blev av med körkortet, 1 månad kvar på prövotiden, vad händer?

inget medlidande? och du brukar köra 30 på 30-vägarna? hade det varit 290 på en 90-väg så hade du kunnat säga att du inte känner medlidande... med 52 på en 30-väg, det kör ju förfan tillochmed min gammelmorfar!:gnissla

Är du dum i hela huvudet?
Varför tror du det sitter 30 skyltar där för?
52 på en 30-väg är inte liten skillnad.
Och är det så himla svårt att hålla 30 på en liten 30 sträcka och sen brassa hur fan man vill senare när risken att döda småbarn är mindre?

Varken du eller din gammelmorfar skall ha ett körkort.
Och nej, jag känner inget medlidande för TS.

Själv tycker jag att det gått inflation i 30-skyltar. Det sitter ju inte bara där det behövs, som utanför skolor, utan även i villaområden där dom sitter bara för att villaägarna gnällt till kommunen att dom blir störda av trafiken. Förresten är det 30 i hela centrum här, och det är bara för att fotgängarna ska ha en chans att överleva när dom springer som yra höns kors och tvärs över gatan.
Själv har jag totalt tappat respekten för alla 30-sträckor som inte är klart motiverade, som vid dagis, skolor och dylikt.
Och ska det behövas sänkas till 30 bara för att ungarna ska kunna leka på gatorna, som jag vet att dom gjorde på ett ställe, då är det nåt som gått snett ordentligt hos föräldrarna.

Så i min värld är det skillnad på 30 och 30, vissa respekterar man, andra skiter åtminstone jag i. Det kan vi tacka våra styrande för, som knappt lämnat skrivborden, men ändå sitter och vet vad som är bäst ute i trafiken.

Och är det så himla svårt att hålla 30 på en liten 30 sträcka och sen brassa hur fan man vill senare när risken att döda småbarn är mindre?

Äh, sånt där är ju för bilar vettu... en rå motard får ju stopp på en femkrona i 50km/h!

Dessutom är ju hojen smal som en petflaska, du kan ju köra slalom mellan barnen jämfört med en bil som tar upp flera hojars plats :)

Last edited:
Så i min värld är det skillnad på 30 och 30, vissa respekterar man, andra skiter åtminstone jag i. Det kan vi tacka våra styrande för, som knappt lämnat skrivborden, men ändå sitter och vet vad som är bäst ute i trafiken.

Exakt, jag brukar kalla sådant för "sosseri", dvs hjärndöd sossepolitik, som tyvärr tillåtits härja i 70 år och lite därtill.

Ja, jag håller faktiskt 30 där det är skyltat med 30! Somsagt, finns ju en anledning till varför. Skulle man av någon anledning köra på någon i den hastigheten så finns det stor chans att inte vålla alltför stora skador på individen. Men kör man 50 så höjs den risken avsevärt! Alla 30 sträckor finns i samband med dagis/skola mm, är ju ganska vanligt att barn springer ut i vägen i dessa områden.
Om ni/du och din morfar vill ha en påkörning på ert samvete så är det upp till er.
Jag hoppas att farbrorpolisen tar er så att ni får dryga böter och blir av med kortet! Då kanske ni tänker till nästa gång.

inget medlidande? och du brukar köra 30 på 30-vägarna? hade det varit 290 på en 90-väg så hade du kunnat säga att du inte känner medlidande... med 52 på en 30-väg, det kör ju förfan tillochmed min gammelmorfar!:gnissla

Ja, jag håller faktiskt 30 där det är skyltat med 30!

Det gjorde jag med förut, men nu är det så mycket omotiverade 30-områden i den här stan att det helt enkelt inte fungerar längre. Snart ska vi väl ha en gubbe med röd flagga som går framför bilen...

Det gjorde jag med förut, men nu är det så mycket omotiverade 30-områden i den här stan att det helt enkelt inte fungerar längre. Snart ska vi väl ha en gubbe med röd flagga som går framför bilen...

Nej,inte ge dom några ideér,så har det varit på sina ställen en gång i bilens barndom och dom kan ju få för sig att det funkade ju då så varför inte testa igen!

TS,skriv och försök få förkortad spärrtid,kan ju ta upp att du behöver kortet i jobbet och det är ett stort straff bara att få ta om det exempelvis.
Så fort spärrtiden är över är det bara att ta om det,boka tid i förväg om det är möjligt(vet ej men tycker det borde gå)och skriv och kör upp.

Henrik

:fakta
det var då årets sanning.....

Lite kuriosa:

Att köra 52km/h (eller lite drygt) på en 30-väg innebär att du överträder hastighetsgränsen med ca 75%.

Att köra 150km/h på en 110-väg innebär i sammanhanget (endast) en hastighetsöverträdelse med ca 35%.

Rent procentuellt sett så är brottet mycket mera allvarligt på 30-vägen, samt att man får ta i beaktning småväg vid skola eller dagis vs. motorväg, vilket gör det hela ännu mera allvarligt. Tror inte det finns några som helst förmildrande omständigheter om så är fallet.

Råkar det vara en 30-väg genom Byhåla #2 ute på vischan så är det kanske en förmildrande omständighet, men inte något annat fall.

Skyltarna sitter där av en anledning och är ofta märkta med 07-18 för att det vistas mycket folk där. Vill du brassa satan när det är lugnt på motorvägen och Farbror Blå tar dig så tror jag du nästan kan prata bort böter eller eventuellt tappa körkort. Dock brukar poliser vara benhårda med prövotider, eftersom du formellt inte är ägaren utav det ännu.

