blata kopia köpråd !!!!!

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
blata kopia erfarenheter o projekt

har hört massa olika om blata kopiorna är dom samma allihopa eller finns det
något som skiljer dom åt ! :fyllisar

även tacksam för tips på vad man bör åtgärda för att få dom bättre :Bugar

har sett att det verkar vara kopplingen som strular lite .

En del säger att man ska sätta på en orginal koppling från blata ,
andra säger att man ska köra med zochi ( säkert felstavat ). :fatta!

Last edited:
18 som har läst detta o ingen som har skrivit något :huvet

snälla hjälp mej med lite mera info !

Okej okej... Men jag har egentligen bara ett råd, köp inte den! Jag har en hel hög kompisar som beställde varsin och ingen har egentligen funkat. Några var för högt bestyckade, andra för lågt. Dellorto munstyckena passar inte, fel gänga... Så det började med att alla fick byta fugge: 1200:- (med vajer, filter osv). Ingens koppling funkade (alla väger över 75 kg) : 1000:- för en som funkade... Dessutom ville alla ha en kopplingstrumma där det gick att byta drev: 400:- + 170:- för drev... Allas kylsystem var undermåliga (kokte). Kostade iofs inga pengar men blev ändå jobb med att bygga egen avluftning. Påfyllningslocket var dessutom fel ihopsatt på allihop... Det fanns inga bromsar som stoppade någon av oss: 350:- (belägg) Till detta hör att däcken var så dåliga att det gick knappt att köra: 1200:- Som om inte detta var nog lämnar dom inte över 5 hp utan att man låter fixa till hela motorn... Mitt råd till dej är att för dessa pengarna köper man en beg Italiensk hoj som är färdig... Vill du ha råd om de andra kopiorna eller har jag skrämt dej?

låter inget vidare alls .

hur är dom andra kopiorna då ,grc,polini

är det samma kvalitet på dom ?????

Polinikopian har två av mina kompisar lyckats få riktigt bra fart på. Men smakar det så... Dom har givetvis åkt på kopplingar på båda, likaså däck. Bromsarna är ingen hit, men det funkar iaf hjälpligt. Den riktigt tunga posten är avgasröret som är en kopia på 6,4 hp modellen. Men byter man det mot ett riktigt så lämnar den nog full effekt (8,5 hp ) precis som en riktig polini. Det som avskräcker i det här fallet är priset, 3000:- drygt för ett racingrör, jag tror ett standardrör hamnar på 1800:-. Dessutom åker man på en förgasare. Fördelen är att här passar faktiskt allting från en riktig polini så man klarar sig med att köpa en reservdelsförgasare ,700:- drygt, då insug, filter, gasvajer passar rakt på. Sen hänger den faktiskt med en mod std hoj! Problemet här är när min ena kompis räknade ihop kostnaderna stod hans hoj honom i 14 000:-... Grc kopian har jag själv inte så mycket egen erfarenhet av men jag vet att man kan få riktigt bra snurr på den. Kolla in www.minimotohellriders.3w.se där kan du komma i kontakt med ett gäng Göteborgare som kör GRC kopian med goda resultat. Vill tom minnas att Bengts hoj (den snabbaste ) är till salu till ett bra pris, om man räknar in allt som är fixat på den. Kontentan är som följer: ska du ha BILLIG hoj, köp en begagnad som någon redan har lagt ut alla pengarna på. Men jag rekommenderar ändå en beg italienare, då det är enda sättet att få tillbaka lite den dan man säljer den. Det kommer du att förstå när du ser priset på Bengts hoj. Hoppas du är hjälpt av detta och inte avskräckt, det SJUKT kul med minimoto... Lycka till!

är det någon skilllnad på vart man köper en blata kopia då eller är det sammma som tex Dealy,swebike.birkaimport säljer :va

skiljer ju en hel del i pris på några ställen kostar dom 7500 på ena stället bara 5000 , blir totalt :kocko

vill nog trots allt ha en kopia har inte råd att köpa en italienare

får ta smällen med att det är lite fix med dom !

Okej. Det enda jag vet som skiljer dom åt är att ramen såg annorlunda ut på dom tidiga modellerna, dessutom sitter det wave-skivor på dom allra senaste. Blata kopiorna alltså. Köp den billigaste!!! :hihi

peter_anders skrev:
är det någon skilllnad på vart man köper en blata kopia då eller är det sammma som tex Dealy,swebike.birkaimport säljer :va

skiljer ju en hel del i pris på några ställen kostar dom 7500 på ena stället bara 5000 , blir totalt :kocko

vill nog trots allt ha en kopia har inte råd att köpa en italienare

får ta smällen med att det är lite fix med dom !
Du kan köpa min Blata kopia,3500:-
Skicka pm om du är sugen :tummenupp

Äntligen

SÅ har man äntligen fått en blata kopia !

provkörning idag , går faktiskt riktigt bra , grym skillnad mot min luftkylda

Filip RSR skrev:
Okej. Det enda jag vet som skiljer dom åt är att ramen såg annorlunda ut på dom tidiga modellerna, dessutom sitter det wave-skivor på dom allra senaste. Blata kopiorna alltså. Köp d sällan nåt strularen billigaste!!! :hihi
tycker du svamlar ganska mycket. Vart har dom köpt dessa maskiner som suger så?????

Jag vet att dom jag säljer går jävligt bra och det är sällan nåt som strular.

Det beror väl på vad man jämför med. Men jag förstår att du måste invända... :rolleyes:

Hej.

Polinikopian (PB-908) bromsades till nästan 10 hk läste jag förut. Och då var den helt original utan några modifieringar om jag inte minns fel. :yoparty

Har haft min 908:a i 6 månader och jag har inte bytt något alls på den. Iof så har jag inte kört så värts mycket... men några timmar totalt har det blivit. Eller förresten, har bytt ryckstarten en gång.

Allt beror på hur mycket man kör ...
Tänker du hänga på banan kommer du att få meka det kan jag ta på mig
som löfte, och ja har du en kinahoj kanske det blir lite mer... Dock kan man
räkna med att köra "riktig" orginal-minimoto kommer att kräva mek det med...
Det man kan fundera på är ju att både hoj och reservdelar är mycket billigare
på kinapuffarna...

Meka är ju samtidigt lite av charmen :rofl

legionRider skrev:
Allt beror på hur mycket man kör ...
Tänker du hänga på banan kommer du att få meka det kan jag ta på mig
som löfte, och ja har du en kinahoj kanske det blir lite mer... Dock kan man
räkna med att köra "riktig" orginal-minimoto kommer att kräva mek det med...
Det man kan fundera på är ju att både hoj och reservdelar är mycket billigare
på kinapuffarna...

Meka är ju samtidigt lite av charmen :rofl

Hej :Bugar

jo jag kommer nog att hänga en hel del på banan :yoparty :yoparty .

Fast det där med att meka tar jag nästan med glädje ,
skitkul att skruva med minin samt att reservdelarna faktiskt
har ett väldigt bra pris. :tummenupp

har ju tom hänt att jag suttit o mekat minimoto framför tv :3freak

har ju redan mekat en hel del bla justerat koppling , byt soppafilter ,luftfilter
drevat om , låst att skruvar med loctite , än så länge är allt mekande gjort med ett konstant STORT LEENDE på mina läppar :)

Underbar inställning min vän ! Du kommer gå långt ... :tummenupp
Kan inte göra annat än instämma, tänk dig bara alla som sitter och
har tråkigt och BARA kan titta på TV...

peter_anders skrev:
Hej :Bugar

jo jag kommer nog att hänga en hel del på banan :yoparty :yoparty .

Fast det där med att meka tar jag nästan med glädje ,
skitkul att skruva med minin samt att reservdelarna faktiskt
har ett väldigt bra pris. :tummenupp

har ju tom hänt att jag suttit o mekat minimoto framför tv :3freak

har ju redan mekat en hel del bla justerat koppling , byt soppafilter ,luftfilter
drevat om , låst att skruvar med loctite , än så länge är allt mekande gjort med ett konstant STORT LEENDE på mina läppar :)

Min blata kopia funkade perfekt när jag fick den! Allt var bra, bromsarna nöp för bra nästan!

Men vevlagret gick ner efter ca 25min! så jag letar efter en ny stake nu!
Den kokade en gång men det var för att jag stod still ett par minuter på tomgång! (Första starten)

nu när jag har kört min blata kopia ett tag kan jag bara göra en slutsats ,

tykcer att den har funkat perfekt ,visst kopplingen är lite svår ,
men enda problemet jag har haft med den är att just skruvarna har lossat 3 ggr annars funkar orginal kopplingen bra . Har vart o kollat på en riktigt
koppling från zocchi med carbon belägg ,borde nog hjälpa till lite.

närmaste projekten är annars att sätta på en större förgasare samt ett
riktigt effeksystem från zocchi .

EasyRider skrev:
Du måste ha närminne som en guldfisk. Det är inte många min. sedan du skrev detta:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1670735#post1670735

:lol

Ja det kan man kanske tro :lol

men nu är det så att jag har 3 st minimoto , en blata kopia samt
2 luftkylda varav en funkar perfekt och den andra är psykiskt störd eller nåt

men fungerar perfekt gör den inte !

skulle ju iofs kunna ställa den åt sidan , men har blivit besatt av att hitta felet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman