Blandskruvarna, vart? (Hjälp en flicka)

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Hej och hå..
tänkte starta en ny tråd eftersom den andra typ dog. FIck många bra svar om vad felet på min zxr400 kunde vara..
att tomgången inte riktigt går tillbaka.
Fick tips om att jag skulle skruva lite på blandskruvarna, men, vart sitter dem??

Har varit in i förgasarna och kollat membrangummina de är hela, förgasarna är rena..

Hittade skruvar som sitter precis nedanför/bakom förgasar (botten). Dock är det bara 3stycken!!! därför har jag uteslutit att det är blandskruvarna, eller???? Vart sitter dom.
När vi nu skruvat på dessa 3 skruvar har resultatet blivit bättre, men inte alls bra än. :o(
Hojjen går ju att köra men inte alls så skoj..
Kommer väl upp i 130kmh som mest. har hört att den ska toppa mer än så!
Har börjat skruva 1/4-varv på dessa skruvar nu, så att det inte blir för mycket och inte för lite..
*suck*

Sen håller även soppakranen inte tätt.. bara sådär. när jag sätter kranen på OFF läget rinner det bra ändå.. det har bästa jeansen erfarat =)

Hoppas på många bra och visa svar som kanske kan vägleda mig till en Toppen hoj!!

/Annchua

hmmm, kommer ej ihåg så mycket om zxr gasarna, men dom 3 skruvarna används vid förgasarsynkronisering. Den vänstra synkar dom 2 förgasarna till vänster och den till höger dom 2 till höger. Sen synkar man dom 2 paren med den i mitten.

Inte för å va taskig, men det låter som om flickan lilla skulle gett fan i att skruva på de där tre skruvarna. :rolleyes:

Annchua skrev:
Hej och hå..
tänkte starta en ny tråd eftersom den andra typ dog. FIck många bra svar om vad felet på min zxr400 kunde vara..
att tomgången inte riktigt går tillbaka.
Fick tips om att jag skulle skruva lite på blandskruvarna, men, vart sitter dem??

Har varit in i förgasarna och kollat membrangummina de är hela, förgasarna är rena..

Hittade skruvar som sitter precis nedanför/bakom förgasar (botten). Dock är det bara 3stycken!!! därför har jag uteslutit att det är blandskruvarna, eller???? Vart sitter dom.
När vi nu skruvat på dessa 3 skruvar har resultatet blivit bättre, men inte alls bra än. :o(
Hojjen går ju att köra men inte alls så skoj..
Kommer väl upp i 130kmh som mest. har hört att den ska toppa mer än så!
Har börjat skruva 1/4-varv på dessa skruvar nu, så att det inte blir för mycket och inte för lite..
*suck*

Sen håller även soppakranen inte tätt.. bara sådär. när jag sätter kranen på OFF läget rinner det bra ändå.. det har bästa jeansen erfarat =)

Hoppas på många bra och visa svar som kanske kan vägleda mig till en Toppen hoj!!

/Annchua

Hej o hå!!
Du har själv hittat felet...
Det sitter bara tre blandskruvar där, alltså saknas en och då drar hojen i sig en massa tjuvluft där som gör att den inte vill gå ner i tomgången som den ska. Det ska vara i ordningen underifrån: Blandskruv, fjäder, bricka, o-ring. Ställ skruvarna i grundläge, ca 2,5 varv ut.
Membranen har inget med tomgången att göra.

Att den inte går fortare än 130km/h får du definiera, hur beter den sig då? Orkar den inte mer?? Vad har du för avgasystem? luftfilter? Har någon "duktig" preson bestycket på eget bevåg utan testbänk eller är den helt standard??

Det sitter en o-ring även i bensinkranen som även den behöver bytas låter det som.

Och du, man ska inte köra i jeans :whip

/WD

Last edited:
Ravetrancer skrev:
hmmm, kommer ej ihåg så mycket om zxr gasarna, men dom 3 skruvarna används vid förgasarsynkronisering. Den vänstra synkar dom 2 förgasarna till vänster och den till höger dom 2 till höger. Sen synkar man dom 2 paren med den i mitten.

Om det nu inte är dessa skruvarna som du har hittat... Med en massa fjädrar och som följer med när du öppnar spjällen då förståss... För är det dessa som du har skruvat på så behöver dina förgasare även synkroniseras.
/WD

Last edited:
om skruvarna du talar om sitter som på bilden, alltså mellan förgasarna så här, så är det synkroniseringsskruvarna. Om jag inte minns helt fel, för att justera blandningsskruvarna så får du lossa på hela förgasarbryggan.

