Bli inte skinnad om du ger dig in i HD & platt-tv-träsket

det behövs väl ingen artikel från IDG för att begripa sånt.
Men visst är det kul.
Själv kör jag med en kabel från ullared ( Gekås ) för 49:- 1,5 meter.

Kul är det också som nån skrev i kommentarerna, netonnet säljer guldpläterade optiska kablar/fiber !!!! :)
Det värsta är ju att folk går på skiten också.

korvis, kan inte du göra en sammanfattning på max två rader?

sitter och kollar lite 'hogan knows best´...

:näsblod

Kanske bara jag, men jag har fått för mig att dyrare kablar är de som är bättre när det är större avstånd mellan källa och TV alt längre kabel, dvs på korta avstånd är det skitsamma.

Men helt klart läsvärt, nu kan jag sova bättre trots att jag har noname-kablar :D

Kanske bara jag, men jag har fått för mig att dyrare kablar är de som är bättre när det är större avstånd mellan källa och TV alt längre kabel, dvs på korta avstånd är det skitsamma.

Men helt klart läsvärt, nu kan jag sova bättre trots att jag har noname-kablar :D

Har du teve?
Har du tevelicens?

:rolleyes:

Jo. Det beror dels på vad man ska överföra och dels på hur långt avståndet är.
Ska man överföra digitala signaler så är skillnaden extremt liten tills man når den längd där det blir för dålig signalkvalitet. Då får man relativt kraftiga störningar.
Jämför med att titta på digital-TV. Antingen har man bra bild eller ingen alls. För att generalisera lite.

Ska man överföra analoga signaler så är det lite kinkigare då små skillnader i signalkvalitet även ger en skilllnad i vad som kommer ut i andra änden. Men för låga signalstyrkor spelar det inte någon jätteroll i normala applikationer.
Är det frågan om exempelvis högtalarkabel så är dom billigaste inte så bra.
Jag hör skillnad på dom kablar som dom brukar försöka skicka med på elektronikkedjorna när man vill ha kabeln på köpet och en kvalitetskabel. Men då pratar vi om att byta från billigaste 0,75 kvadrats kabeln till en skaplig 2,5 eller 4 kvadrats kabel. Kostnaden är inte mer än någon hundring för ett vardagsrum. Däremot hör jag i princip ingen skillnad på 4 kvadrataren för 25 kronor metern och en kabel för 500 kr metern.

Så för HDMI eller liknande om man bara ska ha 1-2 meter kabel så funkar billigast möjliga superbt. Börjar man dra kablar som närmar sig maximalt tillåten längd för HDMI specifikationen så kanske man bör fundera på dyrare kablar.

Har du teve?
Har du tevelicens?

:rolleyes:

Nej nej, det där var frågor med viss anknytning till trådens ämne, så här ska det se ut:

Har du fiskekort?
Har du kastspö?

För att förtydliga kan ovan ställda frågor inte återanvändas i en tråd vars ämne har någon form av fiskanknytning. Då passar det bättre med kombinationer som grönt kort/golfset eller hemslöjdsföreningsmedlemskap/hyvel.

Samma junk med vanliga RCA-kablar. Skulle fixa en sån åt syrrans familj mellan TV och stärkare. Onoff och SIBA och Expert hade bara "syrefri koppar"-guldpläterade lull-lull-kablar för 250:-

Gick till Rusta som låg bredvid, 29 spänn.

Förr fanns kablar i olika prisklasser, nu märks det tydligt vart handlarna har de största mariginalerna.

Jo. Det beror dels på vad man ska överföra och dels på hur långt avståndet är.
Ska man överföra digitala signaler så är skillnaden extremt liten tills man når den längd där det blir för dålig signalkvalitet. Då får man relativt kraftiga störningar.
Jämför med att titta på digital-TV. Antingen har man bra bild eller ingen alls. För att generalisera lite.

Ska man överföra analoga signaler så är det lite kinkigare då små skillnader i signalkvalitet även ger en skilllnad i vad som kommer ut i andra änden. Men för låga signalstyrkor spelar det inte någon jätteroll i normala applikationer.
Är det frågan om exempelvis högtalarkabel så är dom billigaste inte så bra.
Jag hör skillnad på dom kablar som dom brukar försöka skicka med på elektronikkedjorna när man vill ha kabeln på köpet och en kvalitetskabel. Men då pratar vi om att byta från billigaste 0,75 kvadrats kabeln till en skaplig 2,5 eller 4 kvadrats kabel. Kostnaden är inte mer än någon hundring för ett vardagsrum. Däremot hör jag i princip ingen skillnad på 4 kvadrataren för 25 kronor metern och en kabel för 500 kr metern.

Så för HDMI eller liknande om man bara ska ha 1-2 meter kabel så funkar billigast möjliga superbt. Börjar man dra kablar som närmar sig maximalt tillåten längd för HDMI specifikationen så kanske man bör fundera på dyrare kablar.
Jo precis. Så länge jag inte har tänkt mig en lång kabel eller högtalarkablar så tänker jag köra på de billigaste jag hittar.

Samma junk med vanliga RCA-kablar. Skulle fixa en sån åt syrrans familj mellan TV och stärkare. Onoff och SIBA och Expert hade bara "syrefri koppar"-guldpläterade lull-lull-kablar för 250:-

Gick till Rusta som låg bredvid, 29 spänn.

Förr fanns kablar i olika prisklasser, nu märks det tydligt vart handlarna har de största mariginalerna.
Helt absurda priser och att de har mage att titta en kund i ansiktet och påstå att HDMI-kabeln för 600:- är betydligt bättre än nonamekabeln när det bara gäller korta avstånd.

Vad menar vi med korta/långa avstånd i meter?

Fast när det började säljas grova superhögtalarkablar så gjordes samma test med dom, och även då fick experterna som levererade kablar krypa till korset och erkänna att dom faktiskt inte hörde någon skillnad på referensanläggningen. (alla kablar samma grovlek, olika prisklasser)

Inte ens när dom spelade "normalvolym" på gammal tvåledad telefonkabel (0,6 kvadrat?) så hörde dom någon skillnad, först när man krämade på ordentligt upplevde dom basen lite tunnare.
Referensgruppen med vanligt folk hörde inte skillnaden då heller.

Själv har jag en hyffsat billig 10meters kabel (800kr) men då jag ändå bara kör tv-serier och film från datorn i duglig kvalitet så spelar det ingen roll. Upplever inte bilden som dålig iaf. Vill man köra blu-ray får man väl flytta datorn närmare och skaffa en kortis kabel (billigare) av lite bättre kvalitet för att kunna njuta av kvalitén.

Fast när det började säljas grova superhögtalarkablar så gjordes samma test med dom, och även då fick experterna som levererade kablar krypa till korset och erkänna att dom faktiskt inte hörde någon skillnad på referensanläggningen. (alla kablar samma grovlek, olika prisklasser)

Inte ens när dom spelade "normalvolym" på gammal tvåledad telefonkabel (0,6 kvadrat?) så hörde dom någon skillnad, först när man krämade på ordentligt upplevde dom basen lite tunnare.

Det där är komiskt.

Just nu kör jag på vanlig sladd för lampor från Ica (tror det kostade 80:- för 50m) till högtalarna och får ofta kommentarer om att det låter bra. Även av självutnämnda experter som kör med svindyr kabel själv :hihi

Visserligen har jag offrat mig på att iaf tvinna ihop båda ledarna, så det blir tyvärr två sladdar till varje högtalare (spelar stor roll på 2m kabel:rolleyes:). Vettefan om det gör någon skillnad dock...

Ja det är ju på tillbehören marginalerna finns som sagt. Jag köpte ett 499-kronors kamerastativ för nåt år sen när en kompis jobbade på Elgiganten och fick då betala 114 kr med hennes rabatt. När jag senare köpte en TV som skulle kosta 5000 kr så var rabattpriset i systemet HÖGRE än ordinarie pris...

jag jobbat med kablar dagligen och vi har HDMI kablar från ett par tior upp till ca 4000kr..
Korta avstånd spelar det nästan ingen roll vilken kabel du använder. Men vad många glömmer bort är avskärmningen. I ett störningsfritt rum spelar det ingen roll på korta ländger vilken kablen du använder men i ett normalhem med uttag och kablar överallt kan det i vissa fall ge vissa störningar när du använder en billigare kabel. Om man har köpt en lite dyrare stereo/tv/dvd tycker jag personligen att man ska köpa en lite dyrare kabel. jag pratar inte om en kabel för 1000-tals kronor men en kabel från mellansegmentet för då kan man vara säker på att man får ut maximal prestanda från sina komponeter. )obs detta är min personliga åsikt) .. Jag skulle inte kränga på ett skitdäck på min hoj men inga racingsulor heller.........

jag jobbat med kablar dagligen och vi har HDMI kablar från ett par tior upp till ca 4000kr..
Korta avstånd spelar det nästan ingen roll vilken kabel du använder. Men vad många glömmer bort är avskärmningen. I ett störningsfritt rum spelar det ingen roll på korta ländger vilken kablen du använder men i ett normalhem med uttag och kablar överallt kan det i vissa fall ge vissa störningar när du använder en billigare kabel. Om man har köpt en lite dyrare stereo/tv/dvd tycker jag personligen att man ska köpa en lite dyrare kabel. jag pratar inte om en kabel för 1000-tals kronor men en kabel från mellansegmentet för då kan man vara säker på att man får ut maximal prestanda från sina komponeter. )obs detta är min personliga åsikt) .. Jag skulle inte kränga på ett skitdäck på min hoj men inga racingsulor heller.........

Vad jag TROR är största skillnaden är egentligen kontaktstyckena, köper man en kabel för några hundringar får man bättre kontakter.
Och givetvis skärmningen, vem har inte signakablar och elkablar kors och tvärs och i nystan bakom sina apparater, det är nog värsta störmiljön man kan tänka sig faktiskt.

Jag brukar separera nät och signalkabel så gått det går, oavsett om jag hjälper någon med en svindyr anläggning eller någon med billiga skräpanläggningar, och givetvis är det viktigare ju sämre kvalitet det är på grejorna.

Korta avstånd spelar det nästan ingen roll vilken kabel du använder. Men vad många glömmer bort är avskärmningen. I ett störningsfritt rum spelar det ingen roll på korta ländger vilken kablen du använder men i ett normalhem med uttag och kablar överallt kan det i vissa fall ge vissa störningar när du använder en billigare kabel.

Det roliga är att det i det här fallet handlar om digital överföring, d v s praktiskt störningskänslighet noll.

Det roliga är att det i det här fallet handlar om digital överföring, d v s praktiskt störningskänslighet noll.

En digital informationsström förs på den galvaniska nivån över som analoga spänningsvågor. Om vågorna plockar upp föroreningar kan de digitala värdena som de representerar ändras. Om det överliggande protokollets felkorrigering inte kan hantera förändringen så får man ett bortfall. Alla som sett digital-TV med dålig antenn vet hur det kan se ut.

Men nu snackar vi inte "lyster" eller "stuns", utan hack, hopp och fuck.

När det gäller analog högtalarkabel så sitter ju det hela i hur stor förlust du får i kabeln. Oftast duger vilken gammal strömkabel som helst så länge den har rätt dimension för din anläggnings behov. Är den för tunn så får du märkbara förluster.

Själv testade jag på en anläggning att skifta mellan 4 och 0.75 kvadrats kabel och den skillnaden skulle ingen med hörseln i behåll ha missat. Båda dessa var normala strömkablar.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back