blev av med körkortet, 1 månad kvar på prövotiden, vad händer?

tror att du "bara" behöver ta om det som det är prövotid på.... kanske det är på bägge..... men ska han fällas för fortåkning på mc... bör inte mc-kortet dras då... går verkligen båda åt hel.... låter lite som om dom fäller honom för något han inte gjort eller?!?..... har ju inte kört för fort med bilen.... kanske inte spelar så stor roll....:va

Man har bara ett körkort,blir man av med det så blir man,sen hur många behörigheter man har och vilken behörighet man utnyttjar när man kör spelar ingen roll.

Sen har väl prövotiden ökats till 5 år nu om jag inte har hört fel. Surt sa räven om rönnbär.

EDIT.
Jag vet att den i dagsläget är 2 år men jag har diskuterat med en körskolelärare som borde känna till hur det är, han sa till mig att prövotiden skulle förlängas till 5 år från och med 1 juni dock har jag inte fått det bekräftat av transportstyrelsen eller länsstyrelsen.

Last edited:
Låter nästan som en hel del har fått sitt körkort cornflakes paketet eller av tomten typ...

Prövotid har man i två år, gäller från det det datum man tar sitt första körkort. Sedan om man utökar sitt körkort så förlängs eller likanden prövotiden INTE.

Herre gud, prövotid 2ÅR. Inga 5år, har så länge jag kan minnas gått ett rykte om det. Om man nu vill veta, kolla med länsstyrelsen.

Du kommer med största sannolikhet att bli av med BÅDA kortet. Alla fall döms individuellt, men länsstyrelsen brukar använda sig av en viss praxis vid varje fall. Praxis i detta fall är indraget körkort i X månader.
Men med lite tur o kanske en blombukett(muta, de tar ej emot - tro mig) kanske det kan gå vägen.

Last edited:
Låter nästan som en hel del har fått sitt körkort cornflakes paketet eller av tomten typ...

Prövotid har man i två år, gäller från det det datum man tar sitt första körkort. Sedan om man utökar sitt körkort så förlängs eller likanden prövotiden INTE.

Herre gud, prövotid 2ÅR. Inga 5år, har så länge jag kan minnas gått ett rykte om det. Om man nu vill veta, kolla med länsstyrelsen.

Du kommer med största sannolikhet att bli av med BÅDA kortet. Alla fall döms individuellt, men länsstyrelsen brukar använda sig av en viss praxis vid varje fall. Praxis i detta fall är indraget körkort i X månader.
Men med lite tur o kanske en blombukett(muta, de tar ej emot - tro mig) kanske det kan gå vägen.

Precis tagit körkortet? :D
Själv har jag hunnit glömma det där tramset för länge sen :tungan
Är ju inget man använder i trafiken direkt...

Synd på kortet! Min största rädsla, att bli av med korten å tvingas ta om dem :(

Min prövotid går ut 5 september i år :yoparty
(trökigt att det är i slutet på sommaren men ändå).

Så här är det (eller var för 4 år sedan): Uppskrivningen gäller 2 år efter det att du klarat den. Blir du av med lappen och spärrtiden går ut inom dessa 2 år, så behöver du bara köra upp. Men dock för bägge behörigheterna. Och snyftbrev har hjälpt mig båda gångerna. Länsstyrelsen består trots allt av folk av kött och blod. Lycka till och kör som folk, jävla usling...

Som du sa. :fakta

Last edited:
Man har bara ett körkort,blir man av med det så blir man,sen hur många behörigheter man har och vilken behörighet man utnyttjar när man kör spelar ingen roll.

Där fick du mig att tänka till lite... Jag fick nyss mitt PPL, och frågan är om man får lov att flyga om man blir av med lappen. Luftfartsverket lämnar ju inte ut nå´t elevtillstånd om man inte har körkort, som exempel. Måste kolla upp sambandet där.

Känner inget medlidande tyvärr. Låter bara pinsamt att åka fast på 30 sträcka. Hellre blir man väl av med kortet när man kör 250 på 90 väg.

Hellre blir jag inte av med kortet alls. ALLA har kört för fort med hoj, prövotid eller ej, handlar mycket om otur om man fastnar i en laserpicka.

hjälper inte ett skit om du har firmabil, jobbar som snickare/montör och har provat brev från arb.givare hjälper inte ,
är nog bara o vänta på hur lång indragning du får o börja plugga körkortsfrågor igen

Ehhh, jo, det kan visst hjälpa en HEL JÄVLA DEL! Min sambo har blivit av med körkortet 2 ggr och BÅDA gångerna överklagade han det pga att han behövde det i tjänst. Så från 3 mån till 1 mån, HJÄLPTE VÄLDIGT MYCKET!!! :tungan
Så det är VÄRT ett FÖRSÖK! :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...