Blick på CBR600RR '05

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
MCN’s Michael Neeves and Marc Potter are at Estoril, Portugal, today (Nov 29) for the world’s first test of the 2005 CBR600RR.
The new bike has close to 150 changes including the introduction of upside-down forks, radial brakes, new bodywork and 6kg less weight.
Our full first test report is in MCN out on Wednesday this week.
Neeves first impressions are that the CBR600RR was good enough as it stood - with the tweaks for 2005 it's lighter, more responsive, sharper - and going to be even harder to beat.
It's as brilliant as ever and even more fun. The finish is superb and the handling perfect.
Perhaps only the new ZX-6R with its slipper clutch, wavy brake discs and big-bore engine has a realistic chance of offering serious competition.
Neeves will be learning more about the bike througout today as he rides lap after lap of the Estoril circuit. Read his full verdict in Wednesday's MCN (Dec 1)


http://www.motorcyclenews.com/nav?p...urceId=1553892&articleCategory=NEWS_NEW-BIKES

2083333.jpeg
 
Undra om de har problem med markfrigång? Tänker på det fett stora hålet i underkåpan. Oftare än sällan är det ju faktiskt täckt hela vägen, eller har jag sett för många racekåpor nu?
 
KalleNorton skrev:
Skulle tro det... Du borde ju veta, det är ju så på R1 -04
att det är hål vet jag men storleken på hålet tänkte jag. Ser lite finurligt ut på bilden...

Förövrigt vad ÄR det som sticker ut? Motorblocksdel eller del av en sorts Exup-function?
 
Swedie skrev:
Perhaps only the new ZX-6R with its slipper clutch, wavy brake discs and big-bore engine has a realistic chance of offering serious competition.
Det där är ju bara löjligt. Vari ligger relevansen att jämföra en 600cc med en 636cc? Då kan man ju tillverka en 700cc och kalla den för 600cc, och slå sig för bröstet när man "slagit" konkurrenterna i tester.
 
valmers skrev:
Det där är ju bara löjligt. Vari ligger relevansen att jämföra en 600cc med en 636cc? Då kan man ju tillverka en 700cc och kalla den för 600cc, och slå sig för bröstet när man "slagit" konkurrenterna i tester.

Precis samma relevans som det var att testa Fireblade, ZX9, R1 och GSXR1000 i samma klass. Hojarna kostar lika mycket, ligger i samma försäkringsklass, väger samma osv osv.
 
Swedie skrev:
Förövrigt vad ÄR det som sticker ut? Motorblocksdel eller del av en sorts Exup-function?

Det är nog bara del av avgasröret. Så är det i alla fall på min -03:a, där avgasröret bränner hål på kåpan stup i kvarten så jag får laga med en jeeela massa silvertejp hela tiden.
 
Får man köra med 636:an i STCC, SM och SO (det är väl de klasser som kör 600:a)?
Känns isf lite fuskigt!
 
what the fuck, jag har då aldrig sett några värme skador på kåpan där under, får kolla in det nästa gång.
Eller du kanske inte menar på en standard hoj ?

I övrigt så är 05´an grymt fin, men den där färgkombinationen tänder jag inte på.

/N

ZoulFly skrev:
Det är nog bara del av avgasröret. Så är det i alla fall på min -03:a, där avgasröret bränner hål på kåpan stup i kvarten så jag får laga med en jeeela massa silvertejp hela tiden.
 
isse skrev:
what the fuck, jag har då aldrig sett några värme skador på kåpan där under, får kolla in det nästa gång.
Eller du kanske inte menar på en standard hoj ?

I övrigt så är 05´an grymt fin, men den där färgkombinationen tänder jag inte på.

/N
nej, han menar med all säkerhet racekåporna som måste vara hela under
 
Don Quixote skrev:
Precis samma relevans som det var att testa Fireblade, ZX9, R1 och GSXR1000 i samma klass. Hojarna kostar lika mycket, ligger i samma försäkringsklass, väger samma osv osv.
Eller också är det kanske så att Kawsaki har svårt att konkurrera med 600cc.
 
valmers skrev:
Eller också är det kanske så att Kawsaki har svårt att konkurrera med 600cc.

Öh... Tja... Ta o läs lite tester av 2004ans ZX6RR (599) och bilda dig en uppfattning om så är fallet.
 
Don Quixote skrev:
Öh... Tja... Ta o läs lite tester av 2004ans ZX6RR (599) och bilda dig en uppfattning om så är fallet.

Tänk vad mycket badwill det har skapat Kawasaki, att folk alltid undrar om dom 'fuskar' när dom egentligen kör med sin 6RR-hoj i tävlingar. Undrar vad denna badwill kostar Kawasaki egentligen.

Men nu handlade den här tråden om Hondan... och mycket vacker var den att se på. Mums!

Edit: Tack swedie för infon o bilden! Mer sånt!
 
Last edited:
isse skrev:
what the fuck, jag har då aldrig sett några värme skador på kåpan där under, får kolla in det nästa gång.
Eller du kanske inte menar på en standard hoj ?

I övrigt så är 05´an grymt fin, men den där färgkombinationen tänder jag inte på.

/N

Som nån tidigare sa, så gäller det racekåpor, ja, som är hela undertill...förutom mina då :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top