Blata origami vs blata kopia

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Hemma hos mej !
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
tänkte se lite hur stor skillnaden egentligen är ,

själv är jag ju grymt nöjd med min blata kopia ( än så länge ) :yoparty

men har börjat att fundera på om man inte skulle försöka köpa
en riktig lite längre fram mot våren

Vart ligger dom största skillnaderna samt är det värt pengarna :näsblod
 
peter_anders skrev:
tänkte se lite hur stor skillnaden egentligen är ,

själv är jag ju grymt nöjd med min blata kopia ( än så länge ) :yoparty

men har börjat att fundera på om man inte skulle försöka köpa
en riktig lite längre fram mot våren

Vart ligger dom största skillnaderna samt är det värt pengarna :näsblod


jag har inte kört någon blata origami, men jag tror nog att det är nått sjukt klipp i dom jämfört med kopian. 14,5hk och 8nm.. lite skillnad jämfört med kopian som har ca 4,5nm och 6,5 hk eller vad det nu står i handboken som jag fick med. så tror nog att det är grym skillnad.. skulle va kul o testa en origami :) :banana
 
Fråga vem som helst som åker MM om det finns någon Blata som hänger på en Italienare, vicken som helst...!
 
Filip RSR skrev:
Fråga vem som helst som åker MM om det finns någon Blata som hänger på en Italienare, vicken som helst...!

Hm men är det verkligen så då ?

Hursomhelst tycker jag att blatan är grymt mycket snyggare än italienarna
 
Vill man ha en moppe som hänger mä lite så är tyvärr inte Blata någon hit.
 
Pratade med Maxat-Racing. Dom hade en Blata Origami B1 inne för bänkning (kollade på protokollet) den lämnade 10.5hp på bakhjulet. Vilket inte är i närheten av dom 14.5 som dom påstår (kanske finns en anledning till varför man lägger ner Origamin nu?). Samt att det inte finns någon klass i Sverige för 5 ports 40cc motorer = du hamnar i trimmklassen med andra 50cc maskiner om du vill tävla!

Hur som helst - om man absolut vill så går det fortfarande att köpa B1:an för 1500 Euro i Holland (motsvarande kostar :kocko 24kkr i Sverige = stor vinst).
 
Last edited:
mullerhawk skrev:
Pratade med Maxat-Racing. Dom hade en Blata Origami B1 inne för bänkning (kollade på protokollet) den lämnade 10.5hp på bakhjulet. Vilket inte är i närheten av dom 14.5 som dom påstår (kanske finns en anledning till varför man lägger ner Origamin nu?). Samt att det inte finns någon klass i Sverige för 5 ports 40cc motorer = du hamnar i trimmklassen med andra 50cc maskiner om du vill tävla!

Hur som helst - om man absolut vill så går det fortfarande att köpa B1:an för 1500 Euro i Holland (motsvarande kostar :kocko 24kkr i Sverige = stor vinst).

Vart o snackade med min mc affär idag och nämnde ovan påstende
inte det om effekten utan att Origamin skulle sluta tillverkas ,

dom hade inte hört något om detta , hur säker är uppgifterna :confused:

för övrigt hade jag nog inte tänkt tävla så mycket med den
bara bränna runt på banan med klubb kompisarna :banana

För att återgå till effekten så kan det ju inte va så stor skillnad
på en Blata vs kopia med 19 mm förgasare alltså rent effekt mässigt :confused:

dela gärna med er av era åsikter
 
Dealy har konfirmerat att Blata inte har för avsikt att lägga ner Origamin...
14.4 häst på bakhjulet har väl aldrig påståts !??? sen när började effekt u.g lämnas annat än på axeln ?

DM, GRC är häftiga med ca 13 hk med lite mer vrid, men jämfört med Blatan som man faktiskt sitter 3KKKKK
gånger skönare på ...

Ska inte vara för Blata-färgad med känner att den kanske smutskastas lite i värsta laget, De jag kört är grymt
drag i... kopian spelar inte i samma liga...

peter_anders skrev:
Vart o snackade med min mc affär idag och nämnde ovan påstende
inte det om effekten utan att Origamin skulle sluta tillverkas ,

dom hade inte hört något om detta , hur säker är uppgifterna :confused:

för övrigt hade jag nog inte tänkt tävla så mycket med den
bara bränna runt på banan med klubb kompisarna :banana

För att återgå till effekten så kan det ju inte va så stor skillnad
på en Blata vs kopia med 19 mm förgasare alltså rent effekt mässigt :confused:

dela gärna med er av era åsikter
 
Hmm,
Ok. Hörde ryktet gick på Tuvängen i sommras - men men. Man måste nog kolla direkt med källan (Blata) för att få riktig information :huvet . Håller helt klart med om att man sitter bra skönt på Blatan jämförelse med GRC RX/RR. Men styrgeometrin är bra tvär, har märkt på Tuvängen att en styrdämpare är ett måste, blir tokfladdrigt när man kommer ner på rakan i 70-80km/h och bromsar hårt inför första 180 graders svängen. Riktigt obehagligt måste jag säga!

