Blinkers integrerade i baklyset - SuperDuke R

Fiskafan

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Hoj
KTM, Superduke R -08
Tänkte dela med mig av min Blinkers modifiering på min SuperDuke -R

Jag ville skala av bakpartiet och göra mig av med den feta nummerplåtshållaren, vilket också betyder att jag plockade bort blinkersen. I stället för att borra nya hål och skruva dit utstickande miniblinkers så försökte jag att integrera allt i baklampan.

Resultatet blev att jag köpte ett gäng mycket ljusintensiva Ytmonterade LEDs från Elfa (75-214-12) och byggde ihop en strömbegränsningskrets med hjälp av LM317(73-120-77). Ihop med strömbegränsningen så tryckte jag också in effektmotstånden som används för att få rätt blink-frekvens (22Ohm, 9W).
Anledningen till varför jag valde just dessa LEDs är att de har en platt kapsel med en platt lins. Det finns ju fler högintensiva LEDs att välja på, men de har oftast en annan form av lins vilket inte passar detta ändamål lika bra.

Det visade sig att det fanns en kant där jag kunde fästa LEDsen, utan att ens behöva öppna lamphuset (som sitter ihop med nån form av Sillikon m.m). LEDsen lyser gult, men glaset är ju rött. Det fina är att ljuset faktiskt fortfarande är gult, trotts att de lyser genom den röda plasten.
Egentligen så skulle jag vilja haft 5 LEDs åt varje håll, dvs sammanlagt 10 st. Men på grund av att jag seriekopplat 4 LEDs + strömbegränsan (2,2 V x 4 + 3,3V) så skulle spänningsfallet bli större än vad matningsspänningen är, så jag fick skrota iden med fler Lysdioder.

Bilderna är tagna med min mobilkamera, så man ser tyvärr knappt skillnaden mellan det röda bromsljuset och de gula blinkers dioderna som sitter i överkant. Man ser inte heller skillnaden mellan dem i ljusstyrka. Men jag kan säga att man tydligt syns när blinkersen är igång.
Tyvärr tror jag inte att den är laglig enligt alla lagar och regler, eftersom avståndet mellan höger och vänster sida är alldeles för litet. MenMen, vad gör man inte för utseendet=).

Bifogat

• SP_A0058.jpg
    SP_A0058.jpg
    186.3 KB · Visningar: 138
  • SP_A0059.jpg
    SP_A0059.jpg
    210.4 KB · Visningar: 110
  • SP_A0060.jpg
    SP_A0060.jpg
    91.3 KB · Visningar: 85
Last edited:
Riktigt snyggt!

En lösning för att komma runt spänningsfall och få dit den femte (x2) dioden vore väl att parallellkoppla de sista två (av fem då) dioderna, om det är bara är spänningen som är problemet. Har du problemet med strömstyrkan (att säkringen går eller dylikt) hjälper det ju dock inte.

Tyvärr kommer det dock med största sannolikhet inte gå igenom besiktningen, har för mig att det ska vara 22 cm mellan blinkersena.

En lösning för att komma runt spänningsfall och få dit den femte (x2) dioden vore väl att parallellkoppla de sista två (av fem då) dioderna, om det är bara är spänningen som är problemet. Har du problemet med strömstyrkan (att säkringen går eller dylikt) hjälper det ju dock inte.
Nae, de funkar tyvärr inte att parallellkoppla de sista två. då blir ju strömstyrkan halverad över dem, vilket också kommer påverka ljusstyrkan för de som är parallellkopplade.

LEDsen kan dra upp till 400mA, men då krävs kylning. Strömbegränsningskretsen är därför satt till att lämna ca 260mA i stället. Jag kunde inte se nån märkbar skillnad på ljusstyrkan (även om det nu alldeles säkert är skillnad), men jag märkte en väldig skillnad på värmeutvecklingen.

Last edited:

Nae, de funkar tyvärr inte att parallellkoppla de sista två. då blir ju strömstyrkan halverad över dem, vilket också kommer påverka ljusstyrkan för de som är parallellkopplade.

LEDsen kan dra upp till 400mA, men då krävs kylning. Strömbegränsningskretsen är därför satt till att lämna ca 260mA i stället. Jag kunde inte se nån märkbar skillnad på ljusstyrkan (även om det nu alldeles säkert är skillnad), men jag märkte en väldig skillnad på värmeutvecklingen.

Strömstyrkan blir inte halverad om du inte har begränsad matning på strömmen, de tar så mycket ström de behöver. Problemet kan möjligen vara för tunna kablar då de kan bli överhettade men så mycket ström drar ju inte en lysdiod. Totalt borde ju strömförbrukningen faktiskt vara betydligt lägre för dina fem lysdioder än vad en vanliga blinkers drar.

Strömstyrkan blir inte halverad om du inte har begränsad matning på strömmen, de tar så mycket ström de behöver. Problemet kan möjligen vara för tunna kablar då de kan bli överhettade men så mycket ström drar ju inte en lysdiod. Totalt borde ju strömförbrukningen faktiskt vara betydligt lägre för dina fem lysdioder än vad en vanliga blinkers drar.

Nej, inte om jag har 3 dioder i serie, som sen är parallellkopplade med de sista två som du skriver. Men i mitt läge så har jag alla fyra i serie, jag kan därför inte parallellkoppla in en 5:e parallellt med den 4:e eftersom strömmen är begränsad för hela kretsen. Även om jag inte hade en strömbegränsningskrets så skulle strömmen begränsas till vad en diod max klarar, eftersom all ström måste passera genom alla diodrar (pga att de är seriekopplade) därför skulle jag få halverad strömstyrka över de sista två, om de va parallellkopplade i slutet av kretsen. Kretsen som den är nu drar ca 260 mA, orginalblinkersen ligger på ca 800 mA. därför har jag kopplat ett 22Ohms motstånd i serie med Led kretsen för att få rätt belastning på relät/rätt blinkfrekvens.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025