blinkers=besiktning

Ingen krav på e-märkning vid SBP bara polisen som kolla det:tummenupp

Kollat med 4 olika stationer vid 6-7 olika tillfällen, SBP kollar inte E-märkning.
Endast funktion, synlighet och mått.

Har även reg.besiktigat 2 hojar men omärkta blinkers utan problem (även om detta går emot helfordonsgodkännandet).

Kollat med 4 olika stationer vid 6-7 olika tillfällen, SBP kollar inte E-märkning.
Endast funktion, synlighet och mått.

Har även reg.besiktigat 2 hojar men omärkta blinkers utan problem (även om detta går emot helfordonsgodkännandet).

På min hoj var det det enda dom var intresserade av, att det var RÄTT e märke på både blinkersar OCH den tillfälligt ditsatta reflexen.

Det är bilprovningen som ska kolla det, att polisen gör det är för att se om motorcykeln är ändrad från det av besiktningen godkända skicket och således kan skickas på ombesiktning. (plus böter förstås)

På min hoj var det det enda dom var intresserade av, att det var RÄTT e märke på både blinkersar OCH den tillfälligt ditsatta reflexen.

Vid ett sådant tillfälle ska man fråga dem vad som är RÄTT märke.

Siffran efter E'et anger bara vilket land som typat. Med det långa (om det ens är läsbart) kan man ta reda på vad det är typat som (fram-, bak- sidoblinkers etc), OM det överhuvudtaget går att hitta infon.
Mao kan man ha "olagliga" blinkers även om de är E-märkta.

Intressant att det skiljer mellan olika delar av landet. Stationerna jag kollat med ligger i Skåne och det är olika personer jag pratat med på samma station.

Samma här. Men, sedan är det också som majtii säger. Man kan inte lita blint på de däringa märkningarna.
för 3 årsedan köpte jag ett par blinkers som såg bra ut, och jag var super noga med att de skulle vara E-märkta. Men, SBP ansåg inte att färgen var rätt (de var orange, men inte lika orange som de där bak... :gnissla ) så jag fick underkänt. Fick en 1:a. så det tog mig 2 år att åtgärda... :rolleyes:
Bytte till mig ett par begagnade av en polare. De lyser sämre och är betydligt mindre, har SAMMA(siffror alltså) E-märkning, men är mer orage än de jag hade. Dessa gick igenom - och naturligtvis kollade de extra eftersom det står i protokollet att jag fick 1:a förra gången.
Sjukt system - imho.
De förra är ju ffs bättre!! Och E-märkta...

Jaja. I stort är SBP killarna som besiktigar hojar här mkt justa. Men de har en del lustigheter för sig... :lol
Min XR gick ju igenom utan reflex... (såg att den låg på bänken när jag kom hem :tungan )

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back