Bli säljare?

En duktig säljare är intresserad av och kunnig om det han säljer.
Tillhandager information om varan och låter köparen avgöra.
Allt annat är tattarfasoner och hallickeri.

En duktig säljare är intresserad av och kunnig om det han säljer.
Tillhandager information om varan och låter köparen avgöra.
Allt annat är tattarfasoner och hallickeri.

Nää, en duktig säljare är intresserad och kunnig om det han säljer och hjälper kunden inse att just detta köpet är det rätta. Efteråt känner kunden bara positiva känslor när en duktig säljare lyckats med detta.

/ Jens - Säljare.

INtressant att så många säljare uttalar sig om förträffliga egenskaper hos deras yrkesgrupp men att inga inköpare gett sig till känna. ;)
För övrigt vet jag var Jonte jobbar och därför fattar jag att det här är en bluff som han vill vittja till eftermiddagsfikat. Bra jobbat Jonte! :)

Har jobbat som säljare i 6 år, nu sitter jag på andra sidan istället, jag tycker båda har sin charm...

Jag är säljare själv, arbetar med elektronik. Övertalar kunder att dom verkligen "behöver" den senaste LED-teven samt nytt ljud. Inom elektronik är det därtill inte enbart ljud & bild, data samt foto utan vikt ligger även på försäkringar och abb!

Min åsikt är att alla kan sälja om man verkligen vill, dock är vissa mer eller mindre lämpade. Att ha honung i käften är inte det viktigaste som många tror utan att det man verkligen spottar ur sig är vettigt. Behovsanalys på 30 sek och sen kör man på!!
Du är inte säljare, du är nasare.

Jag skulle rekommendera en rättstavningskurs, om nu "anseendet" är viktigt för din del. Det är inte särdeles "premium" att lyckas med tre stavfel fördelade på blott två meningar.
Då är jag inte ensam om att tycka så. Skönt.
Det verkar vara en del som jobbar på "provition" men jag undrar om dom får rätt lön...

Last edited:
Finns en ky utbildning i Gbg som inriktar sig till de som vill sälja bilar, har en väninna som fått kontakter med ett riktigt trevligt företag på sin praktik där. Iofs så ställer jag mig i ledet med de andra. Säljare kräver envishet, erfarenhet och misslyckande. Lära sig av tidigare misstag och fortsätta köra på till det sitter. De flesta kan lära sig det, men vissa blir markant bättre än andra på det. Gå in för ett företag som har utalat bra internutbildning, o bry dig inte så mkt om lönen i början. Det kommer med tiden.

Satan vad ni gick igång. Ligger jag i sängen på ett hotellrum med datorn i knät orkar jag sällan kolla stavningen. Må så vara att jag inte kan stava, men jag har en snabb jabb och bra cross och helt fantastiskt hårda rund sparkar. Plus att jag legat med fler tjejer än ni, och min mamma är starkare än din pappa.

Det roliga med den här sidan är att alla lider av hybris. Det är helt sjukt hur ett gäng sotaren eller vilket larvigt mellanchef jobb ni nu än har kan vara så dryga. Tack för alla tips om hur man säljer, det visste jag redan.

Frågan kvarstår dock. Var köper man ett betyg som anses fint nog, en månads utbildning kan väl ingå? Gärna i London, eller NY.

@jonte:

Sablar! En snabb jabb är precis vad jag saknar! Men säg, varför frågar du ett gäng sotare :rolleyes: hur man ska bli säljare?

Satan vad ni gick igång. Ligger jag i sängen på ett hotellrum med datorn i knät orkar jag sällan kolla stavningen. Må så vara att jag inte kan stava, men jag har en snabb jabb och bra cross och helt fantastiskt hårda rund sparkar. Plus att jag legat med fler tjejer än ni, och min mamma är starkare än din pappa.

Det roliga med den här sidan är att alla lider av hybris. Det är helt sjukt hur ett gäng sotaren eller vilket larvigt mellanchef jobb ni nu än har kan vara så dryga. Tack för alla tips om hur man säljer, det visste jag redan.

Frågan kvarstår dock. Var köper man ett betyg som anses fint nog, en månads utbildning kan väl ingå? Gärna i London, eller NY.

