Blanda gaffeloljor?

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hejsan

Upptäckte igår efter en kurvig landsvägs tur att hojen gick som en båt vid grov sjö i kurvorna och när man bromsa/gasa. Vid närmare titt vid hemkomsten så såg man tydliga märken i smutsen på gaffelbenen hur djupt de hade tryckts ihop, alltså måste jag fylla på med mer olja. Men då kommer vi till problemet, har några få deciliter gaffelolja kvar sedan jag har bytt på tidigare hojar. Undrar om det går bra att hälla i den i gafflarna, så den blandas med den gamla oljan av okänd årgång och märke. Eller kommer det bara att bli sämre och dåligt resultat som följd? Visst är det inte så svårt att köpa ny olja och byta ALLT, men tänkte eftersom jag ändå hade sådan olja hemma. Har inte så stor erfarenhet om oljor så all hjälp tackas det för.

Med vänlig hälsning Henke

Inte blanda...dags för gaffelservice.
Byt till ny olja i båda benen, samma kvalitet, samt rätt mängd.
Kolla så onte p-boxarna läcker.
Hur många vet att oljan i gaffelbenen åldras fast hojen står still.....

tassen skrev:
Inte blanda...dags för gaffelservice.
Byt till ny olja i båda benen, samma kvalitet, samt rätt mängd.
Kolla så onte p-boxarna läcker.
Hur många vet att oljan i gaffelbenen åldras fast hojen står still.....

Hur ofta ska man byta egentligen, och hur vet man hur mycket man ska ha i, om det är en Öhlinskittad gaffel??

Hur ofta står i instruktionsboken som följde med hojen.
Hur mycket står också där.
Annars kan "märkesvärkstan" svara på det.
Öhlinskittad gaffel bör vara samma mängd som original, gaffelbene är väl kvar ?
Annars om det är många delar bytta borde killarna på öhlins shoppen kunna svara på det

Då blir det till att åka och köpa olja imorrn. Får ha en vårpyssel kväll någon dag i veckan och pumpa däcken, justera bromsar och byta olja i dämparna. :)

Har redan avverkat 50mil vår-inkörning så nu jävlar :banana

Som det står i verkstadsboken:

Oil capacity (per leg) ....... 110 - 115 cc (3.9 - 4.0 fl oz)

Ska det verkligen bara vara så lite, verkar ju som ingenting?

UrbanTiger skrev:
Jo på Cresent Compact ska det bara vara drygt en deciliter. På en riktig motorcykel (Blade -95) ska det vara 564 cc (19,1 USfl oz, 19,9 Lmp fl oz) per ben.

Kanske har en sådan, måste springa ut och kolla igen... :D

Silwer skrev:
hur går cbn annars då efter trimmning och allt var det var, blev det nån skillnad?

trimningen sket sig, pajade en kolvring så nu går det original igen :gnissla Men hann med 50mil och en vända till Åland så nog gick det bra. Hittade felet varför den rykte, lelles hade sålt en deformerad toppackning till mig så nu går den som en klocka med originalpackningen :D

miffo skrev:
trimningen sket sig, pajade en kolvring så nu går det original igen :gnissla Men hann med 50mil och en vända till Åland så nog gick det bra. Hittade felet varför den rykte, lelles hade sålt en deformerad toppackning till mig så nu går den som en klocka med originalpackningen :D
ok, mycket jobb för inget.
Jag hade en sån där ett tag o då planade vi toppen rejält och tog ur lite här o var i toppen, och så nåt 2-1 system.
Den lät ju jävligt illa efteråt iaf så nåt hände ju med den.

Silwer skrev:
ok, mycket jobb för inget.
Jag hade en sån där ett tag o då planade vi toppen rejält och tog ur lite här o var i toppen, och så nåt 2-1 system.
Den lät ju jävligt illa efteråt iaf så nåt hände ju med den.

Okej, har en planadtopp liggandes i garaget, men ville att allt skulle vara original så att den slutade ryka. :)

Körde raggarrundan med bara krökarna för några dagar sen, där snackar vi oväsen. Fick en hel del blickar. :D

Kom just på att gaffelolja är samma sak som automatlådeolja så nu ska det rullar iväg till biltema och inhandla en liter för 26.50 kr...

Silwer skrev:
det enda roliga med en sådan hoj är ju just att trimma och låta illa.
Går det sönder skaffar man ju lätt nya grejor.

Precis. :D

Vi kanske syns i sommar ju, du bor ju också i Muppsala ser jag. :)

miffo skrev:
Okej, har en planadtopp liggandes i garaget, men ville att allt skulle vara original så att den slutade ryka. :)

Körde raggarrundan med bara krökarna för några dagar sen, där snackar vi oväsen. Fick en hel del blickar. :D

Kom just på att gaffelolja är samma sak som automatlådeolja så nu ska det rullar iväg till biltema och inhandla en liter för 26.50 kr...

Vilken vikt spec är det på ATF olja? Gaffelolja finns som (åtminstone) 5w, 10w, 15w, 20w, 25w. Vilken vikt spec du väljer påverkar din dämpning (dvs väghållning) rätt avsevärt. Det är saftig skillnad på att köra med 5 eller 20 olja i mina gafflar! Om du inte har någon egen uppfattning om vad du vill ha så skulle jag nog kolla instruktionsboken eller nåt och kosta på mig gaffelolja av den rekomenderade typen. Om du sedan vill så går det utmärkt att blanda gaffeloljor (åtminstone av samma märke).

Last edited:
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!