Blanda oljor????

Livhusaren

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
Kåtemm(a) 950 SM
Nu är det så att jag har en ktm 640 som jag kör på Motorex Cross Power 4T SAE 10W/50... ska åka en ganska bra bit idag men jag har inte hittat en enda ÅF för motorex oljor som har öppet på söndagar!??! (sthlm)

Min fråga är nu om jag kan köpa en olja jag fann på ok/Q8 som är 10W/50 och hälla i i motorn eller MÅSTE jag tömma ur all befintlig olja för att inte blanda dessa två...

spontant känns det som att det borde gå bra då båda är helsyntet och 10W/50...

väldigt tacksam för snabba svar!!!!!

Alla moderna oljor är blandbara, du behöver i princip bara säkerställa att den olja du tänker hälla på är av rätt klassning i.e JASO eller liknande som din hoj kräver enligt instruktionsboken.

Nynäsbusan

Edit: Observera att 10w/50 inte är en klassning, det visar bara hur flytande oljan är i olika temperaturer, och har inget med kvalité eller klassning att göra.

Last edited:
Inga problem att blanda oljorna!
Kolla bara klassningen :tummenupp

Då har jag en följdfråga. Hur är det..kan man blanda olika viskositeter? Har hört att det inte är att rekommendera, men vad är sant, påverkar det smörjningen negativt?

Då har jag en följdfråga. Hur är det..kan man blanda olika viskositeter? Har hört att det inte är att rekommendera, men vad är sant, påverkar det smörjningen negativt?

Nej, är det i övrigt liknande oljor så är det som att blanda 95 o 98 oktanig soppa. typ. du får nån sorts blandning mitt mellan. funkar fint.

Inga problem, om du inte tänkte hälla i tjära.
Gäller det en liten påfyllning "topup" kan det vara fördel att använda en lite tjockare olja, eftersom den "gamla" är förtunnad av bränslerester och av att molekylkedjorna i syntetenbasen är sönderhuggna av motorns mekaniska nötning.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph