Blev grymt sugen på prova Aprilian...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
...så jag satte mig ner ett par timmar å drog i en 2000 dubb.

Jag använde mig av plåtskruv 16mm gånger 2,5mm.

Nu ska man bara få hem hojjen så att man kan sko om lite... :tummenupp

Bifogat

• IMG_5535 (Medium).JPG
    IMG_5535 (Medium).JPG
    52.4 KB · Visningar: 256
  • IMG_5538 (Medium).JPG
    IMG_5538 (Medium).JPG
    24.2 KB · Visningar: 81
  • IMG_5542 (Medium).JPG
    IMG_5542 (Medium).JPG
    27.6 KB · Visningar: 92
...så jag satte mig ner ett par timmar å drog i en 2000 dubb.

Jag använde mig av plåtskruv 16mm gånger 2,5mm.

Nu ska man bara få hem hojjen så att man kan sko om lite... :tummenupp

Ahh, nice så nu är du klar :tummenupp

Kanske måste komma upp och provköra igen då :D

Men fyfan, vad dum jag är. Jag har ju ett par trötta slicks som bara står i garaget och hojen bara väntar på bättre tider.

Hur lång tid tog det? :D
Förborrade du nåt eller går det att dra i skruven direkt?

Edit: Hur långt avstånd är det ungefär mellan skruvarna?

Här ska köpas skruv! :D

Last edited:
Men fyfan, vad dum jag är. Jag har ju ett par trötta slicks som bara står i garaget och hojen bara väntar på bättre tider.

Hur lång tid tog det? :D
Förborrade du nåt eller går det att dra i skruven direkt?

Det fina me dessa skruvar är ju att de borrar sig själva så det är bara sätta de i skruvdragarn och dra in dem. DESSUTOM kommer bonusen, de är vassa :D

Bakdäcket tog nog en 3 timmar minst, framdäcket tog väl en timme. Återkommer efter att jag har testat dem, då vet jag ifall det behövs mer/mindre dubb :)

Det är bra om man har några kraftigt nerslitna slicks eller gatdäck iaf om man ska köra med 16mm skruvar, tror nästa steg är 19mm men jag tyckte att det var bättre att de inte var för långa och trasade sönder däcket.

tätade du med något mellan skruvarna eller skruvade du bara?

Nejförhell, de e inge coolt. Vi ska ju använda däcken bara på isen och bara vintertid så lite vatten i däcket gör inte hela världen, behöver inte tätas när man använder slang!

Måste man leta på nåt speciellt ställe för att hitta dessa skruvar eller finns de hos lokala järnhandlarn typ?

Det är ingen fara att slangen tar skada av skruvarna? De ser ju runda å fina ut..

När ska du testa? :)

Frågar igen, hur längt avstånd är det ungefär mellan bultarna? Det ser ju fint ut så jag vill veta på ett ungefär innan jag börjar och sedan inser att jag borde satt de tätare/glesare...

Måste man leta på nåt speciellt ställe för att hitta dessa skruvar eller finns de hos lokala järnhandlarn typ?

Det är ingen fara att slangen tar skada av skruvarna? De ser ju runda å fina ut..

När ska du testa? :)

Frågar igen, hur längt avstånd är det ungefär mellan bultarna? Det ser ju fint ut så jag vill veta på ett ungefär innan jag börjar och sedan inser att jag borde satt de tätare/glesare...

Jag tror inte att det är nån fara att slangen tar skada av dem, man kan inte "skava sig" på dem iaf.

Jag har köpt dem via Laitis, en järnhandel. Just 16mm fanns inte hemma så jag var tvungen beställa efter dem. I små lådor är de ganska dyra, jag köpte 8000st istället, 800kr kostar det. Räcker till många däck ;)

Förhoppningsvis hämtar jag aprilian innan helgen! I värsta fall kanske jag byter till motardhjulen på hondan.

Bak satte jag dem med ca 8mm mellanrum mellan skruvskallarna (räknar du på spetsarna blir det 15mm typ). Fram satte jag dem med 15-20mm mellanrum. Jag vet inte än vad som e bäst, men det lär vi ju märka när jag testar dem i helgen.

Verkar sitta sjukt bra iaf, provat banka på dem och bryta i dem och de rör sig inte :)

Ska bli kul att höra hur det funkar med greppet bak. Ser snuskigt tätt ut mellen dubben. Träffade en kille förra året som gjort liknande terapijobb fast till sin plastraket och det var inget grepp värt mödan. De satt också på rad men hiskeligt mycke tätare vilket gav lite dubbtryck plus att de spårade upp för varandra när det skulle gasas på rakt fram=inget grepp.

Hoppas det funkar kanon Olle iannat fall är det ju bara att dra ur lite här och där:tummenupp Dä finns int fö myck å jör av tin fö dig annars va;)

Last edited:
Olle, vi åker ju snart. Hur orkar du? :D Beundransvärt.

Vad väger ett däck?

Jag tror inte att det är nån fara att slangen tar skada av dem, man kan inte "skava sig" på dem iaf.

Kör du mkt kommer det gnaga hål på slangen. Däck, slang och skruv rör sig en del ändå och med 1,5kg tryck kommer slangen ligga inkletad i varenda skruvskalle. En extra uppklippt slang som skydd rekomenderas av socialstyrelsen :)

Olle, vi åker ju snart. Hur orkar du? :D Beundransvärt.

Vad väger ett däck?

Haha man måste ju få köra lite :D Det sjuka är att jag har så sjuuukt mycke att göra just nu också. Men har man hojåkandet i hjärtat så löser det mesta sig :)

Jag skulle tippa på att de väger mellan 2 och 3 kg mer än vanliga däck per däck. Kan kanske väga dem sen.

Kör du mkt kommer det gnaga hål på slangen. Däck, slang och skruv rör sig en del ändå och med 1,5kg tryck kommer slangen ligga inkletad i varenda skruvskalle. En extra uppklippt slang som skydd rekomenderas av socialstyrelsen :)

Jag har en extra slang som jag kan lägga in, så jag gissar att rekomenderar socialstyrelsen det så får man väl ta å göra det då ;) :tummenupp

Jag blev så himla inspirerad att jag var tvungen att ful(l)dubba mina däck på enduron också. Skruvade i två stora nävar med ventilationsskruv, som jag "råkade" få med mig hem från jobbet idag. Tog ca 50 min.

Greppet var väl sådär. Att köra på packad snö/is var som att köra i blöt lera ungefär.

Men på körningen på söndag så lär jag ju ha bättre fäste än om jag inte hade gjort mig detta omak.

Bifogat

• 20070223.jpg
    20070223.jpg
    127.6 KB · Visningar: 114
Har bara mob bild... men de håller:D
Greppet är sjukt bra, tiden.... nån timme.

Kostnaden är inget (biltema) sätter i 2 st träklossar, för att få plats att jobba (spänner ut däcket) osv...

Sen la jag lite lim, i med brandslang.... full fart:yoparty

Bifogat

• ABCD0007.JPG
    ABCD0007.JPG
    56.9 KB · Visningar: 112
Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...