Bifogat

• untitled-2 copy.jpg
    untitled-2 copy.jpg
    45.1 KB · Visningar: 283
Wheeliedevil skrev:
Jo, helt rätt och även på andra märken av förgasare.
/WD
och så vitt jag vet så får man lossa på hela förgasarbryggan för att juster a det, eller finns det nåt specialverktyg till detta, nån som vet???

Ravetrancer skrev:
och så vitt jag vet så får man lossa på hela förgasarbryggan för att juster a det, eller finns det nåt specialverktyg till detta, nån som vet???

Det finns flera olika men som ser lika dana ut. En 90grader vinklad mejsel med skruvjustering i änden. Skitbra. Triumph har det som orginalverktyg. Finns det plats för handen så kan man även ta en popnit o slipa som en skruvmejsel i ändan och justera med :tummenupp .
/WD

om du går med i ninja-club-sweden så ökar maxfarten på hojen med 100 km/h... jag lovar, det funkar!!!! :D

Ravetrancer skrev:
om skruvarna du talar om sitter som på bilden, alltså mellan förgasarna så här, så är det synkroniseringsskruvarna. Om jag inte minns helt fel, för att justera blandningsskruvarna så får du lossa på hela förgasarbryggan.

Huvudet på spiken där! Sync skruvarna är det garanterat.
Var inte jag som började pilla på dem utan pojkisen (suck) han har dock erkännt sig klantig *hehe*
Like if that was new? :D

Men men, antar att det finns en del schysta trådar om förgasar syncronisering så nu skall jag söka lite på forumet och se vad man kan skramla fram.

Kanske ni kan svara på lite basic.

Går det att göra själv? Tror ni jag grejar det? Behöver man speciella verktyg?

//Annchua

Re: Re: Blandskruvarna, vart? (Hjälp en flicka)

Wheeliedevil skrev:
Hej o hå!!
Du har själv hittat felet...
Det sitter bara tre blandskruvar där, alltså saknas en och då drar hojen i sig en massa tjuvluft där som gör att den inte vill gå ner i tomgången som den ska. Det ska vara i ordningen underifrån: Blandskruv, fjäder, bricka, o-ring. Ställ skruvarna i grundläge, ca 2,5 varv ut.
Membranen har inget med tomgången att göra.

Att den inte går fortare än 130km/h får du definiera, hur beter den sig då? Orkar den inte mer?? Vad har du för avgasystem? luftfilter? Har någon "duktig" preson bestycket på eget bevåg utan testbänk eller är den helt standard??

Det sitter en o-ring även i bensinkranen som även den behöver bytas låter det som.

Och du, man ska inte köra i jeans :whip

/WD

Jag kör inte i jeans.. plockar inte av tanken när jag kör! =)
Soppakranen läcker bara när jag tar av tanken även fast läget är på OFF. håller inte riktigt tätt. SÅ det blir mycket spill och snabba fingrar med en soppaslang! =)

/Annchua

Annchua skrev:
Huvudet på spiken där! Sync skruvarna är det garanterat.
Var inte jag som började pilla på dem utan pojkisen (suck) han har dock erkännt sig klantig *hehe*
Like if that was new? :D

Men men, antar att det finns en del schysta trådar om förgasar syncronisering så nu skall jag söka lite på forumet och se vad man kan skramla fram.

Kanske ni kan svara på lite basic.

Går det att göra själv? Tror ni jag grejar det? Behöver man speciella verktyg?

//Annchua

Ja, se dessa pojkar :D
Det var alltså synkningen som var felet. Ja, har man kladdat på de skruvarna så ändrar man spjällens läge i förhållande till varandra vilket kan resultera i att tomgången inte går ner eller rent av försvinner.
Vad man gör när man synkroniserar förgasarna är att man kopplar på vaccumklockor till insugen som känner av undertrycket. Därefter justerar man så att detta blir samma på alla (i detta fall) fyra. Man behöver altså ha klockor eller något annat specialvektyg som mäter vaccum (finns flera olika modeller). Det bästa är nog ändå att lämna in hojen för en sådan här sak, det ska inte ta så lång tid...

Okey.

Nu har jag bestämt mig. Har forskat lite och insett att jag aldrig kommer få dem helt rätt. Dem var inte heller riktigt rätt från början när jag köpte hojen så helt bortkastat är det inte att dem vart helt vajse nu :rolleyes:

Nu blir min fråga rak och enkel.

Kan någon på detta forum hjälpa mig synkronisera förgasarna? Jag kan ta mig till alla platser inom Sthlm och omnejd.

:)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back