blinkers=besiktning

Är dom E-märkta som blinkers ska vara (inte alla bilsidoblinkersar är det) sitter tillräckligt långt isär och syns tillräckligt bra från alla vinklar man ska se dom ur är det nog ganska safe!

Ingen krav på e-märkning vid SBP bara polisen som kolla det:tummenupp

Nope. Tvärtom. SBP kräver E-märkt, men polisen har oftast mindre koll på den biten. Det är i alla fall mina erfarenheter.
Mina blinkers gick inte igenom förra gången jag besiktigade, så jag vart tvungen att byta. Dock så behövde jag tine besiktiga om.
Polisen sket i vilket, varken mina fram eller bak var e-märkta vid kontrollen... :rolleyes:

Fast, sedan så verkar det ju vara lite High Chaparall på det där med besiktningar. Det verkar mest som om att har besiktningsmannen fått något av frugan på senaste tiden så går allt igenom, om inte så lusläser de biblen för att hitta fel... :gnissla

Kolla reglerna här..
Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar
http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Det är §68 som styr blinkers visnings vinklar..
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Det innebär att du skall kunna stå i 20 graders vinkel på hojens högra och se att den vänstra blinkersen.. och vice versa.

Last edited:
Nej.

Åkte på en flygande för ett tag sedan med en retta nollfemma. Har infällt fram/bak, clearalternatives. Ej godkänt.

Jag var tvungen att muta bes.mannen så den gick igenom.

samt att måttet är minst 18cm mellan de bakre alt 24cm mellan de främre och inte högre än 120 cm över mark

samt att måttet är minst 18cm mellan de bakre alt 24cm mellan de främre och inte högre än 120 cm över mark

Jepp måtten brukar besiktningen här vara noga med oxå, brukar bli problem med undertails där man får montera orginalarna på lösa armar till besiktning. snabbt jobb för att slippa köra dit en gång till dock

Kan någon översätta det här till svenska som jag förstår? (Jag är engelsman så har därför lite svårt för juridiska texter)
främre körriktningsvisare... ...skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.

Kan någon översätta det här till svenska som jag förstår? (Jag är engelsman så har därför lite svårt för juridiska texter)
Eftersom hojar oftast har bara en strålkastare är frågan bara "juridisk" ;)

Enkelt förklarat, blinkersen måste sitta utanför strålkastaren.

Sporthoj.-08 Bara få har en strålkastare?????????? ALLA har två men få har en tänd!!! :tummenupp
Montera du dina blinkers mellan dina "strålkastar" ;)

(fundering: även om det är två glödlampor, räknas det som två strålkastare? har för mig at det skall vara et minimum avstånd i mellan för at det skal räknas som två strålkastare)

lite osäker men Yama Honda och Kawa har väl alla iaf 2 på sina sporthojar, förstår poängen men att säga att nästan inga har 2 e lite galet :)

Ser at en del hänge sig up i att en viss typ hojar, av en speciell årsmodell har två glödlampor, jag är minst sagt tveksam till at föreskrifterna tänkte på bara en typ hojar ;)
Hittade något ;)
28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back