Blinkers fram alltid på, CB650R

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Triumph Tiger 800
Hat köpt mig en begagnad CB650R. Inga konstigheter med den förrutom att blinkersen fram lyser konstant, när man inte blinkar. Aktiverar man dem blinkar de normalt, precis som de där bak, men den på andra sidan håller ljuset stabilt.

Är det någon som sett detta tidigare?
 
Vad har du för lampor i?
Är det LED-lampor som inte har rätt motstånd så kan det ju uppstå.
 
Det är så på många hondor original nu för tiden, det är inget fel. Jag hade en liten honda CRF250L jag besiktade så utan problem.
 
Jag trodde att det var något konstigt elfel på min crf300l när jag noterade att det var ett konstant ljus på mina blinkers fram. Så trodde också många andra konstaterade jag när jag googlade på fenomenet. Men, såvitt jag nu förstår så är det en feature som Honda har på åtminstone crf300, och så antagligen även din modell. Sitter en lampa med dubbel glödtråd i så att dom fungerar även som varselljus. Så med största säkerhet, kör å se glad ut.
 
Skriver ur minnet eftersom jag inte hittar ngt att länka till.

Blinkers fram som lyser med reducerad styrka är en EU-förordning som går över svensk lag. Här är det fortfarande förbjudet att visa orange belysning framåt.

...om inte du har en EU 5-hoj där denna funktion finns med från början.
Du får alltså inte montera liknande belysning själv, och troligen heller inte montera det själv på en hoj godkänd enligt EU 5 - om det inte fanns vid leverans. Skulle tro att det är helfordonsgodkännandet som är överordnat i det fallet.
På samma vis tillåts man inte plocka bort funktionen om man tycker det ser larvigt ut att glida runt som en trucker med orangea lampor fram. Finns funktionen skall den fungera. Ursulas ord är lag.
Däremot verkar det inte vara tvingande inom EU 5. Jag ser mest bara Hondor fjanta omkring på detta viset...?

Meningen med arrangemanget är att öka synbarheten och att skapa en ljuskombination som är unik för motorcyklar. Hur bra den biten fungerar exemplifieras nog bäst av att motorcyklister själva inte känner till denna feature utan misstänker fel på sin egna hoj istället...

Ett av kraven som måste vara uppfyllda för godkännande är att blinksekvensen inleds med att den reducerade belysningen släcks helt innan första blinkningen och fortsätter vara släckt under hela förloppet.

Ökas synbarheten?
Well, om folk inte ser halvljuset, kommer två ytterligare pyttelampor vid sidan göra någon skillnad?


Jo, kanske. Kanske om bilföraren tolkar de orangea ljusen som närmar sig korsningen till att vara en långtradare med ett trasigt halvljus.
...för då tänker han: "Oj, måste svänga ut innan så jag inte fastnar bakom i flera mil."


Trepunktsbelysning dagtid fungerar verkligen, när man grupperar dessa som lokbelysning.
Det är testat och dokumenterat.

Boulevardbelysning där blinkers glöder med reducerad styrka är en skrivbordslösning från ett fönsterlöst rum i plan -4 down town Bryssel.
Det tillför ingenting mer än ökad komplexitet och dito kostnader.



Som sagt: skrivet ur minnet.
Jag svarar för alla eventuella fel i texten.
Just shoot me.
 
Nyare Hondor har som BMW (med visst utrustningspaket) varselljus i blinkers även framåt.

Det går inte att släcka dem i BMW, bara minska intensiteten så risken för förväxling med blinkers minskar.

Likadant för bakljusen för övrigt; vilket inte hade varit lika illa ifall bromsljusen inte dränker blinkersen. På en MC alldeles särskilt vill man ju att bakre (ffa vänster) blinkers är extremt synlig…

Kostar garanterat ingenting extra, bara en kodsträng i datorn.

fc44890f0af16d5ef145847653decd6a.png




Med vänlig hälsning,
 
Jag trodde att det var något konstigt elfel på min crf300l när jag noterade att det var ett konstant ljus på mina blinkers fram. Så trodde också många andra konstaterade jag när jag googlade på fenomenet. Men, såvitt jag nu förstår så är det en feature som Honda har på åtminstone crf300, och så antagligen även din modell. Sitter en lampa med dubbel glödtråd i så att dom fungerar även som varselljus. Så med största säkerhet, kör å se glad ut.
Yepp.
Har den finessen på min Honda MSX.
Det är ju fränt, och man kan väl inte ha för mycket belysning?
#goldwing
 
Det känns ju mest som att man riskerar att skicka fel signal till en bilist som snabbt tittar och ser en tänd blinkers. Mäkta korkad regel får jag nog säga. Men det förklarar i alla fall beteendet hos hojen.
 
I USA har de haft belysning i blinkers sedan 70-talet. Förbjudet i Sverige. Nu tillåtet beroende på årsmodell på hojen.
Trafiksäkerhet ser lite olika ut.
 
Ökas synbarheten?
Well, om folk inte ser halvljuset, kommer två ytterligare pyttelampor vid sidan göra någon skillnad?
Inte om Bilisten kommer fram till korsningen när motorcyklisten har 100 meter kvar till korsningen. För då syns ½-ljuset.
Men den vanliga MC-bilolyckan är att bilisten kör ut framför MC när MCn är så nära bilisten att MCföraren inte klarar att bromsa utan kör rakt in i bilen.
Och då, när MCn är nära bilen syns inte ½-ljuset för ½-ljuset är en smal stråle framåt.
Och det finns chans att en pyttelampa med bred spridning kan göra skillnad.
Ser man på den stillastående Figuranten på MCn i inlägg #8 så syns ju halvljuset bättre än pyttelamporna men hade en bilist befunnit sig i en bil där fotografen står och MC kört framåt så hade väl krocken varit ett faktum inom bråkdelar av en sekund. Och jag gissar att bilisten då dessutom har blicken framåt dit hen är på väg för bilisten hade ju inte kört fram om bilisten sett Figuranten på hojen. När bilisten var kanske 5 meter åt höger. Och MCn 15 meter bakåt.
Det jag reflekterar över är hur mycket bättre MCn i #8 hade synts om den varit röd, gul eller blå.
Och hur mycket bättre föraren synts om föraren haft lättsynliga kläder i gult, rött eller blått eller varselväst.
 
Back
Top