Blindtarmsoperation...

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Någon som genomlidit detta?
Jag blev opererad natten till fredag efter 1 månad med smärtor och tidigare akut besök.
Hur lång tid tar det innan jag kan ta mig upp på en cykel och börja övningsköra igen?
Gör snart lika ont i själen att se så fint väder och inte kunna köra som det gör ont i magen.. :kryckor

Jag blev opererad natten till fredag efter 1 månad med smärtor och tidigare akut besök.
Hur lång tid tar det innan jag kan ta mig upp på en cykel och börja övningsköra igen?
Gör snart lika ont i själen att se så fint väder och inte kunna köra som det gör ont i magen.. :kryckor

När ärret är läkt är det bara hoppa upp på hojen :tummenupp

När ärret är läkt är det bara hoppa upp på hojen :tummenupp

då är det ju lååångt kvar :(
fick höra att jag inte får lyfta något som väger över 2 kg första veckan eller anstränga mig...
så är väll bara till å glömma körlektionen jag har bokad om 1 vecka :/

Japp när jag var 19 hade jag "magont" i 1½ dag innan jag väl nästintill grät av smärta, då åkte jag in till akuten och sedan röntga dem mig och operation ett halvt dygn senare.

Att du stått ut i en hel månad är helt obegripligt!

Ta det lugnt och sträck inte magen, bär inte tunga saker så du sliter upp såret. annars är det lugnt. Realtivt snabbt är man på G igen

Är inte titthålsoperation standard?
Du menar att de fortfarande skär upp ett stort hål istället för att trycka in ett par-tre verktyg på pinne? :confused:

Är inte titthålsoperation standard?
Du menar att de fortfarande skär upp ett stort hål istället för att trycka in ett par-tre verktyg på pinne? :confused:

Är man dum i huvudet och väntar (läs som mig :D ) så blir det ingen titthålsoperation, utan ett snitt över halva magen.

Morsan är sjuksköterska så hon vägra tro det var något fel förrän jag ramla av sängen i frossa, då åkte vi in dagen efter.

Japp när jag var 19 hade jag "magont" i 1½ dag innan jag väl nästintill grät av smärta, då åkte jag in till akuten och sedan röntga dem mig och operation ett halvt dygn senare.

Att du stått ut i en hel månad är helt obegripligt!

Ta det lugnt och sträck inte magen, bär inte tunga saker så du sliter upp såret. annars är det lugnt. Realtivt snabbt är man på G igen

Var inne för en månad sedan, åkte in akut klockan 4 på natten, kunde knappt stå upp själv när vi kom till sjukhuset den gången..
dem röntgade men kunde inte se blindtarmen på några bilder, vilket man oftast gör om den är inflammerad så dem avvaktade iom att jag hade inflammerade körtlar i magen vilket skulle förklara varför jag hade så ont.. låg hemma 1 vecka, sen åkte jag till vårdcentralen för att bli sjukskriven.
Då fick jag penicillin för att han sa att min blindtarm va inflammerad.. men inte blev jag sjukskriven!??! det blev faktiskt lite bättre under den kuren, men kom tillbaka jätte starkt när jag slutade så då åkte jag in till akuten igen, och OJ va fort det gick.
kom in klockan 11 och blev inlagd och undersökt samt att dem tog massa prover å så, skikt röntgad klockan klockan 1, bildsvar vid vid 2 och låg på operationsbordet vid 4 typ...

mitt ärr är nog runt 1dm, men då öppnade han en aning mer än vad dem brukar också.

Du skall vara glad att det bara blev en liten operation, min blindtarm sprack i julas. Det blev 3 veckor på sjukhus och nästan 3 månaders sjukskrivning:gnissla

Du skall vara glad att det bara blev en liten operation, min blindtarm sprack i julas. Det blev 3 veckor på sjukhus och nästan 3 månaders sjukskrivning:gnissla

wow, hemskt.. det är typ rätt farligt?
började själv oroa mig lite för nått sånt.. man har ju hört folk som pratat om det.

Ja, alla ska vara glada att inte blindtarmen hinner spricka. Min bror hade ont i ett dygn för drygt 2 månader sedan, åkte in och akutopererades på S:t Görans. Han blindtarm hade bokstavligen exploderat! Han låg inne i nästan två veckor och hade en infektionsgrad på nästan 370 (Lunginflammation har cirka 100). Hade han väntat med att åka in i ytterligare 6h så hade han inte varit vid liv, sade de...
Han fick titthålsoperation trots akut operation.
2 v efter utskrivningen så varr han på gymmet och klappade vikterna lite snällt. Nu 2 månader efter operationen mår han finemang.

Ta magont som håller i sig i en hel dag på stort allvar är mitt råd! Att börja träna eller köra hoj inom ett par veckor, om de har skurit i magmuskeln, avrådes. Ring din läkare och fråga när det är ok. Att vara för ivrig kan leda till att du är borta från hojåkandet ännu längre. Var klok så får du en lång härlig säsong framför dig med början om ett par veckor.

OOoops, lite moralkärring är jag visst idag...:D

Råkade ut för samma sak för cirkus 7-8 år sen.

Men sjukskrivning var det inte tal om i de mängder du fick...:mad:

Opererades i Januari 2007 för brusten blindtarm 1,5 veckor senare (låg fortfarande inne) så opererades jag för tarmvred (låg inne i en månad totalt) ... :mad:

hösten 2008 fick jag fruktansvärt ont i magen och åkte in för tarmvred igen, denna gången löstes det kontrastvätska (låg inne 3 dagar) ... en vecka senare så kände jag samma smärtor, tarmvred igen vilket ledde till operation (låg inne 1 vecka) :mad:

Har ett vågrätt ärr på 15 cm och ett lodrätt på 12 cm :näsblod

Detta var min blindtarmshistoria som jag verkligen hoppas har tagit slut :mad:

Torskade den för snart 4 år sedan. Den lilla flik som blindtarmen på hade gått och blivit lika tjock som tarmen bihanget sitter på. Och börjat spricka. Blindtarm och 10 cm "vanlig" tarm plockades bort. 2 veckor senare knatade jag på kinesiska muren i 35 graders stekande sol. 12 cm långt och 1cm brett imponerande ärr är det som är kvar. Var bland det värsta läkaren hade sett sa han. Låg inne onsdag till måndag.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna