Blender 110 volt till 220 volt

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Tapasätare, Grappadrickare och Riskokare
Bakgrunden är som följer. Min sambo köpte en "Magic Bullet" från USA, som namnet till trots är en mixer och inget annat roligt... Problemet är bara att den skall ha 110 volt och en adapter kostar 400:-

Vad jag vet är att den tillverkas i Kina och den enda skillnad jag kan hitta mellan en europeisk version och en amerikansk är just kontakten. Tyvärr är det inte så enkelt att sladden är lös så det räcker inte med att byta kabel.

Till saken: Mitt antagande är att den klarar 220V lika bra som 110V eftersom den är gjord i Kina och jag tror inte de lägger pengar på att göra två modeller. Tyvärr är den tekniska beskrivningen rätt bristfällig och jag vill inte chansa och få en bränd bordsprydnad som resultat. Finns det något "vetenskapligt" sätt att testa om den klarar 220V utan att elda upp den i värsta fall? Jag har sökt utan framgång men tar nu detta som en enkel utväg (kunskaperna här verkar ju vara oändliga). Svar som "testa och berätta hur det gick" kan vi ta någon annan stans...

släng i ett ägg och en apelsin och fram med filmkameran!!! Ett sånthär tillfälle får man inte missa!

Men för att vara seriös.. står det inget på apparaten? undersidan? Det värsta som kan hända är väll att en säkring går... ös på bara och glöm inte filmkameran! :tummenupp

Läs på apparaten vad det står. Står det "input 110-240V 50-60Hz" eller något i den stilen är det bara att klippa kontakten och skruva på en ny. Står det däremot att den bara vill ha 110V så ska du inte räkna med att apparaten överlever mer än ett par sekunder med vår europeiska dunderspänning... :brinnerup

prova o sätt dit en diod...
Då får du en halv sinusvåg... wolla 110v... dock så är det ju bara halvsinusvåg med jag tror inte mixern klagar..

Braxen skrev:
Bara att klippa av ena sladden, då blir det väl bara 110v?! :va

Exakt. En enkelledare till mixern.

Får mig att tänka på en gång för länge sedan när jag jobbade på ett företag som sålde kablar. Jag stod i vår monter på Tekniska mässan i sthlm när en kvinna (uppfinnare) kommer fram till mig och vill ha tips. Hon hade uppfunnit ett vindkraftverk som skulle flygas upp i atmosfären (där jetvindarna går, var det nu är) med en drake typ. Däruppe skulle det hänga med en kabel som förankring till jorden. Hennes kraftverk skulle generera en jädra massa MW, så efter lite pyssel kom vi fram till att det skulle behövas en fet kabel, typ diameter 30 mm eller så på ledarna. x 10000 meter = en förbannad massa ton. Och vips så kunde hennes geniala kraftverk inte flyga längre. Då tyckte hon att vi kunde ha bara en enkelledare istället.... När jag förklarade för henne att inte det heller skulle funka så frågade hon om vi inte hade såna där optiska kablar............ Trådlöst då? :död Då gick jag.
Vet ännu inte om hon drev med mig :4skrika

AleX skrev:
prova o sätt dit en diod...
Då får du en halv sinusvåg... wolla 110v... dock så är det ju bara halvsinusvåg med jag tror inte mixern klagar..

Så ska vi hitta en diod som klarar ett par hundra watt också, vilket inte blir lika enkelt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt