Tänkte dela med mig av min Blinkers modifiering på min SuperDuke -R
Jag ville skala av bakpartiet och göra mig av med den feta nummerplåtshållaren, vilket också betyder att jag plockade bort blinkersen. I stället för att borra nya hål och skruva dit utstickande miniblinkers så försökte jag att integrera allt i baklampan.
Resultatet blev att jag köpte ett gäng mycket ljusintensiva Ytmonterade LEDs från Elfa (75-214-12) och byggde ihop en strömbegränsningskrets med hjälp av LM317(73-120-77). Ihop med strömbegränsningen så tryckte jag också in effektmotstånden som används för att få rätt blink-frekvens (22Ohm, 9W).
Anledningen till varför jag valde just dessa LEDs är att de har en platt kapsel med en platt lins. Det finns ju fler högintensiva LEDs att välja på, men de har oftast en annan form av lins vilket inte passar detta ändamål lika bra.
Det visade sig att det fanns en kant där jag kunde fästa LEDsen, utan att ens behöva öppna lamphuset (som sitter ihop med nån form av Sillikon m.m). LEDsen lyser gult, men glaset är ju rött. Det fina är att ljuset faktiskt fortfarande är gult, trotts att de lyser genom den röda plasten.
Egentligen så skulle jag vilja haft 5 LEDs åt varje håll, dvs sammanlagt 10 st. Men på grund av att jag seriekopplat 4 LEDs + strömbegränsan (2,2 V x 4 + 3,3V) så skulle spänningsfallet bli större än vad matningsspänningen är, så jag fick skrota iden med fler Lysdioder.
Bilderna är tagna med min mobilkamera, så man ser tyvärr knappt skillnaden mellan det röda bromsljuset och de gula blinkers dioderna som sitter i överkant. Man ser inte heller skillnaden mellan dem i ljusstyrka. Men jag kan säga att man tydligt syns när blinkersen är igång.
Tyvärr tror jag inte att den är laglig enligt alla lagar och regler, eftersom avståndet mellan höger och vänster sida är alldeles för litet. MenMen, vad gör man inte för utseendet=).
Jag ville skala av bakpartiet och göra mig av med den feta nummerplåtshållaren, vilket också betyder att jag plockade bort blinkersen. I stället för att borra nya hål och skruva dit utstickande miniblinkers så försökte jag att integrera allt i baklampan.
Resultatet blev att jag köpte ett gäng mycket ljusintensiva Ytmonterade LEDs från Elfa (75-214-12) och byggde ihop en strömbegränsningskrets med hjälp av LM317(73-120-77). Ihop med strömbegränsningen så tryckte jag också in effektmotstånden som används för att få rätt blink-frekvens (22Ohm, 9W).
Anledningen till varför jag valde just dessa LEDs är att de har en platt kapsel med en platt lins. Det finns ju fler högintensiva LEDs att välja på, men de har oftast en annan form av lins vilket inte passar detta ändamål lika bra.
Det visade sig att det fanns en kant där jag kunde fästa LEDsen, utan att ens behöva öppna lamphuset (som sitter ihop med nån form av Sillikon m.m). LEDsen lyser gult, men glaset är ju rött. Det fina är att ljuset faktiskt fortfarande är gult, trotts att de lyser genom den röda plasten.
Egentligen så skulle jag vilja haft 5 LEDs åt varje håll, dvs sammanlagt 10 st. Men på grund av att jag seriekopplat 4 LEDs + strömbegränsan (2,2 V x 4 + 3,3V) så skulle spänningsfallet bli större än vad matningsspänningen är, så jag fick skrota iden med fler Lysdioder.
Bilderna är tagna med min mobilkamera, så man ser tyvärr knappt skillnaden mellan det röda bromsljuset och de gula blinkers dioderna som sitter i överkant. Man ser inte heller skillnaden mellan dem i ljusstyrka. Men jag kan säga att man tydligt syns när blinkersen är igång.
Tyvärr tror jag inte att den är laglig enligt alla lagar och regler, eftersom avståndet mellan höger och vänster sida är alldeles för litet. MenMen, vad gör man inte för utseendet=).
Bifogat
Last edited: