jag menar är att de måste ha ändrats sen jag var med om olyckan.
Då var det iaf så att om man blev påkörd bakifrån var det förstås den bakomvarandes fel, men om man hade hjulen en tiondels grad vikta åt vänster så var det ens eget.
Ber om ursäkt om jag farit med osanning pga att jag inte hade up-to-datekunskaper. Jag betvivlar inte att du är påläst.
Och tro mig, att de äntligen ändrat den där satans regeln är ingen gladare över än jag.

juha01 skrev:
Första gången sket du i att blinka och blev påkörd, nu undrar du om du måste ha blinkers.

Man slutar aldrig att förvånas. Pucko, lärde du dig ingenting idag????

U e inte så jävla smart va? :kocko

Praxis hos försäkringsbolaget Folksam:
http://www.folksam.se/skador/vallande/ex7_vanstersvang.htm

Vänstersväng
Vänstersvängen orsakar cirka 15 procent av alla trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

amullo skrev:
Praxis hos försäkringsbolaget Folksam:
http://www.folksam.se/skador/vallande/ex7_vanstersvang.htm

Vänstersväng
Vänstersvängen orsakar cirka 15 procent av alla trafikolyckor med bil.

Trafikregler
Förare får svänga i vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra som färdas i samma riktning. Kontrollera alltid den bakomvarande trafiken innan svängen.

Praxis
Domstolarna lägger ett stort ansvar på svängande bilister och ju högre hastighet som tillåts, desto högre krav ställs på den svängandes försiktighet. Många gånger får den svängande ensam bära skulden.

Var 50 väg killen kom i lite högre hastighet.. vi skall dela på det jag var ouppmärksam o han höll åt helvete för hög hastighet= Bägges fel
Tack för all info =)

Det amullo skriver är helt rätt.
Men, men det är inte hela sanningen. Detta är taget rakt ur trafikförordningen.
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av
framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon
har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl
föra sitt fordon åt vänster.

HanneZ skrev:
Det amullo skriver är helt rätt.
Men, men det är inte hela sanningen. Detta är taget rakt ur trafikförordningen.
32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av
framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon
har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl
föra sitt fordon åt vänster.

Jepp jepp, Helt rätt.

Som det står i Praxis. Desto högre fart som tillåts, desto högre krav på den som skall svänga vänster i trafikkorsning.

I detta fall så är det bara att acceptera att försäkringsbolagen kommer att utreda saken och med stor sannolikhet så kan det bli ett såkallat "noll" läge, dvs. att bolagen delar på kostnaderna och tar hand om sin egen försäkringstagare. Däremot så kan det gå åt vilket håll som helst.

Jag själv råkade ut för en snarlik sak inne i City för ett par år sedan (Dock inte med så hög hastighet) och då åkte han som kom bakifrån på hela skadan. Mycket pågrund av att han orsakat två olyckor på ett år och att jag kört prickfritt i 12. Det kan tydligen bolagen väga in också.. Sa åtminstone min skadereglerare. :)

Själv va ja den som körde om. Försäkringsbolagen har gett mig rätt och allt är ordnat med pengar o så. Men polisen har börjat o vända lite på sig. Enligt lagen gjorde jag inget fel dock, vet inte vad idioterna håller på med. Det återstår att se.

Lindén skrev:
U e inte så jävla smart va? :kocko

Frågan är bara vad du vill ha sagt med ditt "moppefuckogrammatiska" inlägg.

Undrar du om du måste sätta dit nya blinkers eftersom dom andra strök med i smällen, men bilen för övrigt verkar vara rätt ok.

Eller undrar du om skuldfrågan? Isåfall är det som sagt lite luddigt, men om det var inom tätbebyggt område så är det nog hans fel, utanför tätbebyggt, ja då torskar nog du. Allt efter egna erfarenheter.

När du ändå undrar om blinker'n så rekommenderar jag dig till att dra en sväng i höstmörkret
och skruva ut alla lampor som finns.
Det går att köra även då men det blir lite mer riskfyllt.

Blinkers finns för att man ska använda dom. Inte bara för din egen skull utan för att visa medtrafikanter dina avsikter med körningen. :fakta

juha01 skrev:
Frågan är bara vad du vill ha sagt med ditt "moppefuckogrammatiska" inlägg.

Undrar du om du måste sätta dit nya blinkers eftersom dom andra strök med i smällen, men bilen för övrigt verkar vara rätt ok.

Eller undrar du om skuldfrågan? Isåfall är det som sagt lite luddigt, men om det var inom tätbebyggt område så är det nog hans fel, utanför tätbebyggt, ja då torskar nog du. Allt efter egna erfarenheter.

Blinkers e väl själv klart att använda om det finns bilar runt om... som inte kommer i dubbla hastighten rakt upp i arslet på en! O ja det var inom tätbebygt område. problemet e ju att det 1 var en polare som e känd för att köra åt helvete för fort 2 jo jag blinkade ju inte för att 5 sec innan fanns det ingen att blinka åt... Bägges fel men man kan ju på ett sätt inte säga att jag gjort nåe fel när jag följt hastigheten o gjort en sväng på en väg som "borde" ha varit tom i från trafik... Killen fick sladd o 3 st retur sladdar o det tog honom 150 m att stanna går det 50 då... hmm nope

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back