Last edited:
Till Flipboat och alla som försöker få :tuttar genom att "hålla med".

Ni har väl ingen aning om hur det ser ut där ts kört? Står inte att det var utanför en skola där barn väntar på att bli överkörda. Där jag bor finns det 30sträckor som skulle ha 70 i andra delar av landet. Skulle vilja se er köra 30 genom hela Lill-Jansskogen en tisdagsnatt.

Moralkärringar!

Surt som fan att bli av med kortet och så länge man inte kört som en idiot så är det inte rätt åt en.

Edit: Att skyltarna sitter där av en anledning är långt ifrån korrekt. VV är lika smarta som andra myndigheter och kan sätta upp begränsningar jävligt puckat!

Till Flipboat och alla som försöker få :tuttar genom att "hålla med".

Ni har väl ingen aning om hur det ser ut där ts kört? Står inte att det var utanför en skola där barn väntar på att bli överkörda. Där jag bor finns det 30sträckor som skulle ha 70 i andra delar av landet. Skulle vilja se er köra 30 genom hela Lill-Jansskogen en tisdagsnatt.

Moralkärringar!

Surt som fan att bli av med kortet och så länge man inte kört som en idiot så är det inte rätt åt en.

Edit: Att skyltarna sitter där av en anledning är långt ifrån korrekt. VV är lika smarta som andra myndigheter och kan sätta upp begränsningar jävligt puckat!

Och då är du självklart inte någon som försöker få :tuttar genom att inte hålla med?

Sanningen svider.

Kan inte bara trådskaparen skriva ut vilket datum han tog sitt FÖRSTA körkort. BIl/LÄTT MC/MC !!!

Själv tycker jag att det gått inflation i 30-skyltar. Det sitter ju inte bara där det behövs, som utanför skolor, utan även i villaområden där dom sitter bara för att villaägarna gnällt till kommunen att dom blir störda av trafiken. Förresten är det 30 i hela centrum här, och det är bara för att fotgängarna ska ha en chans att överleva när dom springer som yra höns kors och tvärs över gatan.
Själv har jag totalt tappat respekten för alla 30-sträckor som inte är klart motiverade, som vid dagis, skolor och dylikt.
Och ska det behövas sänkas till 30 bara för att ungarna ska kunna leka på gatorna, som jag vet att dom gjorde på ett ställe, då är det nåt som gått snett ordentligt hos föräldrarna.

Just det, 30skyltar i villaområden är ju verkligen för att villaägarna har tröttnat på trafiken... viiiiiissst.... vi säger så.
Eller kan det vara för att barn springer mellan sitt eget och kompisars hus och barn har verkligen inget trafikvett, springer de med en boll och tappar den så springer de efter den, de tänker inte på att det är en väg de springer på.

Tänk att det skall vara så jävla svårt att hålla 30 på de områden där det är det!

Till dig som bor vi lilljansskogen... det är 30 där dels för att det korsar en massa ridvägar men också för att man vill dirigera trafiken till valhallavägen och lidingövägen då skogen i sig tillhör ett naturreservat som mår dåligt av alla avgaser.

Det där var jag inte ens smart nog att förstå :confused:

Får väl försöka bryta ner det lite enklare då.

Du hävdar först att folk håller med i tråden för att få "tuttar".

Efter det så kommer du och predikar om moraltanter. Gör inte detta dig själv också till en moraltant?

Avslutningsvis så säger du vad du tycker (tvärt emot några andra). Din åsikt är alltså rättfärdigad (för att det är din åsikt), men andras är det inte, för att dom vill bara få tuttar? Ytterst motsägelsefullt i min mening.

Och vad gäller din kommentar "Surt som fan att bli av med kortet och så länge man inte kört som en idiot så är det inte rätt åt en." - att köra nästan dubbelt så fort som markerad hastighet är inte att köra som en idiot? :va

Att skyltar är placerade som Go' dag yxskaft är något jag kan hålla med om dock. Finns en del skyltar där man verkligen funderar hur folk tänkt.

Sen tror jag inte polisen sitter i Lillajanskogen och skuter med laser.

Last edited:
Just det, 30skyltar i villaområden är ju verkligen för att villaägarna har tröttnat på trafiken... viiiiiissst.... vi säger så.
Eller kan det vara för att barn springer mellan sitt eget och kompisars hus och barn har verkligen inget trafikvett, springer de med en boll och tappar den så springer de efter den, de tänker inte på att det är en väg de springer på.

Tänk att det skall vara så jävla svårt att hålla 30 på de områden där det är det!

Till dig som bor vi lilljansskogen... det är 30 där dels för att det korsar en massa ridvägar men också för att man vill dirigera trafiken till valhallavägen och lidingövägen då skogen i sig tillhör ett naturreservat som mår dåligt av alla avgaser.

Bor inte där, däremot kör jag aldrig under 50 där när det inte dagtid. Tog den som ett exempel eftersom den är ganska "känd" och där springer det inte barn och det finns även inga bostäder i närheten. Tror INGEN här skulle hålla 30 på den vägen med hojen en skön sommarkväll/natt.

Bor inte där, däremot kör jag aldrig under 50 där när det inte dagtid. Tog den som ett exempel eftersom den är ganska "känd" och där springer det inte barn och det finns även inga bostäder i närheten. Tror INGEN här skulle hålla 30 på den vägen med hojen en skön sommarkväll/natt.

Åter igen är de flesta 30-sträckor märkta med 07-18 skyltar (eller liknande). Efter skyltad tid gäller 50km/h.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph