Blinkers blinkar onormalt fort

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Tja! Patienten i fråga yzf R6 07

Mina blinkers blinkar likafort som om en vore trasigt. Tänkte om de hade att göra med ledblinkers, böt till orginal och de va likadant (köpte hojen med led monterade)
Är det reläfel?
Något besiktning kan slå ner på?(snart dax)

Vart sitter detta relä och pris?

Simon

LED-blinkers saknar det motstånd som en klassisk lampa ger. Därför indikerar den att lampan är trasig. Du kan köpa lösa motstånd och montera på. Finns hos alla MC-handlare.

Okej, hur mekar ja dit de motståndet? Behöver jag motstånd till varje blinkers eller räcker det med 2, en i varje krets?

Men om problemet kvarstår efter att TS bytt till originalblinkers så kan väl knappast LED-blinkarna vara det som felar. Eller är det jag som läser första inlägget helt galet?

om du har original blinkers på nu (ej led blinkers) så köp original relä bara o kolla först så det inte redan sitter original på men att tidigare ägare monterat på motstånd. i det fallet e det ju bara o montera av motsånden.

Har du led blinkers på nu så köp antingen motstånd eller ett led relä. Jag hade föredragit o fixa ett led relä.

Lycka till!

Att tillägga kanske, så monterade jag bara orginalblink bak, lät led fram sitta kvar. Kan de blinka fort då

När denna är klar kan den väl arkiveras med dom andra 200 blinkerstrådarna.
Jag tror det är containern bredvid skenförsäkringscontainern.

Att tillägga kanske, så monterade jag bara orginalblink bak, lät led fram sitta kvar. Kan de blinka fort då

Japp. För med en LED och en original lampa på varje sida (ofta 10W lampa) så saknas belastning från en 10W lampa på reläet (det ska ju vara 2 x 10W belastning) och då när en 10W saknas så blinkar reläet snabbare. "Du har ju en trasig blinklampa, därför snabbare blink"

Och man behöver inte Biltemas LED-relä.
Det går lika bra med det lastoberoende reläet som klarar upp till 100W blinkers på varje sida. 42-140 till LED

Eller ett motstånd på 15 Ohm eller 18 Ohm på varje sida.
Eller bara stoppat nånstans (mina satt i krympslang när jag köpte sukkan)
2 st 10W lampor 10W på varje sida.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-350191/
och när jag stod vid ett rödljus och blinkade började rök stiga upp framtill på hojen
Det var krympslangen som fått nog.

.

Nr 1. Tur att vi är i teknikdelen o gissar runt.
Nr 2. Svaren finns redan i de 2000 blinkerstrådarna som redan finns...
Nr 3. Ja sbp kan slå ner på det.
Nr 4. Köp lastoberoende relä eller motstånd. Gör om gör rätt och följ de trådarna som redan finns.
Nr 5. Lås tråden.

Tack för svaren iaf, passar relät till alla cyklar alltså?
Samma fästen på alla?

Nej Biltemas 42-140 passar inte på någon hoj alls det vet jag för jag har provat en gång.
Och det passade inte på min Suzuki. :näsblod

Så det blev en del mekande.

Vilket man kan slippa på min sukka för det finns ett "Universalrelä till Suzuki med LED-funktion" kostar ca 250kr på ebay. Universal=Har en massa andra funktioner i samma kapsel, typ stöd kontakten, kopplingshandtaget kontakten osv.
Och passar i originalsockeln.

Mekande:
- på 42140 till - på batteriet med en sladd
+ på 42140 till en sladd det kom spänning på när nyckeln vreds i startläge. Med en säkring på sladden 5A för säkerhets skull.

Sladden från original blinkrelä till blinkersomkopplaren klipptes av nära originalreläet.
Den korta sladdstumpen till originalreläet isolerades.
Ut på 42140 kopplades med en sladd till sladden som gick till blinkersomkopplaren.

I 42140 borrades ett hål på lägsta plats för eventuell kondens att rinna ut.
42140 limmades fast på en bit liggunderlag (vibrationsdämpning) Liggunderlaget limmades med kontaktlim på lämplig plats. Vilket var nära originalreläet.

Last edited:
Idag är det nog något av de här man skall ha:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED-42200/

Tittar man noga på bilderna så framgår att reläerna är lika bortsett från att sockelkopplingen är olika.
Ett gammaldags vanligt relä är elektromekaniskt och kräver då bara två poler IN - UT då strömmen genom reläet skapar blinket mekaniskt genom intern uppvärmning av den ström som passerar reläet.

LED-blinkers av idag tar så lite ström att den principen numera är oanvändbar, uppvärmningen blir för liten så att blinkarna lyser med fast sken, nåt som hm flera, här i forumet observerat
Då löser man tick-problemet med en elektronisk intern klocka. Elektroniken för den kräver en + och en - (jord) anslutning, därav de TRE polerna på reläet..

(Biltema hade förut ett lastoberoende relä som man idag inte säljer, det tickade nämligen hela tiden vilket förmodligen gav kort livslängd , det mekaniska reläet hade INTE obegränsad livslängd..).

Idag är det nog något av de här man skall ha:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED-42200/

(Biltema hade förut ett lastoberoende relä som man idag inte säljer, det tickade nämligen hela tiden vilket förmodligen gav kort livslängd , det mekaniska reläet hade INTE obegränsad livslängd..).

Nuförtiden har Biltema det lastoberoende reläet 42-140 som klarar upp till 100W blinkerslampor eller åt andra hållet , låg belastning LED-blinkers. 42-140 tickar inte hela tiden. Tickar enbart när blinkersomkopplaren ansluter mina LED-blinkers (och instrumentlampan via diod). Dioderna (en för varje sida hindrar att vänster blinkers kan tända höger blinkers och tvärtom. Andra sidan av instrumentlampan kopplad till - (minus) på batteriet.

Men eftersom 42-140 startar tickandet/blinkandet när utgången "jordas" tex via LED blinkers/Instrumentlampa så kommer 42-140 ticka oavbrutet redan om det finns en "svag kortis" i elsystemet mellan UTgången på 42-140 till - (minus).

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back