Vet inte hur Maxat's bänkmaskin fungerar, men jämförelse med andra trim maskiner (vilket är klassen den hamnar i) så är den rejält chanslös tyvärr. Får väl hoppas att dom tar fram en 5 portars 50cc maskin. Då blir det åka! Men om man trots allt vill ha "originalet" så finns den på http://www.minibikeshop.nl/ för 1500 euro. Vilket är svårslaget om du jämför med Svenska återförsäljare, eller dom Italienska fullbloden som finns där ute :rolleyes:



legionRider skrev:
Dealy har konfirmerat att Blata inte har för avsikt att lägga ner Origamin...
14.4 häst på bakhjulet har väl aldrig påståts !??? sen när började effekt u.g lämnas annat än på axeln ?

DM, GRC är häftiga med ca 13 hk med lite mer vrid, men jämfört med Blatan som man faktiskt sitter 3KKKKK
gånger skönare på ...

Ska inte vara för Blata-färgad med känner att den kanske smutskastas lite i värsta laget, De jag kört är grymt
drag i... kopian spelar inte i samma liga...
 
Last edited:
har bara sett en MM tävling..............i norrköping.........blata blev avhängda så det stänkte......dåligt förarmaterial kanske :rolleyes:
 
Nånting som jag kan hålla med om är att den är väldigt nervös vid inbromsningar samt gaspådrag ur kurvor , om styrdämpare är rätt
medicin för att fixa detta vart kan man köpe en sån isåfall
 
mullerhawk skrev:
Pratade med Maxat-Racing. Dom hade en Blata Origami B1 inne för bänkning (kollade på protokollet) den lämnade 10.5hp på bakhjulet. Vilket inte är i närheten av dom 14.5 som dom påstår (kanske finns en anledning till varför man lägger ner Origamin nu?). Samt att det inte finns någon klass i Sverige för 5 ports 40cc motorer = du hamnar i trimmklassen med andra 50cc maskiner om du vill tävla!

Hur som helst - om man absolut vill så går det fortfarande att köpa B1:an för 1500 Euro i Holland (motsvarande kostar :kocko 24kkr i Sverige = stor vinst).

Svaret kan bli något partiskt när du pratar med en importör som representerar ett konkurrerande märke. Origamin kommer ej läggas ner - bekräftat från Blata ett par veckor sen. Vill du ha en Origami till ett schysst pris ring oss på kontorstid på 08-58548825 så slipper du köpa en från Holland
:tummenupp
 
Bikacapa skrev:
Svaret kan bli något partiskt när du pratar med en importör som representerar ett konkurrerande märke. Origamin kommer ej läggas ner - bekräftat från Blata ett par veckor sen. Vill du ha en Origami till ett schysst pris ring oss på kontorstid på 08-58548825 så slipper du köpa en från Holland
:tummenupp


Låter bra,blir till att börja spara så man kan få en riktig blata till våren :tummenupp
 
Trevligt,

Fast jag är ute efter en konkurentkraftig hoj. Jag har själv sett en Origami (repsol) på Tuvängen, och visst. Han hängde på mod. standard hojar. Men faktum kvarstår fortfarande att den hamnar i trimklassen på grund av sin förgasare och 5 ports cylinder, där är den tyvärr chanslös. Jag uppskattar helt klart hojen - men så länge som inte Svemo sätter upp ett reglemente för 40cc trim, så har den svårt att tävla emot 50cc trim maskiner med 4-5hk mer på veven.

Finns det inga planer ifrån Blata på att göra en 50cc top? Då vore hojen klart ett vettigt alternativ till GRC/DM.

Bikacapa skrev:
Svaret kan bli något partiskt när du pratar med en importör som representerar ett konkurrerande märke. Origamin kommer ej läggas ner - bekräftat från Blata ett par veckor sen. Vill du ha en Origami till ett schysst pris ring oss på kontorstid på 08-58548825 så slipper du köpa en från Holland
:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top