Blandade gatharlisar drar grus flattrackstyle!

Asså... Du måste hem och läsa på tror jag. :D Jänkarna har kört Flat Track längre än vi har kört Speedway i Europa vad jag vet./J

Vill inte lägga mig i och ifrågasätta vem som ska läsa på vad men började de verkligen köra flattrack innan 1928 då speedway introducerades i England?

Du verkar betydligt mer insatt i flattrack än vad jag är .. men att det skulle ha börjat så mycket tidigare känns .. ska vi säga .. inte helt bergis?
http://www.youtube.com/watch?v=HcVTdukYh7M
 
Vill inte lägga mig i och ifrågasätta vem som ska läsa på vad men började de verkligen köra flattrack innan 1928 då speedway introducerades i England?

Du verkar betydligt mer insatt i flattrack än vad jag är .. men att det skulle ha börjat så mycket tidigare känns .. ska vi säga .. inte helt bergis?
http://www.youtube.com/watch?v=HcVTdukYh7M
I Flat Track har man tävlat i över 100 år i USA, här är en produktionsracer från 1908

classic_400.jpg


Speedway är f.ö. en Australiensisk uppfinning, 1923 började man med det.
 
I Flat Track har man tävlat i över 100 år i USA, här är en produktionsracer från 1908

Speedway är f.ö. en Australiensisk uppfinning, 1923 började man med det.

I stand corrected!

Intressant är det iaf (även fast jag hade fel ;)!

Har googlat lite och det verkar dock som att termen "Flat Track" föddes efter andra världskriget, innan dess kallades det "Dirt Track". Detta för att det inte skulle kunna misstas för TT Racing (Trail and Track).
 
Last edited:
I stand corrected!

Intressant är det iaf (även fast jag hade fel ;)!

Har googlat lite och det verkar dock som att termen "Flat Track" föddes efter andra världskriget, innan dess kallades det "Dirt Track". Detta för att det inte skulle kunna misstas för TT Racing (Trail and Track).

Jag trodde TT stod för Tourist Trophy? :confused:
 
I stand corrected!

Intressant är det iaf (även fast jag hade fel ;)!

Har googlat lite och det verkar dock som att termen "Flat Track" föddes efter andra världskriget, innan dess kallades det "Dirt Track". Detta för att det inte skulle kunna misstas för TT Racing (Trail and Track).
Vänta lite, en Dirt/Grass Tracker får väl inte ha bromsar medans en Flat Tracker får det? Hur funkar det? Det kan väl inte vara samma då? Dirt Track körs fortfarande i USA, här i Europa kallas det för Speedway. Där borta är ju Speedway något helt annat... Flat Track kallas väl för galenskap i Europa o körs inte - osäker på om rundbanetävlingar som kördes förr tillät bromsar, alltså om det skulle kunna varit en motsvarighet till Flat Track.
 
Last edited:
Jag trodde TT stod för Tourist Trophy? :confused:
Det gör det också, och då är det en form av Dirt Track som har minst en högersväng och minst ett hopp. Track N' Trail (även det förkortat TT givetvis...) är en variant på Motocross.

Tävlingsformerna och deras namn i USA är inte helt lätta att jämföra med vad vi har i Europa.
 
Det gör det också, och då är det en form av Dirt Track som har minst en högersväng och minst ett hopp. Track N' Trail (även det förkortat TT givetvis...) är en variant på Motocross.

Tävlingsformerna och deras namn i USA är inte helt lätta att jämföra med vad vi har i Europa.

Ah, såklart, jänkenomenklaturen skiljer sig från här i europa, skulle ha insett det. :)

Var nog för trött eller ngt, sorry :gnissla

Ädit: "jänkenomenklatur"?? vafan är det för ordval. Jag behöver nog käka frukost o få lite socker i hjärnan så att den startar någon gång..
 
Ladda hem filmen "on any sunday" helt underbar film där man får följa med lite i flattrack circkusen. samt lyssna lite på psykadelisk 60-70tals musik..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top