Blanda hel- och delsyntetolja?

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Upptäckte att kopplingen börjat slirar lite på KTM en nu efter bla. oljebyte. Skilnaden är at i vanliga fall kör jag på helsyntet, och nu är det delsyntet i. Googlade runt lite och hittade att det kan vara det som är orsaken till att den slirar. Så jag tappade ut oljan, men sedan kom jag på att jag har ju olja i ramen med. Måste jag tappa ut allt det också eller? Jag antar att man behöver det men jag ville helst slippa :gnissla

Ganska meningslöst att bara byta en skvätt, självklart ska hela volymen bytas.

Det spelar ingen som helst roll om du har helsyntet eller delsyntetolja. Men däremot kan vissa modeller av oljor vara mindre lämpliga, Som ex Castrol GPS har många haft problem med.
Alla motoroljor är blandbara utom vegitabiliska oljor. Men dom är ovanliga så risken är inte stor att du råka få tag på en sådan.

Men som sagt, byt ALL olja om du har problem, annars löser du inte problemet.

Mats

LC4 kopplingen är väldigt förlåtande med oljor och fungerar utmärkt med det mesta. Det KAN vara oljan och det provar du givetvis först men mina pengar är på att kopplingen börjar ta slut. Symptomatisk hjälp är att byta till 660Rally fjädrar som är styvare och sen budgetera inför ett kopplingsbyte.

*/ ?>
Back