Först stavar du fel, sen syftar du fel. Quotar "hybris" från wikipedia
"Överdriven självuppskattning eller fel uppfattning om individens plats i världsordningen, storhetsvansinne."

Varför inte bara förstå att det krävs hårt arbete för att uppnå det du vill... i mina ögon verkar du bara lat och det vinner du inga diplom på.

Jag ska absolut inte stå i butik. Jag vill sälja dyra saker. Bilar, båtar eller lösningar b2b. Jag har det i mig och vill jobba på provition. Det jag undrar är vilken kort flaschig utbilning som kostar pengar ska jag ha för att hamna på en premiumbilaffär? Eller jobba som länk mellan produktion och kund, vad det nu heter.

Hur jag säljer osv. tror jag löser sig.

Vilka utbildningar är det som gäller? Korta, dyra och varför inte i NY?

Själva utbildningen är sekundär, det är anseendet hos utbildaren jag är villig att betala bra för.

Det enda du behöver är att se filmen SUCKERS....:tummenupp

Inom B2B anser jag att man har stor fördel av att ha varit på båda sidor, inom båda yrkesgrupperna.

Jag som strategisk inköpare skulle nyligen leta efter en ny produkt. Under en dag körde jag 7st möten med nya leverantörer som alla utom en kommer offerera.
Dessa möten behöver jag knappast kämpa för att få till. 1 samtal till vardera en vecka innan räckte.

Hur lätt får man till det som säljare ?

Jag har full förståelse för hur mycket nya leverantörer får kämpa för att komma till möte på deras initiativ. Sådana möten antar jag själv nästan aldrig. Det är ju i dom lägena förberedelserna som är viktigt. Visa att ni vet vad ni snackar om och läs på om kunden innan ni ringer. Vet ni vad som är aktuellt för firman, även om det är irrelevant för själva affären ni vill sälja, så reagerar iallafall jag positivt.

Jag höjer också ribban för de som kommer in med splitterny audi, kostym och märkes klockor. Det är de som underskattas vid första beaktandet som efterhand oftast imponerar. Tråkigt men sant.

Inom B2B anser jag att man har stor fördel av att ha varit på båda sidor, inom båda yrkesgrupperna.

Jag som strategisk inköpare skulle nyligen leta efter en ny produkt. Under en dag körde jag 7st möten med nya leverantörer som alla utom en kommer offerera.
Dessa möten behöver jag knappast kämpa för att få till. 1 samtal till vardera en vecka innan räckte.

Hur lätt får man till det som säljare ?

Jag har full förståelse för hur mycket nya leverantörer får kämpa för att komma till möte på deras initiativ. Sådana möten antar jag själv nästan aldrig. Det är ju i dom lägena förberedelserna som är viktigt. Visa att ni vet vad ni snackar om och läs på om kunden innan ni ringer. Vet ni vad som är aktuellt för firman, även om det är irrelevant för själva affären ni vill sälja, så reagerar iallafall jag positivt.

Jag höjer också ribban för de som kommer in med splitterny audi, kostym och märkes klockor. Det är de som underskattas vid första beaktandet som efterhand oftast imponerar. Tråkigt men sant.

Jag brukar ha 2-5 besök per dag -varje vecka, så att ha 7 på en dag känns lite slött :D

Skall man höja ribban för någon pga deras bil så kan man ju betänka att 7,5 basbelopp är riktvärdet för bilinköp dvs oavsett om han kör Volvo eller Audi så är det samma pengar.

Den bästa bilen ur ekonomisk synpunkt (restvärde osv) är BMW 520D.

:)

Jobbar ju själv som säljare och inköpare. Inköp kan jag säga att det är inte min bästa sida. Sälja och tillgodo se kundens önskemål är nog snarare min melodi.

Det viktigaste enligt mej, (för utom produkten dvs) är att vara punktlig. Säger man klockan 9 så är man där några min innan(beroende på storlek på företaget man besöker) så man garanterat är där 9 prick. Bemödar man sig inte ens att passa tiden, så anstränger man sig inte särskillt mycket senare heller.
Sen skiljer sig sälj snack väldigt beroende på produkt. Tele abb Vs Dialysapparat så är det stor skillnad i snacket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT