Blev påkörd igår!!

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Hade varit hos Honda inne i stan och var på väg till Johans Mc när jag blev påbackad?? Trodde inte man kunde bli det.

Stod vid rödljusen placerad lite till vänster så som man skall för att markera vart man skall svänga.

Hamnade då tyvärr i den döda vinkeln för framförvarande bil som stod längst fram.

Han kom plötsligt på att han skall minsan svänga höger istället och ligger alltså nu i fel fil.

Vad gör han då??

Jo han slänger i beckan och backar nästan över min ZX10a!!

Jag hinner komma ut lite mer till vänster men det slutar med att han trycker undan hojen med mig emellan som idag har en duktigt blå arm och jävligt ont i benet.

Men som tur var så klarade jag hojen med bara en liten repa på backspegeln.

Men hade jag inte slängt mig på tutan så hade han backat över min älskling då han tydligen inte hörde att jag skrapade i hans bil??

Helt bisarr upplevelse, jag blev så jäla paff att jag knappt kunde reagera.

Tja vad säger man, shit happens.

/Mikael

Fan va surt, lite panikkänsla där va? Tur det gick bra med hojen å hyffsat med dig iallafall :tummenupp . Fick du pratat vett med honom då? Klart inte lätt för bilisten heller om han inte ser dig.

Kommer ihåg när jag stod bakom en lastbil med hojen vid ett rödljus, inte en chans att jag syntes där bakom. Helt plötsligt börjar jäveln backa :va , ner med fötterna å börja sparka hojen bakåt, som tur var stanna han efter nån meter. Sen körde han iväg, jag blev så paff så jag visste inte vad jag skulle göra, körde förbi honom, då satt han i tele å snacka.

Mike the bike skrev:
Hade varit hos Honda inne i stan och var på väg till Johans Mc när jag blev påbackad?? Trodde inte man kunde bli det.

Stod vid rödljusen placerad lite till vänster så som man skall för att markera vart man skall svänga.

Hamnade då tyvärr i den döda vinkeln för framförvarande bil som stod längst fram.

Han kom plötsligt på att han skall minsan svänga höger istället och ligger alltså nu i fel fil.

Vad gör han då??

Jo han slänger i beckan och backar nästan över min ZX10a!!

Jag hinner komma ut lite mer till vänster men det slutar med att han trycker undan hojen med mig emellan som idag har en duktigt blå arm och jävligt ont i benet.

Men som tur var så klarade jag hojen med bara en liten repa på backspegeln.

Men hade jag inte slängt mig på tutan så hade han backat över min älskling då han tydligen inte hörde att jag skrapade i hans bil??

Helt bisarr upplevelse, jag blev så jäla paff att jag knappt kunde reagera.

/Mikael
Jag har forfarande inte hajat varför man ska hålla på att backa vid rödljus. nåt man ser mer och mer av(folk blir bara sämre på att köra bil) har man råkat ställa sig i fel körfält så är det bättre att vänta på att det blir grönt och slå på blinkersen åt det hållet man ska.

fogerty skrev:
Fan va surt, lite panikkänsla där va? Tur det gick bra med hojen å hyffsat med dig iallafall :tummenupp . Fick du pratat vett med honom då? Klart inte lätt för bilisten heller om han inte ser dig.

Kommer ihåg när jag stod bakom en lastbil med hojen vid ett rödljus, inte en chans att jag syntes där bakom. Helt plötsligt börjar jäveln backa :va , ner med fötterna å börja sparka hojen bakåt, som tur var stanna han efter nån meter. Sen körde han iväg, jag blev så paff så jag visste inte vad jag skulle göra, körde förbi honom, då satt han i tele å snacka.
Han kanske hade backkamera och såg dig hela tiden :tungan

Har man placerat sig fel är det så enkelt att åka 500m längre fram o vända där, istället väljer ovana mäniskor att backa 50m för att sedan byta körfällt. Allt troligen för att man inte vill köra över spärrlinjen.

fogerty skrev:

jag vet en som backa in en bil i en stolpe...(tänkte bara att det kunde lika gärna varit en unge,en hoj eller nåt annat) o så skriver du "jäveln" :3freak

Skorpan skrev:
jag vet en som backa in en bil i en stolpe...(tänkte bara att det kunde lika gärna varit en unge,en hoj eller nåt annat) o så skriver du "jäveln" :3freak

Hur och om man backar beror ju väldigt mycket på situationen. Vid ett rödljus är det ju rimligt att anta att det finns fordon bakom, och man bör då vara extra noggrann med uppsikten.

Sen är väl "döda vinkeln" det område som man inte kan se i sina speglar? Det är fullt möjligt att se en motorcyklist om man bara orkar vrida på skallen (ok, inte en lastbil då). Men självklart måste man ju acceptera att andra kan göra misstag.

Edit: Blir man som vållande part ersättningsskyldig för den typen av lindriga skador som du fick, hur bestäms i så fall beloppet. Antar att man försöker göra upp i godo i en sån här situation... Lycka till!

Last edited:
Super Blackbird skrev:
Har man placerat sig fel är det så enkelt att åka 500m längre fram o vända där, istället väljer ovana mäniskor att backa 50m för att sedan byta körfällt. Allt troligen för att man inte vill köra över spärrlinjen.

Exakt, det enda rätta att göra!!!

FÖRGÖRAREN :yoparty

chrilla skrev:
Hur och om man backar beror ju väldigt mycket på situationen...........noggrann med uppsikten.
om man inte orkar skrapa bakrutan och backar in i "nåt",hur bra uppsikt har man då tycker du? nu var det lindrigt men det kunde lika gärna varit en hoj eller ännu värre en gående!!!

Skorpan skrev:
om man inte orkar skrapa bakrutan och backar in i "nåt",hur bra uppsikt har man då tycker du? nu var det lindrigt men det kunde lika gärna varit en hoj eller ännu värre en gående!!!

:confused:

Mycket dålig uppsikt naturligtvis...
:rolleyes:

Mike the bike skrev:

Precis rätt inställning. Trafikolyckor är vanligtvis just olyckor, och sånna händer tyvärr.
Jag har backat in i en lyktstolpe, det var lite dumt.
Jag hade ungefär 200m X 100m tom yta. Bakgavellyften tog förvisso smällen utan att det syntes för mycket men en smula pinsamt var det ändå.

Victor skrev:
Precis rätt inställning. Trafikolyckor är vanligtvis just olyckor, och sånna händer tyvärr.
Jag har backat in i en lyktstolpe, det var lite dumt.
Jag hade ungefär 200m X 100m tom yta. Bakgavellyften tog förvisso smällen utan att det syntes för mycket men en smula pinsamt var det ändå.

Kasta inte sten i glashus!!! :kocko

Skorpan skrev:

Inte så stor risk att det skulle vart nåt annat faktiskt då det var på en inhägnad låst parkering på baksidan av coop Bäckebol kl 06.30 på morgonen mitt i december/januari månad å ca: 15 minusgrader. Lyktstolpen lyckades man dock träffa, stod snett bakom bilen.

Menade inte att chauffören var en jävel, försökte bara beskriva känslan att stå bakom en 4 meter hög lastbil som börjar backa :skrämd

blev på-"backad" i somras. trafiken stod still och det fanns inget utrymme att smita emellan. så jag stod vackert och väntade, då bilen framför plötsligt börjar rulla bakåt. (bara släppte bromsen) jag hade ingensans att ta vägen så jag kunde bara slänga mig på tutan, helljuset och bromsen. Men vad hjälpte det... *bonk* där står jag och håller emot typ 1,5 ton bil som vill rulla bakåt. Trafiken rör sig igen och jag kommer loss. Arg som ett bi kör jag om, stannar ett par meter längre fram och väntar på att bilen skall komma jämsides. Fräser och skäller osamanhängande om att "du just backat på mig, e du ens medveten om det?!"
varpå den lilla blondinen i förarsätet ser ut som ett frågetecken, tittar på mig, tittar på växelspaken, tittar på mig och säger: "jag har inte backat..." Jag körde därifrån...

Mike the bike: Har du kollat upp dig hos någon slags doktor? Det var ju knappast ditt fel. Surt om det skulle visa sig att nått gått sönder. Bytte ni uppgifter och sånt där?

fogerty skrev:
Menade inte att chauffören var en jävel, försökte bara beskriva känslan att stå bakom en 4 meter hög lastbil som börjar backa :skrämd
nähää,om inte han var det vem var det då? :confused: :3freak

Själv var jag med om att åka bil bakom en linjebuss här hemma i stan. Körde ifatt en buss. Efter ett tag fick bussen för sig att den skulle stanna mitt i en nerförsbacke. Jag ville inte tvärnita så jag bromsade lite försiktigt och hamnade strax bakom bussen. Men jag tänkte att det spelar ju ingen roll. Sedan ser jag hur backljusen tänds. Varpå han straxt börjar backa. Jag som då inte hade haft körkort speciellt länge <0,5 år får ju lite panik. Slänger i backen och gasar ganska friskt. Är väldigt glad att jag inte hade någon bakom mig då. För annars hade jag krockat. Efter några meter slutar bussen att backa och jag tror det är lungt. Men så börjar han backa igen. Han såg mig aldrig. Hade man haft lite mer rutin så hade man kommit ihåg att det finns något som heter tuta på bilen. Det hela gick iaf bra. Stannade aldrig bussen utan åkte vidare sen.

Nä han var mer skärrad än jag och misstag händer ju plus att jag är ganska tålig och körde dessutom "eventuellt" oförsäkrad.

Så jag sa att det var lugnt, han var också hojåkare.

Mvh Mikael

bagerah skrev:
blev på-"backad" i somras. trafiken stod still och det fanns inget utrymme att smita emellan. så jag stod vackert och väntade, då bilen framför plötsligt börjar rulla bakåt. (bara släppte bromsen) jag hade ingensans att ta vägen så jag kunde bara slänga mig på tutan, helljuset och bromsen. Men vad hjälpte det... *bonk* där står jag och håller emot typ 1,5 ton bil som vill rulla bakåt. Trafiken rör sig igen och jag kommer loss. Arg som ett bi kör jag om, stannar ett par meter längre fram och väntar på att bilen skall komma jämsides. Fräser och skäller osamanhängande om att "du just backat på mig, e du ens medveten om det?!"
varpå den lilla blondinen i förarsätet ser ut som ett frågetecken, tittar på mig, tittar på växelspaken, tittar på mig och säger: "jag har inte backat..." Jag körde därifrån...

Mike the bike: Har du kollat upp dig hos någon slags doktor? Det var ju knappast ditt fel. Surt om det skulle visa sig att nått gått sönder. Bytte ni uppgifter och sånt där?

Mike the bike skrev:
Nä han var mer skärrad än jag och misstag händer ju plus att jag är ganska tålig och körde dessutom "eventuellt" oförsäkrad.

Så jag sa att det var lugnt, han var också hojåkare.

Mvh Mikael
Är du en outlaw :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back