Blinkers drar ström?

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Behöver lite hjälp igen o vart är bättre att vända sig än SH när man inte vet:tummenupp

Har nyligen satt dit mini blinkers med motstånd på varje sida, problemet vet jag inte om det beror på när vi satt ditt blinkers men i går skulle jag hem från jobbet men inge kräm alls, helt dött!!:va Har vi kopplat något fel? Kändes inte som man kunde göra på andra sätt än vi gjorde??

Tacksam för hjälp!!
 
Jag har svårt att tro att ni kan ha gjort något fel som gör att blinkersarna drar ström när tändningen är av.

Möjligen om ni har joxat in något motstånd för att få ner takten på blinkersarna
 
Vi satt dit motstånd mellan plus o minus kabel ( 4 st ) för att få ner hastigheten.. men hur kan man koppla det fel? går ju bara att göra det på ett sätt annars funkar de ju inte.
 
Vi satt dit motstånd mellan plus o minus kabel ( 4 st ) för att få ner hastigheten.. men hur kan man koppla det fel? går ju bara att göra det på ett sätt annars funkar de ju inte.

Nu har jag aldrig kopplat in några miniblinkare där jag behövt använda motstånd. Men min nu gamla elektronikutbildning säger mig att motstånden skall kopplas mellan pluskabeln och plus på blinkersen. Alltså inte mellan plus och minus (jord), för det kan inte bli rätt.
Med andra ord så tror jag att du skall gå från pluskabeln för blinkaren till motståndet, sen från andra sidan av motståndet till blinkersen. Minus från blinkersen skall bara gå till minus, inget annat.

Kan någon annan bekräfta eller förkasta min teori här?
 
Nu har jag aldrig kopplat in några miniblinkare där jag behövt använda motstånd. Men min nu gamla elektronikutbildning säger mig att motstånden skall kopplas mellan pluskabeln och plus på blinkersen. Alltså inte mellan plus och minus (jord), för det kan inte bli rätt.
Med andra ord så tror jag att du skall gå från pluskabeln för blinkaren till motståndet, sen från andra sidan av motståndet till blinkersen. Minus från blinkersen skall bara gå till minus, inget annat.

Kan någon annan bekräfta eller förkasta min teori här?

Meh, du tänker serie vilket blir fel, problemet med miniblinkers är ju att de drar mindre ström än vanliga vilket får blinkrelät att jobba fortare, lägger du ett motstånd i serie som du tänker kommer de om något blinka ännu fortare och dessutom lysa väldigt svagt.

paralellt med blinkersen ska det vara :tummenupp för att få lite högre ström
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top