Bladmått

zx9majjen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
-95, Kawasaki zx9r
Hej!
Är det någon som vet var man kan få tag på ett lite noggrannare bladmått i Stockholms trakten?
Ska vara ett med 0,01mm distans mellan bladen upp till 0,05mm.
Tacksam för svar. Så servicen inför sommaren kan fortgå...:)

Fultema har ett kombo mm/tum som jag köpte igår. Rapport kommer

biltemas bladmått har 0.05mm skillnad mellan dom olika bladen. bladmått med ett mätområde från 0.01mm verkar vara lite jobbigt att hitta däremot. får man fråga vad du ska mäta med såpass små mått?

Att mäta med 0,01mm noggrannhet gör du inte med bladmått så det kan du lika gärna lägg ned direkt. Rätt verktyg till rätt sak. Är det bara ventilspel du skall mäta så fungerar biltema mm+tum bra då tum-måtten är mellandimensionerna i mm skalan.

Att mäta med 0,01mm noggrannhet gör du inte med bladmått så det kan du lika gärna lägg ned direkt. Rätt verktyg till rätt sak. Är det bara ventilspel du skall mäta så fungerar biltema mm+tum bra då tum-måtten är mellandimensionerna i mm skalan.

Jo jag vet att det inte är rätt vertyg egentligen. Ja det är ventilspelet som ska mätas. Tittade i Biltemakatalogen och hittade bara det vanliga bladmåttet med 0,05mm skillnad. Visst man kan ställa väldigt lätt på det nedre- och att det mått på den övre tolleransen går tungt eller inte går in. Men tänkte att ja skulle vara lite mer noggrann än det. Har sett ett bladmått med mindre skillnad på en webbutik i södra Sverige. Men frakten var dubbla kostnaden för verkyget, det var därför jag undrade om någon vet om det finns att få tag på i denna stora stad.:)

Jo jag vet att det inte är rätt vertyg egentligen. Ja det är ventilspelet som ska mätas. Tittade i Biltemakatalogen och hittade bara det vanliga bladmåttet med 0,05mm skillnad. Visst man kan ställa väldigt lätt på det nedre- och att det mått på den övre tolleransen går tungt eller inte går in. Men tänkte att ja skulle vara lite mer noggrann än det. Har sett ett bladmått med mindre skillnad på en webbutik i södra Sverige. Men frakten var dubbla kostnaden för verkyget, det var därför jag undrade om någon vet om det finns att få tag på i denna stora stad.:)
Om du vet vilka storlekar du behöver, så kan du uppsöka närmsta järnhandel och köpa trådmått i lämplig storlek.

Jag är ett stort fan av att vara pedantisk med motorer men man skall lägga energin på rätt ställe. Och att justera ventilerna med större noggrannhet än vad 0,05mm bladmått ger är bortkastat när specen är 0,15-0,25 IN och 0,20-0,30 UT.

Jag har själv en sats med 0,01mm mellanrum som jag inte vet varifrån den kom. Används när man bygger racemotorer och vill lägga sig så nära minimum ventilspel som möjligt för att inte skänka bort något kamlyft.

Jag är ett stort fan av att vara pedantisk med motorer men man skall lägga energin på rätt ställe. Och att justera ventilerna med större noggrannhet än vad 0,05mm bladmått ger är bortkastat när specen är 0,15-0,25 IN och 0,20-0,30 UT.

Jag har själv en sats med 0,01mm mellanrum som jag inte vet varifrån den kom. Används när man bygger racemotorer och vill lägga sig så nära minimum ventilspel som möjligt för att inte skänka bort något kamlyft.

Så sant så om måtten var så vida..
Men när de ligger på 0,18-0,23 kanske man kan pröva att lägga sig i närheten iaf...

Följdfråga på mina andra trådar om ventiljustering..

Ger det direkt mer effekt att ha ett så litet spel som möjligt? Eller är det ett steg i en längre kedja för att det ska göra någon nytta?

Följdfråga på mina andra trådar om ventiljustering..

Ger det direkt mer effekt att ha ett så litet spel som möjligt? Eller är det ett steg i en längre kedja för att det ska göra någon nytta?

Det är när man nått den absoluta gränsen för att det inte går att trimma mer inom reglementets ramar då kan man finlira med att ställa ventilspelet snålt och shimsa tändstiften så att elektroden stör förbränningen minimalt och 100 andra småsaker som tillsammans ger 2hk....

På din nivå skippa det och var glad. Vill du ha mer effekt så lägg pengarna på en 0w20 raceolja som ger mindre pumpförluster eller köp en special icke o-ring kedja som rullar lättare och håller skitkass samt kostar svin....

Mao.. Köp mer däck och träningstid istället. ;)

Det är när man nått den absoluta gränsen för att det inte går att trimma mer inom reglementets ramar då kan man finlira med att ställa ventilspelet snålt och shimsa tändstiften så att elektroden stör förbränningen minimalt och 100 andra småsaker som tillsammans ger 2hk....

På din nivå skippa det och var glad. Vill du ha mer effekt så lägg pengarna på en 0w20 raceolja som ger mindre pumpförluster eller köp en special icke o-ring kedja som rullar lättare och håller skitkass samt kostar svin....

0,15 / 0,2 / 0,25 är väl rätt bra då ?

Ja det är ju sant.
Hittade ett bladmått på vertygsboden som har 0,01mm mellan varje blad upp till 0,3mm kostar 30 kr plus moms men frakten var 250 kr. Hmmmm...... Blir nog det vanliga man har i vertygslådan.

Till slut är det ändå fingertoppskänsla som gäller!
Bara bortkastade pengar & tid!!

Som Boris sa:

" Jag är ett stort fan av att vara pedantisk med motorer men man skall lägga energin på rätt ställe. Och att justera ventilerna med större noggrannhet än vad 0,05mm bladmått ger är bortkastat när specen är 0,15-0,25 IN och 0,20-0,30 UT.

Jag har själv en sats med 0,01mm mellanrum som jag inte vet varifrån den kom. Används när man bygger racemotorer och vill lägga sig så nära minimum ventilspel som möjligt för att inte skänka bort något kamlyft. "

och

" Det är när man nått den absoluta gränsen för att det inte går att trimma mer inom reglementets ramar då kan man finlira med att ställa ventilspelet snålt och shimsa tändstiften så att elektroden stör förbränningen minimalt och 100 andra småsaker som tillsammans ger 2hk....

På din nivå skippa det och var glad. Vill du ha mer effekt så lägg pengarna på en 0w20 raceolja som ger mindre pumpförluster eller köp en special icke o-ring kedja som rullar lättare och håller skitkass samt kostar svin.... "

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back