Bli säljare?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle vilja testa sälja grejer som yrke alltså. Antingen bilar eftersom jag tror det är sjukt enkelt men det är nog inget man orkar hålla på med särskilt länge. Vad ska man sälja som inte betyder att man måste vara så jävla rövslickande och kanske mer till ett fåtal kunder. Jag orkar inte utbilda mig någon längre tid men har pengar att lägga in pengar i någon flaschig utbildning. Vad ska jag sälja och vilken utbildning ska jag välja/köpa?

plastpåsar vill alla ha, då kommer du bli stor på markande

Tror det är svårt att utbilda sig till säljare, antingen har du det i dig eller oxå inte. Ska du jobba på provision så måste du ha grym självdisiplin och verkligen se till att köra på hela tiden och inte "slappa" bort tiden. :tummenupp:tummenupp

Oavsett vad du säljer så är det viktigaste att bli "vän" med kunden och sen skadar det ju inte med lite kunskap om produkten, det har ju tyvärr inte många bilsäljare fattat. Jag har kunnat mer än alla bilsäljare jag mött och jag har inget jättestort bilintresse längre...

Last edited:
Antingen säljer man billiga saker till månag (telefoniabonnemang, dammsugare eller annat skräp) eller så säljer man dyra saker till få, oftast B2B. Det senare alternativet ställer oftast krav på viss utbildning.

Jag har jobb till dig om du vill :P

Jag är säljare själv, arbetar med elektronik. Övertalar kunder att dom verkligen "behöver" den senaste LED-teven samt nytt ljud. Inom elektronik är det därtill inte enbart ljud & bild, data samt foto utan vikt ligger även på försäkringar och abb!

Min åsikt är att alla kan sälja om man verkligen vill, dock är vissa mer eller mindre lämpade. Att ha honung i käften är inte det viktigaste som många tror utan att det man verkligen spottar ur sig är vettigt. Behovsanalys på 30 sek och sen kör man på!!

Sälja handlar inte om att snacka och smöra,det handlar om att lyssna.

Hör man inte vad kunder säger och har för behov så kommer du aldrig sälja något

Sen att smöra för kunder är ju ganska mycket upp till dig själv,oftast räcker det med att vara glad,trevlig och hålla det man lovar,allt beror ju på hur man vill framstå i kundens ögon.

Oavsett hur fina utbildningar du har så är det svårt att få ett "bra" sälj-jobb utan erfarenhet och bevisat resultat.

Du skall aldrig sälja något över huvud taget!! Du skall hjälpa kunden att köpa!!
Tro mig det fungerar! Förklara fördel mot nackdel och låt kunden ta beslutet!
Lysna och ge svar! Blir dock lite annat för mig som jobbar med säkerhet, jag besiktigar gammla och nya larm och förklarar sedan brister eller svagheter i säkerhetslösningarna!
Jag har provition på allt som jag säljer och det gav mig ca:200000kr i extra lön förra året!
Har du möjlighet så gå kursen "DISC" Lär dig olika typer av människor! Denn är prisvärd!

Last edited:
En säljare för mig är en som söker upp företag och säljer saker. Lite annat tänk där än "butiksäljare" som kränger till privatpersoner.

En säljare för mig är en som söker upp företag och säljer saker. Lite annat tänk där än "butiksäljare" som kränger till privatpersoner.

Alla är väl säljare i någon form,men tillvägagångssättet skiljer ju en hel del.

Det är ju "lättare" att jobba i butik eller innesälj där kunderna själva väljer att söka upp dig.

Att jobba in en kund som utesäljare kräver mer av en,att sitta och ringa för att få ett besök kan ju vara lite segt allt som oftast,där är det ju viktigt med rätt personlighet och pitch för att lyckas,ett etablerat företagsnamn underlättar också en hel del.

Sen att sköta och underhålla större avtalskunder kräver ju mer i både tid,engagemang och arbete.

Alla är väl säljare i någon form,men tillvägagångssättet skiljer ju en hel del.

Det är ju "lättare" att jobba i butik eller innesälj där kunderna själva väljer att söka upp dig.

Att jobba in en kund som utesäljare kräver mer av en,att sitta och ringa för att få ett besök kan ju vara lite segt allt som oftast,där är det ju viktigt med rätt personlighet och pitch för att lyckas,ett etablerat företagsnamn underlättar också en hel del.

