Bli inte en i statistiken

Status
Ej öppen för fler svar.
#Olsson# skrev:
Ja, och vad tillför kroppsbilder till denna bank?

En viss del skulle jag vilja påstå! Men frågan är väl om man kan visa andra, mindre skrämmande bilder, och ändå få reakationer!?

Jag skrev det tidigare och skriver det igen! Jag finner den här typen av bilder näst intill meningslösa om de inte också följs upp av en diksussion både före och efter. Just för att dra igång den egna tankeverksamheten om hur jag bäst kan undvika att hamna i situationer som kan resultera i resultat visat av bilderna! Det finns dock bilder som ger MINST lika mycket utan att visa lemlästade människor. Vår fantasi är väldigt välutvecklad hos de flesta varför det är onödigt att påvisa självklarheter!

Vilka faktorer spelar in för mina beslut?

Att få viss förståelse för detta ökar riskmedvetenheten men ger oss också verktyget att kunna analysera oss själva och förhoppningsvis fatta bättre, mer övervägda beslut. För ingen gör det bättre än vi själva, känner vår kropp och våran mentala hälsa som varierar från timme till timme!

#Olsson# skrev:
...Det största hindret är bristen på erfarenhet/kunskaper som ger förmåga att bedöma storleken av risker(riskperception). Om alla hade ett 1:1, upplevd risk med objektiv risk så skulle olyckorna rasa något helt fantastiskt oerhört mycket. För att närma sig detta 1:1 krävs kunskaper så att varje individ kan anpassa risken(objektiv) på ett korrekt sätt. ...

Erfarnheter skaffar vi hela livet! Men vi MÅSTE inte nödvändigtvis lära av enbart egna erfarenheter, även om det är de som bäst fastnar! Och bilder kan mycket väl påvisa effekten av andras erfarenheter. Men (börjar bli tjatigt nu!) inte nödvändigtvis den här typen av bilder!

Vad gäller kunskaper är det en mycket viktig faktor för våran riskmedvetenhet. Och här kommer en svårighet, nämligen att locka dem som bäst behöver kunskaper för att närma sig det förhållande som du pratar om och som jag aldrig hört förut nämligen 1:1.

Målgruppen är, vilket visas av den djupstudie som vv har gjort mellan 2000-2003, unga manliga förare av sporthojar. Dessa killar är i skriande behov av utbildning för att lära sig mer om sig själva och sin körteknik. Men HUR lockar du dem till att vilja lära?

#Olsson# skrev:
...Vi lär oss helt enkelt hantera högre hastigheter vartefter kunskaperna ökar. Så har det, och kommer alltid vara.

Vår kropp hänger tyvärr inte med i denna snabba utveckling av skyddskläder, krocksäkra bilar, mer avkörningsvänliga vägar mm. Vår kropp är fortfarande den samma enda skillnaden är att NÄR vi väl kraschar idag så blir skadorna på våra kroppar värre!

#Olsson# skrev:
...Till slut tror "massan" på det, sänker farten där man istället kan öka den, allt blir kontraproduktivt och ingen förstår varför det inte hjälper.

Där MAN kan öka farten! Vem är MAN! Du, jag, kalle 20 år på R1???

Vad är det som säger att vi alla är lika? Och att vi skall ha regler som gäller för dem som kanske är bäst lämpade, av olika orsaker, att klara sig?

Bara för att jag är 40+ och har kört mycket hoj och KANSKE klarar en högre hastighet på en väg behöver det inte vara rätt att öka gällande hastighetsgräns!

Visst jag gillar också och gasa och kör nog inte så där himla ofta enl. skyltar men nog skall vi med ålder/erfarenhet kunna hjälpas åt att ge de yngre större chanser att överleva och ändå kunna hålla på med den här hobbyn!?

Mvh!
// Niklas

MalmöBiker skrev:
Snälla ingen religion här inne, det får mig nästan att må mer illa än dessa bilder.

ehum, tror inte du riktigt vet vad du pratar om:
vänta tills du ligger där å du ber. promise!

Avarage skrev:
..att närma sig det förhållande som du pratar om och som jag aldrig hört förut nämligen 1:1.
Bara ett uttryck för när upplevd risk=objektiv risk.

Dessa killar är i skriande behov av utbildning för att lära sig mer om sig själva och sin körteknik. Men HUR lockar du dem till att vilja lära?
Vet ej. Kanske sluta "snacka skit" om det segmentet och istället se till att man sopar rent framför egen dörr? (liksom)

Där MAN kan öka farten! Vem är MAN! Du, jag, kalle 20 år på R1???

Vad är det som säger att vi alla är lika? Och att vi skall ha regler som gäller för dem som kanske är bäst lämpade, av olika orsaker, att klara sig? Bara för att jag är 40+ och har kört mycket hoj och KANSKE klarar en högre hastighet på en väg behöver det inte vara rätt att öka gällande hastighetsgräns!
Jag pratade inte hastighetsgränser, utan det allmäna "drevet" mot hög hastighet.

..men nog skall vi med ålder/erfarenhet kunna hjälpas åt att ge de yngre större chanser att överleva och ändå kunna hålla på med den här hobbyn!?
Inte ålder och inte erfarenhet. Det är bara värdefulla erfarenheter som är värdefullt. Gamla gubbar har inte mer att tillföra per automatik. :)

#Olsson# skrev:
Vet ej. Kanske sluta "snacka skit" om det segmentet och istället se till att man sopar rent framför egen dörr? (liksom)

Förstår inte vad du åsyftar/menar. Vänligen förtydliga!

#Olsson# skrev:
Inte ålder och inte erfarenhet. Det är bara värdefulla erfarenheter som är värdefullt. Gamla gubbar har inte mer att tillföra per automatik. :)

Förstår du vad jag menade?

VAD är värdefull erfarenhet? VEM avgör om den är värdefull eller ej?

#Olsson# skrev:
Gamla gubbar har inte mer att tillföra per automatik. :)

Liksom inte alla unga pojkar som kör SS är av total avsaknad av både erfarenhet eller riskmedvetenhet! Liksom inte teoretisk kunskapsförväravdne nödvändigtvis har något som helst att göra med resultatet av kurvtagning!

Men allt detta är ju självklarheter och inget som någon av oss har antytt eller ens avsett i diskussionen än så länge!

// Niklas

Last edited:
Avarage skrev:
2040648 Förstår inte vad du åsyftar/menar. Vänligen förtydliga!

Oj, vad otydlig jag var. Jag ber om ursäkt. Du frågade hur man lockar "dem". Eftersom jag inte kan ha en vettig aning om det så drog jag till med en gissning. Med "snacka skit" menade jag det allmäna "drevet" mot "DEM". "DEM" kanske tröttnar om de får höra att de är så dåliga och farliga. Med "sopa rent.." menade jag att erkänna att vi är så in i helvete dåliga själva på att göra rätt, att det är skamligt att klanka ned på "DEM". Med "vi" menar jag - ingen speciell. (Typ så, men som sagt bara en gissning som kanske är helt fel :)

Oj vad teoretiskt det blev. Jag fick mig iaf en tankeställare (jag tror alla vet vad det ordet betyder) och kör lugnare och mer eftertänksamt efter de otäcka bilderna.

Och du Rift, du har fattat vad det handlar om, sköna vägar och gott fika :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey