Blanda däck?

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha R6-00
Dags för nytt framdäck på min R6:a nu. Har haft Michelin Pilot Road på sen jag köpte hojen och det sitter ett helt fräscht bakdäck på den nu. Men nu när jag kom till min mchandlare så rekommenderade denne att jag skulle ha Pilot Power istället. Jag menade att det inte skulle bli så bra med tanke på att det är två olika modeller med olika profil, form eller vad man nu säger:va. Men enligt honom skulle det inte ha någon betydelse så jag tänkte höra vad folk har att säga om detta?:confused:
 
kör blandat bak och fram. Kör man inte gp-racing tror jag inte det är några problem alls. Själv aldrig haft problem
 
Det är lugnt med olika fram/bak i de flesta fall. Men om du inte kör väldigt hårt och på bana med hojen så funkar pilot road utmärkt. Frågade handlaren dig om ditt användande innan han beslutade vad du borde ha för däck?
 
Vad har du för varvtider på banorna? Är dom låga så ska du ha Power, eller värre. Annars är det Road du ska ha, eller motsvarande.
Visst fungerar det att blanda. Men ska du få bäst grepp på gatan så är det gat däck du ska ha.

Mats
 
Det är lugnt med olika fram/bak i de flesta fall. Men om du inte kör väldigt hårt och på bana med hojen så funkar pilot road utmärkt. Frågade handlaren dig om ditt användande innan han beslutade vad du borde ha för däck?

Jodå han frågade om mitt användande och jag sa mest normal "sporthojskörning" blandat med lite lite bana (förhoppningsvis). Det verkade som om han tyckte Power var ett bättre däck bara samt att det skulle gå snabbare att få fram. Jag var också inne på Road men han gav mig en broschyr och bad mig ringa imorgon om vad jag ville ha:tummenupp
 
Jodå han frågade om mitt användande och jag sa mest normal "sporthojskörning" blandat med lite lite bana (förhoppningsvis). Det verkade som om han tyckte Power var ett bättre däck bara samt att det skulle gå snabbare att få fram. Jag var också inne på Road men han gav mig en broschyr och bad mig ringa imorgon om vad jag ville ha:tummenupp

Dåså, kör du på power.
 
Jadå, det går alldeles tokfint att blanda. Jag har olika på min och det har aldrig varit några problem, inte vid riktig hårdkörning heller. :tummenupp
 
Jag har ett råd för er som blandar.

Kör inte med hårdare däck fram än bak. Med det menar jag ett däck som släpper lättare (ex. pilot road) fram och ett mjukare med "bättre" grepp bak (ex. Pilot power)

Det sista man vill ha är en hoj som släpper fram före bak. Det blir sällan trevliga upplevelser.

Mitt tips till gatåkare som provar bana...

/ Jens
 
Beror väl på hur man kör?:va

Jo det gör det ju i allra högsta grad men om han nu syftar på Pilot Road 2ct så är det däcket hårdare i mitten (håller längre) och mjukare på kanterna (annat material för bättre grepp, förlorar lite livslängd). Det är iallafall vad jag har fått för mig men rätta mig om jag har fel:banana
 
Jag tyckte att det gav en "konstig" känsla när jag hade Sportsmart bak och Metzeler racetec K2 fram... Sen när jag satte på Sportsmart även fram så försvann den "konstiga" känslan...

Visst, det kan vara placebo,, men för mig kändes det "sådär" med olika däck fram och bak..

edit: jag är rätt kass på att köra, så det kan ha med det att göra oxå :)
 
Jag har aldrig haft samma modell fram och bak. Tycker det funkar utmärkt.
 
Beror väl på hur man kör?:va

Självklart men som J_H säger...

Jo det gör det ju i allra högsta grad men om han nu syftar på Pilot Road 2ct så är det däcket hårdare i mitten (håller längre) och mjukare på kanterna (annat material för bättre grepp, förlorar lite livslängd). Det är iallafall vad jag har fått för mig men rätta mig om jag har fel:banana

Det stämmer enligt vad jag hört.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top