Blanda däck?

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha R6-00
Dags för nytt framdäck på min R6:a nu. Har haft Michelin Pilot Road på sen jag köpte hojen och det sitter ett helt fräscht bakdäck på den nu. Men nu när jag kom till min mchandlare så rekommenderade denne att jag skulle ha Pilot Power istället. Jag menade att det inte skulle bli så bra med tanke på att det är två olika modeller med olika profil, form eller vad man nu säger:va. Men enligt honom skulle det inte ha någon betydelse så jag tänkte höra vad folk har att säga om detta?:confused:
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
kör blandat bak och fram. Kör man inte gp-racing tror jag inte det är några problem alls. Själv aldrig haft problem
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Det är lugnt med olika fram/bak i de flesta fall. Men om du inte kör väldigt hårt och på bana med hojen så funkar pilot road utmärkt. Frågade handlaren dig om ditt användande innan han beslutade vad du borde ha för däck?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad har du för varvtider på banorna? Är dom låga så ska du ha Power, eller värre. Annars är det Road du ska ha, eller motsvarande.
Visst fungerar det att blanda. Men ska du få bäst grepp på gatan så är det gat däck du ska ha.

Mats
 

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha R6-00
Det är lugnt med olika fram/bak i de flesta fall. Men om du inte kör väldigt hårt och på bana med hojen så funkar pilot road utmärkt. Frågade handlaren dig om ditt användande innan han beslutade vad du borde ha för däck?

Jodå han frågade om mitt användande och jag sa mest normal "sporthojskörning" blandat med lite lite bana (förhoppningsvis). Det verkade som om han tyckte Power var ett bättre däck bara samt att det skulle gå snabbare att få fram. Jag var också inne på Road men han gav mig en broschyr och bad mig ringa imorgon om vad jag ville ha:tummenupp
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Jodå han frågade om mitt användande och jag sa mest normal "sporthojskörning" blandat med lite lite bana (förhoppningsvis). Det verkade som om han tyckte Power var ett bättre däck bara samt att det skulle gå snabbare att få fram. Jag var också inne på Road men han gav mig en broschyr och bad mig ringa imorgon om vad jag ville ha:tummenupp

Dåså, kör du på power.
 

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Stockarnas holm
Hoj
R6a
Jadå, det går alldeles tokfint att blanda. Jag har olika på min och det har aldrig varit några problem, inte vid riktig hårdkörning heller. :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har ett råd för er som blandar.

Kör inte med hårdare däck fram än bak. Med det menar jag ett däck som släpper lättare (ex. pilot road) fram och ett mjukare med "bättre" grepp bak (ex. Pilot power)

Det sista man vill ha är en hoj som släpper fram före bak. Det blir sällan trevliga upplevelser.

Mitt tips till gatåkare som provar bana...

/ Jens
 

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha R6-00
Beror väl på hur man kör?:va

Jo det gör det ju i allra högsta grad men om han nu syftar på Pilot Road 2ct så är det däcket hårdare i mitten (håller längre) och mjukare på kanterna (annat material för bättre grepp, förlorar lite livslängd). Det är iallafall vad jag har fått för mig men rätta mig om jag har fel:banana
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tyckte att det gav en "konstig" känsla när jag hade Sportsmart bak och Metzeler racetec K2 fram... Sen när jag satte på Sportsmart även fram så försvann den "konstiga" känslan...

Visst, det kan vara placebo,, men för mig kändes det "sådär" med olika däck fram och bak..

edit: jag är rätt kass på att köra, så det kan ha med det att göra oxå :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har aldrig haft samma modell fram och bak. Tycker det funkar utmärkt.
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Beror väl på hur man kör?:va

Självklart men som J_H säger...

Jo det gör det ju i allra högsta grad men om han nu syftar på Pilot Road 2ct så är det däcket hårdare i mitten (håller längre) och mjukare på kanterna (annat material för bättre grepp, förlorar lite livslängd). Det är iallafall vad jag har fått för mig men rätta mig om jag har fel:banana

Det stämmer enligt vad jag hört.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top