Sen att sköta och underhålla större avtalskunder kräver ju mer i både tid,engagemang och arbete.

Exakt, bra skrivet. :tummenupp

Jag ska absolut inte stå i butik. Jag vill sälja dyra saker. Bilar, båtar eller lösningar b2b. Jag har det i mig och vill jobba på provition. Det jag undrar är vilken kort flaschig utbilning som kostar pengar ska jag ha för att hamna på en premiumbilaffär? Eller jobba som länk mellan produktion och kund, vad det nu heter.

Hur jag säljer osv. tror jag löser sig.

Antingen säljer man billiga saker till månag (telefoniabonnemang, dammsugare eller annat skräp) eller så säljer man dyra saker till få, oftast B2B. Det senare alternativet ställer oftast krav på viss utbildning.

Jag har jobb till dig om du vill :P

Vilka utbildningar är det som gäller? Korta, dyra och varför inte i NY?

Själva utbildningen är sekundär, det är anseendet hos utbildaren jag är villig att betala bra för.

Last edited:

Själva utbildningen är sekundär, det är anseendet hos utbildaren jag är villig att betala bra för.

Ska man behöva så jävla flashiga utbildningar för att kränga Skoda?

Såvitt jag vet finns det inga flashiga utbildningar för att bli säljare, bara kortare kurser, från nån dag upp till någon vecka. Det är den långa vägen som gäller. Finns inga genvägar. Du börjar med telesales och blir sen bättre och bättre. Jobben kommer av sig själva till en bra säljare.

Viktigast är att du vet vad du säljer och att du brinner för det. Börja som ideell kaffekokare på helgerna i nån Mercedesaffär så kanske du har tur och hamnar i säljet vad det lider, men det finns ingenting glamoröst med yrket. Horeri är vad det är. Oavsett vad du säljer.

Finns enbart två saker jag skulle kunna tänka mig att jobba som "säljare" för, och det skulle vara Apple och Porsche, dessa två saker är mysig status, och sakerna säljer sig själva mer eller mindre :)

(nu tänker jag inte B2B då...)

Finns enbart två saker jag skulle kunna tänka mig att jobba som "säljare" för, och det skulle vara Apple och Porsche, dessa två saker är mysig status, och sakerna säljer sig själva mer eller mindre :)

(nu tänker jag inte B2B då...)

Trots mitt väldigt väldigt väldigt trånga samvete skulle jag gråta mig till sömns om jag lurade på folk sådan uppenbar skit till så skyhöga priser :näsblod

Det är lite som sms-lån. Det är ingen schysst affärsidé att blåsa folk imo.

Jag har det i mig och vill jobba på provition. Det jag undrar är vilken kort flaschig utbilning som kostar pengar ska jag ha för att hamna på en premiumbilaffär?

*cut*

Jag skulle rekommendera en rättstavningskurs, om nu "anseendet" är viktigt för din del. Det är inte särdeles "premium" att lyckas med tre stavfel fördelade på blott två meningar.

Jag skulle rekommendera en rättstavningskurs, om nu "anseendet" är viktigt för din del. Det är inte särdeles "premium" att lyckas med tre stavfel fördelade på blott två meningar.

Ja, visst är det nåt som känns lite oseriöst? Får inte ihop det riktigt.

Jag ska absolut inte stå i butik. Jag vill sälja dyra saker. Bilar, båtar eller lösningar b2b. Jag har det i mig och vill jobba på provition. Det jag undrar är vilken kort flaschig utbilning som kostar pengar ska jag ha för att hamna på en premiumbilaffär? Eller jobba som länk mellan produktion och kund, vad det nu heter.

Hur jag säljer osv. tror jag löser sig.

Först o främst så är det en butik du jobbar i om du vill sälja bilar och båtar.
Vill du sälja stora flaschiga grejer med hög provision, så får du jobba dig upp som i vilken annan branch som helst. Finns ingen utbildning som ger dig förtur till extremt välbetalda säljjobb som 1000 andra toppsäljare söker. Du får börja med ett enklare säljuppdrag och visa att du är skicklig, så kommer du automatiskt få bättre lön och bättre jobb i framtiden

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT