Blandning till minimoto

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Köpte en kinamoto idag.

Å undrar vilken blandnning man ska köra på.
Fick en flaska med som de står 1:25 å 1:20 vilken av dem?
 
GixxerMike skrev:
2582824 5 liter bensin 1 dl 2-taktsolja.

ska man köra denna blandning så ska man ha bra (dyr) 2-takts-olja...
typ castrol tts...
dety blir 2% om man blandar så..man kan lugnt blanda upp till 4% utan att tappa effekt..
dock funkar det utmärkt att köra 2% dock...om man kör riktig olja...
 
När jag köpte min 14e sa försäljaren att man skulle köra på 6% under inkörningen som tydligen är typ de första 5 tankarna. Först efter det kunde man gå ner på knappt 4%.
Många som det skurit för tydligen.
 
3plE skrev:
2582993 När jag köpte min 14e sa försäljaren att man skulle köra på 6% under inkörningen som tydligen är typ de första 5 tankarna. Först efter det kunde man gå ner på knappt 4%.
Många som det skurit för tydligen.

beror helt på oljan...smörjningen mm...
vissa billiga 2-taktoljor blandar sig ju knappt med bensin...
det som händer i motorn e ju att oljan ska skikta sig från bensinen och smörja motorns inre rörliga delar... lite följer ju självklart med i förbräningen..
inte nåt fel att köra på 4% som sagt...
 
Sålänge oljan uppfyller JASO FC (står bak på flaskan) tror jag du lungt kan köra på 2,5%. Men kör 4% första tankarna.
 
pluntan skrev:
2583065 Sålänge oljan uppfyller JASO FC (står bak på flaskan) tror jag du lungt kan köra på 2,5%. Men kör 4% första tankarna.

2½% för dem luftkylda, 2% för vätskekylda.
Om man vill så kan man ta lite extra olja vid första tanken, men ska ej behöva vara nödvändigt.
Smörjningen ökar inte så mycket mer bara för att man ökar mängd olja.
Skär sig motorn under första körningen med 2½% så är det troligt att den gör det med 3-4% också.

Men det finns många teorier ang dessa, så man får själv avgöra.

Samma sak ang "inkörning"
En del säger lungt i 4 tankar, en del lung körning 1 tank.
Och jag brassar på efter 1 min tomgång, för att slita in kolvringar.

Då kommer det kommentarer att lager tar stryk.
Soo?
Dem har låg kvalite och måste ändå bytas.
 
Andreas_ace skrev:
2583582 2½% för dem luftkylda, 2% för vätskekylda.
Om man vill så kan man ta lite extra olja vid första tanken, men ska ej behöva vara nödvändigt.
Smörjningen ökar inte så mycket mer bara för att man ökar mängd olja.
Skär sig motorn under första körningen med 2½% så är det troligt att den gör det med 3-4% också.

Men det finns många teorier ang dessa, så man får själv avgöra.

Samma sak ang "inkörning"
En del säger lungt i 4 tankar, en del lung körning 1 tank.
Och jag brassar på efter 1 min tomgång, för att slita in kolvringar.

Då kommer det kommentarer att lager tar stryk.
Soo?
Dem har låg kvalite och måste ändå bytas.

När jag Kör in 2takts motorer så kör jag ett varv på halv gas för att motorn ska bli varm sen fullt, gjorde så med båda mina motorer. En polini och en bzm! Då går dom bättre.
 
Nyström L skrev:
2583954 När jag Kör in 2takts motorer så kör jag ett varv på halv gas för att motorn ska bli varm sen fullt, gjorde så med båda mina motorer. En polini och en bzm! Då går dom bättre.

precis... så fort motorn blivit varm..så kan belasta rätt duktigt...
kör typ 4% bra (dyr) olja första ggr ....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top