Blandningshjälp...och en förklarning tack!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Har råkat ut för ett beräkningsproblem som jag inte kan klara ut.
Om jag har 20% blandning av lut...men vill späda med vatten för att få den 15%...hur ska jag göra då??? Är intresserad av hur man räknar fram det.

Kan någon räkna fram detta åt mig? Går det göra på något enkelt sätt, eller måste man räkna på löslighet m.m???

Jag har ingen formelsamling eller ngt här där jag sitter...men har för mig det finns enkla formler för denna typ av problem.

Tacksam för snabbt svar.

/KaliZ

KaliZ skrev:
Tjenna!

Har råkat ut för ett beräkningsproblem som jag inte kan klara ut.
Om jag har 20% blandning av lut...men vill späda med vatten för att få den 15%...hur ska jag göra då??? Är intresserad av hur man räknar fram det.

Kan någon räkna fram detta åt mig? Går det göra på något enkelt sätt, eller måste man räkna på löslighet m.m???

Jag har ingen formelsamling eller ngt här där jag sitter...men har för mig det finns enkla formler för denna typ av problem.

Tacksam för snabbt svar.

/KaliZ

Vad ska man med formler till? Bättre att försöka tänka logiskt :) I ditt fall saknas det en parameter för att veta hur mycket vatten som behövs, i liter. Dock kan vi få fram den relativa mängden.

Antag att vi har x liter 20% lutlösning. Hur mycket vatten behövs för att göra lösningen 15%ig? Du behöver då tillsätta y liter vatten.

Du har alltså nu 0,20*x liter "ren" lut.

För att få en 15%ig lösning ska (0,20*x) = 15 % av hela lösningen = 0,15*(x + y) dvs
0,20x = 0,15x+0,15y dvs 0,05x=0,15y vilket ger y = 0,05/0,15 = 1/3

SVAR: Du ska fylla på med 1/3 vatten (alltså, 1/3 av den ursprungliga mängden lösning).

KONTROLL:
Säg att vi har 30 liter 20%ig lösning, dvs 6 liter ren lut.
6 liter ren lut i 15%ig lösning ger att 0,15x=6 som ger x=40 liter, dvs den totala mängden 15%ig lösning är 40 liter.
40 liter är 30 liter+ 1/3 av 30 liter, vilket också ekvationen kom fram till. Oavsett hur mycket lösning du har, ska du alltså fylla på med 1/3 vatten.

Klockrent! Tack för hjälpen så snabbt. Har bara inte haft tillfälle att tacka dig...men jag såg svaret omdelbart. Efter att ha bollat lite med dina uppgifter kom jag även fram till: v1*k1=v2*k2

Återigen tackar!

/KaliZ

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard